• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Så härligt med allt vårfix! Det finns få saker man blir så glad av som en kruka med påskliljor och penséer som möter en i trappen.  

Blomman, vilket äventyr! Hoppas du tar dig riktigt välförtjänt vila idag. 

Snart kilar jag iväg till tåget mot universitetsstaden - det ska bli kul med konsert! Bara min oroliga mage lägger sig, känner mig inte alltför fräsch just nu... Ha en trevlig helg allesammans, och hoppas ni får njuta av lite vårsol!

• Norrskensflamman

Jag har lite stressigt med jobb och konserter och slalom, så jag har inte hunnit vara här så mycket. Nu har jag bara lilla K hemma idag, för T har sovit över hos sin bästis. Music man har dragti iväg till Biltema och jag ska snart köra lilla K till en kompis. Sen ska jag röja lite här.

Pappan sms:ade att han minsann kommer till veckan... då när vi ska bort... varför är jag inte förvånad?? T svarade att kul, men vi är bortresta tor-sön. Jag mejlade också och sa att vi är borta dessa dagar att det vore bra om han kunde planera att komma i början av veckan eller redan denna helg om möjligt.
    Tror ni någon av oss får något svar??
    Svar nej...

Grejen är den att jag fått höra via vänner att han planerar att ta flickorna med sig och åka slalom, dit vi ska... Så då ska vi alla träffas där? Eeeeh...

• Daa

Flamman: alltså den där! Ärkeaset, alltså.

Förresten, så bra du skrev om kärleken som en gång var och att du inte tänker skämmas. *Ett stort hjärta* till dig och Klockarbol.

Syrinx: lycka till!

Blommis: oj, vilken runda! Hur mår du idag?

Lanovia: Skönt att ni är friska nu. Hoppas att det får vara så länge.

Muggels: gulliga Ada och Beda! Det är så kul när de börjar ha glädje av varandra.

Hvidis: ska inboxa min mailadress.

I helgen är jag gräsänka, men mamma är här och dräller med barnen och det är skönt. Kring matlagningstid brukar de vara rätt klängiga och då är det en fördel om det finns fler än en vuxen att tillgå.

Jag har dragit på mig en öroninflammation, tror det är den tredje sedan barnen föddes. Nu har den börjat läka ut av sig själv, så det blir nog inte nödvändigt med penicillin. Resten av familjen verkar friska i alla fall och det är ju bra. Men ändå. Snart 35 och fortfarande öronbarn. Ännu en sak jag hoppas att barnen inte ärver av mig.

• passionsblomman

Jag trodde inte jag skulle kunna röra mig idag, efter vilse-turen igår med blåsor och allt. Men HA! Jag känner verkligen att stretchingen och linementet igårkväll hjälpte och idag har jag gått sammanlagt 2 timmar och 10 minuter än så länge. Jag har gått lugnt och avslappnat tempo, för att låta kroppen få cirkulation och mjuka upp sig. Hunden har varit med alla vändor utom en kvart, så han är tämligen spak han med.Tungan ute
    Har nyss käkat en härlig pastasallad med nybakat bröd till. Jag känner mig oerhört belåten med mig själv.

Flamman, jag tycker det är härligt att höra att T bemöter honom med "kul, men vi är inte hemma..." {#emotions_dlg.djavulsk} Man behandlar inte barn hur som helst ostraffat.

Daa, FY vad jobbigt med öroninflammation! Rynkar på näsan Och Syrinx med klen mage också. Hoppas konserten gått bra!

Ikväll är jag helt solo här. Sonen sover över hos sin kompis och far i huset har åkt på nattskift den här helgen. Trevligt att åtminstone hunden ligger här och snusar.
    Trist att utbudet på tv är så beige på lördagar. Jag får väl läsa en bok istället.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • aurum

Hej hopp igen !
    Låter som det hunnits med lite äventyr i helgen, medan en annan varit utom kontakt med omvärlden ungefär.

Jag åkte i fredags hem till min gudson och tillhörande familj där för lite helgmys. Kom hem där ifrån för ca 2-3 timmar sedan och sitter nu, väldigt trött, i soffan och tar igen mig.
    2 barn på 2 och 5 1/2 är väldigt jobbigt när man inte är van vid det. Eller ja... den lille var inga större problem, men den stora har en förmåga att upprepa sig 15ggr i rad (utan paus mellan) och totalt vägra göra som han blir tillsagd... något som blir småjobbigt efter några dagar.
    Underbara ungar ändå dock... o min lilla guldklimp har varit så snäll så snäll, kramats massor, suttit i mitt knä o käkat o massa annat mys.

• start september

Litet livstecken från mig. En lång tids av jongelerande av bebis och jobb avrböts av en veckas semester i solen. Jätteskönt, kanske inte alltid så utvilande med två poigga barn men meycket familjelycka och framför allt har lilla knutit an till sin pappa vilket är skönt att se. Snart ska han vara hemma mer så det var vältajmat. Lilla sitter, äter hyftsat av gröt och mat och sover nu bra. Troligen tillfälligt i väntan på tänder, såna har hon inga än, 6,5 mån. jag ammar en hel del och mycket på nätterna men det känns som det minskar för varje dag vilket är bra.

Stora är trotsig och får raserianfall, en typisk snart fyraåring sade nån. Usch säger jag. Hon letar tillfällen, vill ha av min mat, gast hon har likadan på tallriken bara för att få nej och sen kunna slänga sig på golvet resten av måltiden. På semestern blev det ju mer glass och sånt jag annars undviker och möjligen förvärrar det så nu blir det noggrann kost och vitaminer. Mycker sömn och utevistelse verkar också göra henne mer stabil så det försöker vi få till.

Jag läser allt men hinner inte alltid skriva, så det som för väldigt många andra tor jag. Jag trror tråden är mycket mer välbesökt än vad som syns varje dag.

Nu ska jag försöka lägga en sommartidsvill liten tjej...

• ingenjörsbruden

Blommis: vilken runda! O va skönt att stretchning gjorde att kroppen gärna gick en runda dagen efter. Hur kändes det dagen efter igen....min träningsvärk brukar var värst andra dagen...

Hvidis: Du är en luttrad 2barnsmamma som på egen hand beger dig till Ikea, överlever, har roligt o tom får lite shoppat också! Hade jag haft tillgång till fejan i mobilen så hade jag def svängt in o kramat på er!

Fru E: Hoppas festen var rolig! Hur är det med dig?

Lanovia: Va härligt med vårfint med blommor o röjning. Underbart att A är helt frisk! O även ni andra så klart!

Ninnis: hur var firmafesten? Härligt med vårfix o besök av mamma!

Syrinx: Hoppas att din konsert gick kanon o att fjärilarna i magen inte rymde! Hade en ljusblå tanke om att ta mig in till stan.....men det smög sig....men tänkte på dig!

Flamman: Heja stortjejen o hoppas pappan fatta vinken....suck vilken nöt!

Aurum: vilken härlig helg! heheheh ja det kan verkligen suga musten ur en med små vildbasar!

Hur är det med resten av gänget?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård