• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • BrudSommar2006

Soldemor, nej, de gör nog inte det, men det är ändå lite synd för vi kunde planerat pannbytet bättre om  det inte var för att reparatören som var hemma nu sist var helt säker på att den nu var lagad och servad och skulle hålla. Sedan visade det sig nu att någonting långt inne i pannan fortfarande var trasigt och det hade han inte sett. I så fall skulle det ju vara bytt och klart för länge sedan men, men, ingen idé att gräma sig över det nu.

Hur är det med kissen?

• Norrskensflamman

Klockarbol; jag blir helt MATT när jag läser om ditt ärkeas till ex...

Jag har också en dörr hemma (sovrumsdörren) som har ett hål. Exet som slog knytnäven genom den en sen natt när jag sexvägrade för att han var full och bråkig.
    Han lovade att byta dörren åt mig, men det gjorde han aldrig. Kollade själv på Blocket ett tag, med det var också nåt med måtten och gångjärnen som inte stämde.
    Nu har jag sparat den med flit, så att när jag blir lite nostalgisk och börjar svikta mentalt i huruvida jag gjorde rätt eller ej, så behöver jag bara slänga en blick på den dörren, så VET jag att jag gjorde rätt som inte tog tillbaka honom när han låg och krälade kring mina ben.
    Självklart skall dörren bytas framöver, när vi byter alla andra dörrar och börjar piffa upp huset, jag och musikern ♥.

Och du Klockarbol, varken du eller jag behöver skämmas!! Jag förstår dock hur du tänker, jag brukar också tänka så att jag måste vara en blåögd idiot som levt med allt detta... Men jag vägrar skämmas. För faktiskt så var mitt ex inte så där förut. Vissa egenheter ja, det har han haft, men hans dåliga sidor och NYA ännu sämre sidor kom fram under sista året. Detta tror jag beror på att hans diagnoser gjorde sig mer och mer påminda. Det är inget som jag kunde förutse eller råda över.
    Människor förändras. Så är det. Det smyger sig på och man ser det inte på en gång. I början tror man det är tillfälligt och att det går över.
    En annan viktig faktor är också att vi har verkligen älskat våra män.
    Jag har då definitivt älskat mitt ex vanvettigt. Annars skulle jag inte ha skaffat barn med honom! Och som Hvidisen skriver, kärleken har en tendens att vara blind. Och väldigt förlåtande och överseende.
    Men den personen jag älskade finns inte mer. Tyvärr.
    Jag tänker inte skämmas för att jag älskat fullt ut av hela mitt hjärta. Att personen som var föremål för min kärlek valde att stampa på den och strimla den i tusen bitar, det är inte något som jag tänker gå med nedböjt huvud för. Det tycker jag inte att du ska göra heller, min vän ♥

Kram!!!

• Norrskensflamman
    BrudSommar2006 skrev 2012-03-20 11:01:23 följande:
    Flamman, jag trodde att ni skulle slippa eländet nu när vi räknade ner dagarna förra året innan han skulle åka! Jag måste ändå fråga, det finns ingen risk att han tar barnen och sticker väl?

Klockis, du milde, jag saknar ord!!!
    Nej, det troro jag inte. Det verkar inte finnas plats för dem i hans nya liv. Hans nya kvinna verkar inte vilja ha något att göra med hans "tidigare" liv och det verkar inkludera barnen. De är i full gång att skapa en ny, "egen" familj har jag hört. Hon har inga barn själv nämligen.
  • Soldemor
    BrudSommar2006 skrev 2012-03-20 12:47:36 följande:

Hur är det med kissen?

Jodå, Skeletto (Nytt namn skapat av Inggis!) äter bra för att vara honom, har faktiskt gått upp till 4,65 kg (Wow!). Varje dag med aptit och inga kräkningar är skönt. Fast han var väldigt brydd när jag skulle tömma två kartonger med stryktvätt som hans uppfödare skall ha (hennes tur att flytta nu). Han blev nog brydd att det var vi som skulle flytta igen, så han hoppade ner och lade sig bestämt på tvären i kartongen, han är lång så han blockerade effektivt alla kläder. Lille Snutt! Får skynda mig att bli av med kartongerna så han inte behöver bli oroad av det. Allt för att förhindra magkatarren!

Solde var på sitt andra återbesök efter tandoperationen och det blev bakläxa igen. Hon är såå snabb med att stjäla de andras torrisar som hon inte får äta. Men vi behöver inte åka dit ännu en gång, för det såg rätt så bra ut ändå. Men vi kör nog strikt blötmat typ en månad till.

• BrudSommar2006

Flamman, aha, är det så det ligger till.

Vilka draman med dörrar här!

Klockarbol, jag tycker att ditt hur låter helt underbart härligt!

Soldemor, hoppas att han får må bra nu då.

Här blir det ännu en natt hos mina föräldrar, hoppas att vi får flytta hem imorgon annars blir det så jobbigt för mamma ska opereras imorgon så hon kommer inte att bo hemma den natten.

• Soldemor

Och var har vi allt folket här idag då? Det är väl inte så illa att ni befinner er i verkliga livet eller så?

• aurum

Själv sitter jag o väntar på att det är dags att pallra sig til FK för möte där innan det bär av vidare till sjukhuset och nya provtagningar... Tråkig dag med andra ord, men sånt som måste göras med jämna mellanrum.
    Vad hittar Soldemor på?

• Soldemor

Soldemor sitter och stirrar i sin almanacka på allt som är tänkt att bli gjort idag och funderar ut vad som skall göras först. Det är mail som skall skickas, gudstjänster till påsk som skall planeras, telefonsamtal, lite skriverier till vår hemsida och så konfirmander (vi skall bl a ta konfirmationsfotot i dag) och avslutning kl 19 med möte inför vår sommarkyrkosatsning. Bör vara hemma vid 21.30-22.00. Och i morgon har jag bl a en begravning.

Jaha, vad skall v börja med? Hm, jag tror jag börjar med de där mailen, eller iaf en del av dem.

• Syrinx
    Soldemor skrev 2012-03-21 08:52:33 följande:
    Och var har vi allt folket här idag då? Det är väl inte så illa att ni befinner er i verkliga livet eller så?
    *vinkvink* Feber och superont i halsen gör en soffliggande Syrinx idag. Har skickat tråkiga jobbmejl, och ska försöka öva litegrann, så jag inte tappar formen inför helgens spelningar. 
    Hu, vad mycket du har att göra idag! Kämpa på! Skönt förresten att höra att misarna mår lite bättre nu - klappa dem från mig när du är hemma ikväll.

Hej Aurum förresten! Vi har inte setts tidigare, tror jag.

BS, så tråkigt att fjällveckan inte blev som tänkt. Det låter trist både med flickornas feber och lite snö. Och FY för pannan som lägger av - så mycket pengar! Men nu ÄR det vår - hoppas den kan ge lite ny energi och glädje.

Jag säger som Solde - heja Muggelbarnen och Elise! Så härligt!!! 
  • Syrinx
    Norrskensflamman skrev 2012-03-20 11:08:29 följande:

V-Å-R-D-A-G-J-Ä-M-N-I-N-G

Smaka på det ordet mina vänner Solig

Hjärta

(Den andra halvan av ditt inlägg valde jag att ta bort och ignorera! )
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård