• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Om man vill utöka sin motionsdos kan man följa mitt exempel;

Gå vilse i skogen. Gå vidare enligt devisen "någonstans kommer man väl ut".
    Så får man en fyrtiominutersrunda att expandera till två timmar.
    Lägg till det hela att redan först ha gått 1,5 timme helt utan att vara vilse. Det är då ni har receptet på en coctail bestående av;

en spänstigt vätskefylld blåsa under vänsterfoten
    dubbel  mått värk i båda hälsenorna
    genomträngande påslag av dominant smärta i ryggslutet
    mörade höfter med tydlig beska
    en nypa skinnflått lår, exklusivt uppkommet för dagen, då byxorna nötts sönder.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Oj Blommis! Då får du allt lugga i soffan och fredagsmysa med allt serverat tycker jag! Aj aj aj...
    Jag tog en spontanutflykt till Ikea själv med våda barnen idag.. Tände för stegräknaren när vi kom dit, det blev närmre sex km vi traskade runt där inne. Det gick faktiskt hur bra som helst. e och j fick leka i barnrummen och äta köttbullar. Hur bra som helst ju. Ingen uppbyggd stress och en massa barn att leka med. Jag indrar om alla Malmös gravida kvinnor var på Ikea idag? Kan det ha varit 50% av alla besökande? Kom hem med nytt tält, det gamla prinsesstältet skulle sticka ögonen ut någon vilken dag som helst, fruktkorg i tyg, nytt stekjärn, dushdraperikrokar och en sprayflaska till mitt hår. Något till alla. Alla nöjda oh, och två onödiga mjukisfigurer... Såklart.

• Hvidbrud

Fru e: så härligt med fest! Får jag följa med? Jag kanske har en klänning längst in i skåpet som kanske kan dammas av... Hoppas att ni får set jätte roligt!

Ninnis: åh, härligt med vårfix! Var din mamma till hjälp i helgen? Påskliljorna har slagit ut på vår gård!

• passionsblomman

Hvidis, haha, ja man är rätt mör-särskilt eftersom jag faktiskt gick i nästan tre timmar även igår. Det är en smula chockartat för den här runda, vinterslappa kroppen kan jag konstatera. Jag noterar även att jag vid det här laget slitit så hårt på mina MBT att det får anses nödvändigt att köpa nya.

Spankulera runt på shoppande fot en hel dag, ger bra med steg! Tänka vad man stegade omkring dåförtiden man hade jobb i mina olika bransher!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Oj Blommis! Hoppas du vilat odentligt ikväll. Och vilken tur att ndu hittade ut.

• lanovia 08

Fru E ha det så trevligt på festen. Hur är det annars? Får du se maken något?

• lanovia 08

Hvidis låter som ni haft en mysig dag du o barnen. Hur mår E nu? Var allt bra med J hos läkaren?

• lanovia 08

Idag har jag o A varit på blomsterlandet o handlat blommor som skall planteras i krukor i morgon tror jag. Sedan var jag med barnen till soptippen o lämnade massa bröte som blev över när vi röjde i förrådet. Därutöver har vi hunnit med mys o lek.

• Ninnnis

Oj, Blommis! Och aj, för den delen. Hoppas du får återhämta dig i lugn och ro. Hvidis, mamma gjorde en fin kruka med bland annat påskliljor som blommar nu, och maken röjde undan det värsta i vår försummade trädgård. Igår städade jag av uterummet, det är lika härligt varje år Ikväll ska jag till Köpenhamn med jobbet för middag och festligheter, det ska bli skoj.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård