• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Vet ni A har slutat hosta o rossla. för första gången sedan han var 9dar gammal är han helt frisk.

  • Soldemor
    lanovia 08 skrev 2012-03-21 23:49:14 följande:
    Vet ni A har slutat hosta o rossla. för första gången sedan han var 9dar gammal är han helt frisk.
    Jaa! Vad skönt för er, och för honom så klart!
  • passionsblomman

    Solen strålar från klarblå himmel och termometern klättrar skyhögt på skalan till våryrsel och hisande glädje för allt som var dött-inte minst vinterinburade blekfisar som med kisande ögon försöker fästa blicken på bofinkar, hackspettar och allsköns andra fåglar som sjunger strupen av sig därute.
    Även huggormarna har vaknat-knappt. Vi sprang rakt på en igår,där han låg och sträckte ut sig på stigen. han rörde sig inte fast vi försökte få iväh honom med vibrationer i marken i form av småsten och kottar. Inte förrän min son råkade pricka honom med en (liten ) sten, vecklade han ihop sig för att sedan makligt och stelt masa sig in i blåbärsriset.
    Jag måste verkligen skaffa det där vad det nu heter, så man har med sig motgift för huggormsbett till hunden. Det verkar ju bara vara en tidsfråga innan han stoppar näsan i munnen på en sådan där. Och hundar dör av huggormsbett, har jag förstått efter valpkursen.

    Sonen har haft studiedag igår och idag. aHan har sin kompis här och vi ska grädda våfflor och äta dem på altanen tänkte jag, innan det blir dans och handboll.
    Men först ska jag ut och knata min runda, för det är ju bara helt nödvändigt just sådana här dagar.

    Nu är det precis sådär som jag visste att de skulle bli, då när jag försökte inbilla mig att vi skulle städa ALLT inne, eftersom vi sedan kommer att vilja vara ute. Nu är det UTE som gäller, och inne är det såklart inte färdigt. Men mindre vidrigt åtminstone.
    Och jag har vårbadat huden. Han lyser vit som om han vore konstgjord nu, när han rusra fram med yra skutt och pigga svarta ögon och rosa runga. Han var verkligen för bedrövligt skitig innan dess. Badandet och kamningen tog tiiiiid. Men nu är han fin!

    Sist ett filmtips: NICEVILLE, ligger på topplistan, gult fodral, underbar historia. SE DEN!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

    Hej Pssionis! Tack för filmtips! Blir ev lte film i morgon kväll om vi bara blir klara med packning och så.


    Underbart med vita vovvar som lyser i solen!


    Nu har jag haft begravning, efter lunch skall jag fortsätta med påskens gudstjänster, jättekul och kreativt!

  • Hvidbrud

    Lillsnuttan har fått penicillin men hade närmre 40 i feber i natt. Stackaren. J skulle till läkarundersökning på Bvc så jag fyllde e med Alvedon och lämnade på dagis. Skäms gör jag, men, när febern är nere mår hon hur bra som helst. Nu blir det flera vilodagar för henne, så nu ska hon bli bättre, snäckan min. Maken fick for sovit tre timmar inatt innan han drog till jobbet.
    J har fått två tänder till, nu är vi uppe i sex! Han tuktar runt med sin gåvagn och vinkar och gungar till prästens lilla kråka. Han försöke säga saker hela tiden, men det blir mest dä dä bwwwr hå hå krrr (på skånska) och mamma och baba såklart! Tiden bara flyger! Nä, om vi skulle hoppa i vagnen och gå en runda innan det är dags för hämtning?

  • Fru E

    Tittut Är på väg till fest hos makens kanadensiska kollega! Buster passas av hundvakt och myser i uterummet

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård