• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

har haft en produktiv helg, vinden är totalrensad, fuktproblemet lokaliserat o åtgärdsplan upprättad.
    Huset storstädat o tvättstugan lite omorganiserad. Nästa helg ska vi se över vår klädkammare o ev röja där, rengöra skinnsofforna o smörja in dem samt så ska uterumsbordet oljas in.
    Våran gräsmatta är supertradig, full med dött o gult gräs, rullgräs kan bli för tätt, så vi ska köra med vertikalskärare någon helg längre fram.....attans va vi roar oss!

Fick receptet på en attans god hamburgerdressing i förra veckan som vi testade i lördags.
    Majonäs, dijonsenap, sambal olek, fetaost, herbes de provance och mynta.
    Attans gott!
    Busan har tidigare bara ätit köttet o slickat av dressingen från brödet...men denna gången så passade det henne bäst med mammas hamburgare med tonvis med rödlök, sallad, tomat, dressing o cheddarost! O så hade vi hemmagjorda klyftisar till det....mumma!

• Heloise

Hejhej hvidis! Hm jag fick sulfatabletter ett par ggr när jag har mer eller mindre kronisk uvi. Fungerade bra, men inte om bakterierna verkligen fått fäste:( då fungerade bara pencillin på mig. Inatt var E vaken mellan 00-4:30... Jag blir galen!!! Men det var en stor dag ugår, E satte sig upp från ryggläge till sittabde, helt själv på golvet det är väldigt oväntat för henne så hör tidigt! Värsta grymma bebben

• ingenjörsbruden
    Heloise skrev 2012-03-19 09:06:03 följande:
    Hejhej hvidis! Hm jag fick sulfatabletter ett par ggr när jag har mer eller mindre kronisk uvi. Fungerade bra, men inte om bakterierna verkligen fått fäste:( då fungerade bara pencillin på mig. Inatt var E vaken mellan 00-4:30... Jag blir galen!!! Men det var en stor dag ugår, E satte sig upp från ryggläge till sittabde, helt själv på golvet det är väldigt oväntat för henne så hör tidigt! Värsta grymma bebben
    WOW! Vilken tjej!

Min busa har alltid sovit skruttigt i samband med sina utvecklingsfaser.....kanske kan vara pga sittandet som E var vaken i natt?
  • Klockarbol

Hej, hej alla!

Jag haver träningsvärk i skinkorna och underarmarnas ovansidor... Hur fasen stretchar man underamarnas ovansidor????

I förra veckan hette det att nu hade den meteorologiska våren kommit till min håla.

Det snöar här idag...

I helgen kantskar jag och äldsta våra gräsmattor. Sånär som på ett hörne där det visade sig vara tjäle fortfarande.

Att kantskära innebär i det här fallet, förutom att spänna tråd och göra fina kanter, att kantskära om och om och om igen i den grästurf som de senaste åren mycket effektivt har flyttat ut på det som från början var grusgångar...

(Blivande ärkeexet's strategi var att slå grusgångarna med trimmer istället för att ta en spade och ta bort torvorna och när det sedan var lögn i h-e att få hjälp att få bort högarna så slutade även jag hålla efter)

Jag och dotra har lyft bort ca 25 kvm grästurf i helgen Förvånad

Så nu är det fint som rackarns utanför v-rums fönstret ^.^

Grusgången ser visserligen ut som en potatisåker men det gör ingenting eftersom vi ändå behöver sommaren för ogräsbekämpning innan vi lägger duk och nytt grus.

Men en påtaglig träningsvärk är det...

• Norrskensflamman

Klockarbol: Bra jobbat i helgen!! Tyvärr har jag inga tips mot den sortens träningsvärk.

Jag var inte och åkte skidor i helgen. Däremot var jag en lång och mycket rask promenad så jag har träningsvärk idag. OCH så rensade vi ut skrot från garaget och pannrummet. Jag har nu blivit av med sängarna och madrasserna. puh.

Igår fick jag veta att exet kommer hit denna vecka. Han har dock inget sagt varken åt mig, flickorna, eller våra närmsta vänner. Bara åt de vänner som jag inte umgås med.
    Han hade sagt att MIG ville han absolut inte se öht, att jag skulle få lämna barnen på hans bekantas gård... Och att han vill ta med dom och åka slalom 30 mil bort.
    Vore ju bra att veta i förväg. Kan ju faktiskt vara så att vi också har ett liv, där vi planerar att göra diverse grejer. OCH så kan det ju vara så att barnen behöver ta ledigt från skolan.
    Men nej, han ska visst dyka upp som gubben ur lådan och vi ska hoppa upp och ner av förtjusning och lägga allt annat åt sidan. HAN har ju kommit och han ska träffa barnen... typ... Eller så kommer han inte träffa dem alls... Också ett fullt tänkbart scenario.

Skulle inte förvåna mig om han kommer NÄSTA vecka/helg, för han har fått höra att vi planerar att åka tors-sön till Finska lappland och åka slalom med gemensamma vänner från Ryssland. Bara för att förstöra förstås. För att vi inte ska kunna åka. För att flickorna ska måsta välja: Slalomresa med vänner eller pappa. För att jag inte ska fara och göra det jag tycker är roligast av allt... för att jag inte ska göra det med musikern OCH framför allt inte med våra gemensamma vänner, som inte längre hör av sig till honom för de tycker han betett sig som ett svin.

Huvvaligen vad jag får ont i magen

• Klockarbol

Åh, Flamman.
    Jag vet inte om jag blir mest arg eller mest ledsen.

Jag blir däremot ännu mera övertygad om att det måste vara generalfel i huvudet på dom? Till och med halvfulla besticklådor känns som en överdrift...

Och självklart kommer ungarna i kläm. Det är ju enda sättet han har kvar att skada dig på.

Just nu är det ju en klen tröst att även dina flicker kommer att se och förstå, sen, när de blir större och kan bearbeta. För det är ju sen. Och så vet vi ju att ryggsäcken kommer de att bära för evigt oavsett vad som blir kvar i den.

Våra förutsättningar är ju ändå så annorlunda mot era.
    Dels det geografiska men även att min yngsta är äldre, det är lite lättare att förklara då och hon har stort stöd av sin vuxna storasyster.
    Det gö att vi kan säga till ärkeexet att -
    "Sorry, ingen framförhållning från din sida resulterar i att vi redan har planer som inte kommer att bokas av / om. Det är bara att gilla läget, gör om och gör rätt nästa gång."

Och det funkar även för min Yngsta, för hon kan ju trots allt vara säker på att det blir en nästa gång hos pappa. Det har ju ditt ärkeex tagit ifrån dina barn.

Men det gör mig ont och gör mig vansinnigt ARG om detta tvingar er att kullkasta redan uppgjorda planer för dig och din familj.
    Och ditt ärkeex är ju inte längre en del av din och barnens familj, eller hur?
    Han är deras pappa.
    Men inte längre en del av familjen.

Kram på dig!

• Klockarbol

Men så uschligt jag stavar Förvånad

Å jag kan inte ens ursäkta mig med att jag använder någon märklig telefon Skäms

• Hvidbrud

Hua flamman! Jag får också ont i magen. Kramar om!

Klockis: om du sträcker ut armen till navelhöjd, knyter handen löst och vinklar ner handleden och sen långsamt vinklar ut armbågen, borde du kunna få till ett ok sträck på underarmens ovansida. Prova lite olika vinklar och se om du hittar den rätta för dig. Så skönt det måste vara att få rensat ut i ärkeexets efterlämningar av lathet och dålig energi! Heja dig!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård