• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    MY GOD!
    Först gick min lilla bil sönder  medan jag var på väg till läkaren-jag fick springa som en dåre och komma precis dyngsvettig in till doktorn-värdelöst för min själsliga och mentala balans. Sedan fick jag ju meka för att lösa hur jag skulle få tag i killen som brukar hjälpa mig och också lösa hur jag skulle komma hem. Eftersom jag skulle åka och hämta hönor OCH efter det hämta levande kräftor, plus att jag egentligen inte har tid att åka vare sig till läkare eller hönsgårdar, eftersom jag ju städar...

    ...blev allt aningen pressat. Jag fick fördriva overksam tid i stan tills sambomn slutade jobbet. Men TUR hade jag som fick tag i min fantastiske hundkoje-hjälpare. Han har fixat ny generator helt bara vips och för 500 spä'nn totalt. Halleljuja och tack gode Gud för sådana människor!
    Jaha, men bråttom blev det sedan, så ciabatabröd till middag och svisch iväg till hönsfarmen. Väl där smet den ena hönanså det tog extra tid att jaga ifatt henne. Hon smet förresten förra gången med, så vi tog då en annan. Hon anar kanske död och förbannelse här?

    När jag äntligen kom hem och fick ut hönsen till sitt nya hem och kunda börja med kräftkoket, small en säkring på spisen så allt tog ännu mer tid. Men NU har jag

    1. Fått veta av doktorn att jag bör kunna ta bort även sista dosen av krotisonet-YES!

    2.Installerat två nya fruar hos Ruben och hoppas allt är väl. Han typ sov när jag satte upp dem på pinnen, så han lär bli lite förvånad imorgonbitti"Tjaaaaba brudar, eh, brukar ni gå hit ofta eller? Jag tror inte jag sett er förr?"

    3.Kokat 4 kilo synnerligen fina signalkräftor som nu illröda svalnar i stora bärgrytan inne i badkaret, för att få kallt vattenbad att kylas ner i.

    Nu ska jag bara sätta in pengar till bilräddaren också och sedan ska jag vila mig lite-för imorgon är det återigen en sådan där fullspäckad dag. Jag hoppas och ber att den inte ska innehålla bakslag och krångel-det är mycket nog bara ändå. *torkar svetten ur pannan* 


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

    Oj PB det låter kämpigt. Men vilken tur att det finns bilräddare och att alla både människor och djur mår bra! och det var väl ett bra besked med kortisonet!

    Sov gott!

  • passionsblomman

    Ja det var underbart med kortisonet-hoppas hoppas hennes plan håller, allt är ju lite av ett test, för hypofysen ska ju nu klara det hon tror ska kunna gå. Så det är stränga order att "så fort du inte mår bra måste du isåfall säga ta kortisonet igen". Sådana där uppmaningar tycker jag är lite jobbiga-för hur mycket yr/trött ska man känna sig inann man vet att "nä, det funkade inte" eller är det bara "jag sov lite dåligt inatt, no big deal"

    Jag har haft flyt mitt i oflytet också-kunde ju tex ha blivit påkörd när bilen la av precis i rondellen, för att bara tänka på en otäck sak. Kall pizza från i söndags, det är väl också mat va? *tuggar*

    Imorgon ska jag förresten till psykologen för första gången. Hoppas han inte är dum i huvudet-det orkar jag inte med. (varför tänker jag så? kanske för att det vore förfärligt att var instängd i ett rum i en timme med en idiot) Egentligen vill jag ångra mig och avboka alltihop-snacka om dubbelt, man vet att det nog vore bra och tycker det borde ingå, men man vill inte gå dit....Nåväl-nu går jag väl dit imorgon så får vi se.
    Natti natt!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

    Vilken dag blommis! Herre min je! Men den var viktig. Tänk att du får prova utan kortison redan! Du är mig en fighter i sin egen kaliber. Lycka till i dag hos psykologen. Eller lycka till vet jag inte om man säger, men du vet bad jag menar. Hoppas att det känns bra och att du känner att det kan vara till nytta. Du är ju själv en människa med enorm människokännedom, empati och mycken klokskap, så jag hoppas att personen du ska prata med kan pingponga bra med dig! (kan den säkert!)
    På bussen på väg till skolan nu. Teambuilding idag! Det gillar jag! (note to self: bara för att du kan övningarna, behöver du inte basunera ut lösningen. Låt de andra också får lura på det.)

  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-08-29 08:12:40 följande:
    Hur gick det för Rubens nya töser?
    Haha-ni skulle hört kacklet från de förbryllade brudarna därute för en stund sedan! "Vad äääär det här vart haaar jag kommit" medan Ruben svassade runt och "titta vad jaaag har-kolla vilka goda äpplen va, och vicket läckert litet bladaaad här i hörnet". Han gjorde sig verkligen till för att visa allt han hade att skryta med på sitt ställe. Och inte var han sen att "inviga"den ena heller kan jag lätt generad konstatera.
    Jag ska gå ut och ge dem lite bröd och gurka nu, så får vi se om jag kan bli lite kompis med även de här donnorna.
    Cornelia ligger helt obrydd kvar på sitt enda ägg förresten-hon verkar skita totalt i vad andra fruntimmer babblar om just nu.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

    Hahaha, Ruben for president  

    Skönt Blomman med cortisonet, hoppas det funkar att sluta med det och att inga komplikationer tillstöter. Förstår dock osäkerheten kring vad är "normalt" och vad är av "höra-av-sig-till-läkaren" dignitet? Skitsvårt!

    Flickornas lillebror fyllde ett år i helgen, så jag hade dem till att ringa till pappan och gratulera.

    Något jag har fått höra i sommar är att ärkeaset kläckt ur sig om mig att "henne borde man slå ihjäl". Av den anledningen att jag har lovat (vilket jag inte alls har förstås) att komma med ungarna till hans hemland så han får träffa dem varje år/sommar. Bah!!! Trams. Jag har sagt att när jag har möjlighet... OCH sen så är det väl upp till honom också att rodda kring det. Vill han ha dit dem får han väl höra av sig och ordna något. Det ligger ju i HANS intresse framför allt. Eller borde göra iaf.
    Jag känner ju ingen större lust att åka varje sommar dit bort för dyra pengar för att han ska träffa dem ett par-tre dagar (han jobbar ju hela tiden), när han inte ens kan ha en vettig kommunikation med mig, inte ens via sms/mejl/telefon. Som en normal, ansvarstagande förälder.
    Han kan dra dit pepparn växer!!!

    Annars så har vi haft strålande brittsommarväder här uppe. Tyvärr är man ju inomhus hela dagarna så man hinner inte riktigt njuta av vädret. Är dock glad för ungarnas skull, för de är mycket ute med skolan. Lilla K var feberfri igår så hon är tillbaks på skolan idag.

     

  • Norrskensflamman

    Är det någon här som har koll på juridik? Vad som gäller när man är sambo och den ena har barn med en annan och så där... Jag känner att det är dags att bli två ägare till huset nu nämligen.

  • Norrskensflamman

    Inatt har jag drömt om mitt ex-ex-ex, han som var som ett monster... Jag vaknade och mådde jättedåligt. Han har inte hemsökt mig på flera år, så det var märkligt att han dök upp sådär out of the blue...

    Och sedan har jag mått dåligt när jag funderat på vad som händer med mina barn om det händer mig något... Den tanken skrämmer jättemycket Visst, deras pappa kommer plocka dem till sig illa kvickt, och det kanske de tycker är okej till att börja med. Men på sikt... hur bra skulle det bli för dem där borta?? Vilken framtid har de där? Kompisar, skola... ja allt. Och tanken skrämmer nog mest av allt m, för han skulle ju bli helt ensam kvar

    Usch, sånt där är verkligen inte kul att tänka på, men ibland måste man nog våga tänka tanken.
    Blomman, jag har också tänkt på dig och hur tankarna måste ha gått i ditt huvud innan din operation.

     

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård