• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

    Tack för alla kramar! ♥ Det är väl så att jag kommer råka ut för sådant här fram över, men jag trodde inte det skulle ske så snart och inte av de tjejerna, trodde mer om dem om man säger så...Men man får väl se det som att det som inte dödar det härdar...Nästa gång det händer (förhoppningsvis inte alltför snart) kanske det räcker med att gråta en skvätt och sen orka jobba vidare.

    Piggis - Klart du ska skriva om din ståbräda! Det är väl jättemysigt att du förebereder dig för din bebis ankomst. Jag tycker inte alls det är så jobbigt att läsa om era barn längre, jag har härdat mig själv genom att läsa här samt att jag tycker ju så mycket om er så det är enklare på något vis! visst nyper det i hjärtat ibland, men jag börjar vänja mig.

  • Snorkfröken77

    Nu ska jag också gå till sängs! Bamsekramar till er alla!

  • passionsblomman

     


    Telis skrev 2010-10-26 22:10:47 följande:
    Snorkis, vilka galet puckade, obetänksamma och oempatiska människor! Hur KAN man bara?! Och hur kan man INTE tänka sig för lite? Bra att dom skämdes och bra att din chef tog upp det med dom! Och bra att du åkte hem! Stor kram!!

    *skriver under här!!!*

    KRAM Snorkis!

  • Klockarbol

    Go'kväll på tråden!

    Snorkfröken - fy vilken dag du har haft och nej, egoistisk är du inte. De allra flesta kan visa normal hänsyn vid som allra flesta tillfällen, sen händer det ju självklart att man gör fet-bort sig av ren obetänksamhet.
    Fast det gör ju inte mindre ont för det. Och det är jätteläskigt att gråta så att det känns som att man aldrig kommer kunna sluta.
    Hoppas du får sova så gott som det är möjligt och att du får en lite bättre dag i morgon.

    Fördelen med att läsa en text är att det är fullt möjligt att själv styra vad och hur mycket man tar till sig. Själv ser jag än i dag ytterst sällan tv-nyheter utan föredrar text-tv där jag kan skydda mig själv på ett helt annat sätt.

    På samma sätt blir det helt omöjligt att skydda sig när människor omkring en pratar :(
    Skulle möjligtvis vara bajsblöjorna från Vänner som kan hejda 'nyhetsflödet' tillräckligt snabbt!!

  • Klockarbol

    Hattis - Grattis till bra värden och sluppen medicin!

    Får jag ställa en antagligen inte alltför begåvad och kanske rent av närgången fråga?

    Jag känner att jag ibland saknar tillräcklig kunskap om händelser och begrepp här i tråden (och ja, jag är mycket tacksam för att jag har haft turen att slippa den här typen av karusell!). Men jag lär mig massor! Och att lära sig och förstå är det bästa jag vet för ju mer jag förstår och ju fler insikter jag når desto längre kommer jag på vägen mot att vara mitt allra bästa jag

    Till frågan:

    Prolaktin har jag googlat men jag undrar om förhöjt prolaktinvärde är en orsak till ofrivillig barnlöshet?

    Gör jag bort mig alldeles nu?

  • Ore

    Snorkis: Men usch, vilken jobbig situation... Och helt möjlig att undvika, för dina kollegor. Bra att de skämdes litet!!! Mitt hjärta blöder när jag läser om att ditt gigantiska känslomässiga sår inte ens kan få läka i fred, utan folk envisas med att rota runt i såret jämt och ständigt och totalt i onödan...


    Tack för pappasympatier Jag har pratat litet mer med honom, och han fattar att han överreagerade, och han verkar ha uttryckt sig väldigt klumpigt och vill gärna göra klart åtminstonde köket. Så jag kanske låter honom göra det... Eventuellt... Har inte bestämt mig än. Å ena sidan är det en väldigt stark markering att säga att han inte får hjälpa till med något som han de facto kan mycket bättre än oss. Å andra sidan orkar jag verkligen inte med mer drama...


     

  • Hattis

    Snorkis - vilken pärs! Kram! Du måste vara slut även helt fysiskt. Trist nog så är det nog som Vickan säger att folk är mindre betänksamma än vad som är önskvärt. Och visst är det upp och ned i denna tråd.

    Som ett bevis på det - vad spännande det börjar bli Piggis! När som helst!

    Klockarbol - du gör inte bort dig det minsta, jag hade själv ingen aning om vad prolaktin var innan detta.  Och japp, förhöjda värden orsakar ägglossningsrubbningar, ofta har man ingen äl alls när man har förhöjda värden. Jag har ju sett glada gubbar på mina stickor med glesa oregelbundna mellanrum, men de indikerar ju bara LH-stegring och även om man har sådan så är det som jag förstått det inte helt säkert att man har äl. Prolaktin är hormon som man har höga värden av när man ammar - därav sanningen i att man inte blir med barn när man ammar. Men det är ju olika från person till person.

    Jag har en mycket bra gyn som kollade mycket med blodprover i en inledande utredning, (varje grej som testas kostar väl som jag förstår) jag trodde att det bara var sköldkörtelvärden som kollades, men prolaktin har med hypofysen att göra. Vissa som har förhöjda prolaktinvärden utvecklar en liten benign tumör som i värsta fall växer och orsakar synrubbningar och det tyckte jag verkade superläskigt. Vet inte om du känner dig klokare nu?

  • Klockarbol

    Tack Hattis! Ja, flera bitar föll på plats och även varför den glada gubben på stickan inte alltid är så himla rolig att få!

    Ore - jag har en bror som verkar påminna en hel del om din pappa... Fast det är onekligen enklare att be en bror bete sig som folk eller flyga & fara än att göra dito med en pappa!

    Jag VET att det köptes godis i dag men jag hittar det inte!!!! Undrar om det finns ett dolt budskap i detta?

    *rotar vidare i skåpen*

  • Hattis

    Klockis lycka till med godissökandet och sov gott sedan. Eller är det månne contradiction in terms?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!