• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol

    I morse umgicks jag med ett väldigt kantigt hörn på ena bildörren när jag skulle ta min väska ur baksätet.

    Mit huvud upplyser mig klart och tydligt att det var en närkontakt som alls inte uppskattades...

    Ynk.

  • Norrskensflamman

    Hej, Hej! Kul det ska bli att höra hur herr Tupp och fru Höna tar emot de nya hönsbrudarna! Spännande!
    Torsdag, fredag låg jag hemma och snörvlade, lördag så stod jag inte UUUUUT längre att bara vara inne, samtidigt som jag inte var i någon toppenform heller (hosta, tung i skallen). T hade två bortamatcher 7 resp 8 mil bort på lördagen. Men det var strålande sol och varmt, så min bästa M erbjöd sig att komma med som chaufför ♥. Så då fick jag se min gounge spela fotboll, fick frisk luft och lite sol på näsan och slapp köra bil.
    Sedan på kvällen så var det 50-årsfest för en musikerkamrat till sambon, så då var vi på den. Min M spelade med gamla musikerkollegor och det var så himla roligt att jag glömde bort att jag var i dålig form...

    Nu är hamsterbur inköpt. Nr 2. Den första var för liten och bökig tyckte jag.
    Ett stycke hamsterhus är också inköpt och en liten tunnel/bro.
    Eg så var min favvounge leveransklar för 2 veckor sedan och han är nu till salu på djuraffären (uppfödaren säljer dit också). Han är Black Silver Pearl med satinpäls och svartsotade öron. Hur tjusig som helst. Men mina flickor har nu fallit för en  chokladbrun liten gosse som föddes för ca två veckor sedan... Han ser ut som en... riktig RÅTTA, men utan svans. Söt, jovisst, men väldigt råttig. Men, det är ju tjejerna som ska ha han så jag har väl inte så mycket att göra annat än att foga mig. Den här gången. *surar*

    Jag längtar faktiskt väldigt mycket efter att bli med djur igen! Jag som alltid haft djur omkring mig, jag har faktiskt saknat det. Samtidigt som det har varit skönt att INTE ha djur under de där riktiga småbarnsåren. NU känner jag att det ska bli kul att vi i familjen skaffar ett litet husdjur. Även om det bara är en liten råtta, förlåt, Guldhamster.

    I övrigt så var det skolstart igår. T började mellanstadiet. Stort för henne, och pirrigt. Nytt klassrum i en ny del av skolan. Och NYTT klassrum, som i helt nyrenoverat!! Så himla fint  

    Lilla K började tvåan. Och kom hem hängig och igår kväll steg tempen till 38.9 Idag har hon lägre temp men hon vilar hos brorsans sambo, deras f d fritidslärare. Hon fick sjukpension och har svår abstinens efter barn, så hon lånar mer än gärna mina, som hon betraktar som "sina". 

    Det är lite lugnare att ha hand om ett eller två barn jämfört med 40 på Fritids...

     

  • Hvidbrud

    Har egen studietid idag. Dvs ledigt när jag har pratat med en tjej som jag he grupparbete med. Behövligt Visning på hus i morgon i Ninnis by Batman är förälskad i bilderna av det, jag är lite reserverad, för jag tycker att det ligger president på fel sida av kommungränsen. Och jag misstänker att det är lågt i tak=maken kommer att ändra sig...

  • start september

    Hej!


    Tack PB, allt är väl hoppas jag. Ultraljud i nästa vecka, är väl snart i vecka 18 nu. Små små rörelser, men nerverna sitter utanpå både mig och maken. Ännu är det vår hemlighet vilket är skönt, men jag är rätt rund  (alltså mer än vanligt )så det går väl att gissa. Nu har VAB-säsongen börjat lite tidigare än vad jag hoppats, men annars är det mesta rätt bra.

    Och maratoninlägg är också trevliga. Så bra att det kommer fler hönor! Hoppas blompojken hämtade sig.

    Husdjur står högt på listan här med hon äldsta, men de får vara bra mycket större tycker jag. Barnen alltså.

    Husbygge - det kräver en hel del. Det gör även totalrenoveringar där man bor i ett hörn eller provisoriskt. En totalrenovering kan ibland dessutom ta längre tid än ett nybygge beroende på komplexitet och om nybygget kan gå med prefab, även om man har hjälp med det mesta. Gör man allt eller det mesta själv så är båda en enorm sak för om man har barn och jobbar. Det är en miljard beslut och kräver research och en del av dem hör mycket ihop.  Lite avtalsvana skulle jag säga är bra, eller att man har någon i sin närhet att ta sådan hjälp av. Arga Snickaren kan man ha många åsikter om, men den är en bra tankeställare om man överväger renovering av äldre hus själv. Så även fuskbyggarna eller vad det hette som gick förut.  Det mesta handlar ju dock om hur man är som person, man man har erfarnhet och vad man tycker är rimligt. Båda i relationen ska ju dessutom vara överens i det beslutet.

  • Hvidbrud

    Ja, eget bygge är nog något av en dröm i klass med "om jag vann 10 miljoner på lotto"DÅ skulle jag bygga drömhuset och betalt mig från arbetet. Det har vi inte råd med nu...
    Någon har faktiskt byggt det! Realiserat sina visioner.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård