• Kjell Präst

    Fråga prästerna 13

    När hösten rycker närmare startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3751693.html

  • Svar på tråden Fråga prästerna 13
  • wiicky
    Kjell Präst skrev 2010-09-29 16:35:12 följande:
      Det är nog inte helt ovanligt, i den kyrka där jag jobbar har vi heller inte tjänstgöring på lördagar - kyrkan är helt stängd den veckodagen.

    Ingen helgmålsbön, alltså?

  • Jeez

     


    Oktoberbrud2010 skrev 2010-09-29 16:29:54 följande:
    Hej!Har stött på ett litet hinder på min och BMs väg till äktenskapet, undrar om någon av er präster kan säga vad det är som gäller.Får väl ta det ifrån början. Jag bokade vår hemförsamlings kyrka för ca 8 månader sedan, sekreteraren på pastorsexp. var jättetrevlig. Jag förklarade att vi gärna skulle vilja att min BMs kusin som är prästvigd och arbetar i en annan kyrka inom stiftet viger oss istället för någon av församlingens präster. Och det var ju helt ok. Jag frågade då om musiken och sekreteraren gav mig numren till både församlingens kantor och organist (de är 2) och sa att jag skulle ringa dem några veckor före vigseln för då skulle de veta vem som skulle tjänstgöra. Idag kontaktade jag kantorn (via sms) och fick svaret att ingen av dem tjänstgör på lördagar enligt deras schema. Och att jag skulle kontakta pastorsexp...   Eh är det normalt att ingen musiker tjänstgör på lördagar inom en församling? Vad kan vi förvänta oss, ska församlingen ordna någon annan eller kommer det åligga oss?  Har väl lite lätt panik just nu... och skulle som sagt gärna vilja veta vad jag kan förvänta mig redan nu. Ska ringa imorgon till pastorsexp. när de har telefontid.  Tack på förhand! 

    I kyrkan jag jobbar är det sällan ordinarie musiker som jobbar lördag av olika skäl. Men det finns alltid musiker -annars får man inte boka tiden. Däremot är det ordinarie musiker som svarar på allmänna frågor om musik vid vigslar (som ju är lördagar till största del) eftersom vikarie inte bokas förrän relativt nära inpå.

    Så ring pastors och förutsätt att du får musiker, om än inte den ordinarie.

  • Soldemor

    Vi har alltid beredskap för dop och vigslar på helger för våra ordinarie musiker. Det kan inträffa att båda är lediga, men då försöker vi styra över aktuell kyrklig handling till en lördag där någon av dem tjänstgör, alternativt tar in vikarie.

    När det gäller kyssen, var det min kyrkoherde på första jobbet som sa att paret kan kyssas efter löftesgivningen om de vill. Ttror också vi hade det så när vi övade vigsel på pastoralinstitutet. Och det 'är inget jag säger under vigseln, utan vi går igenom det när vi övar.

  • tågjäntan

     


    Jeez skrev 2010-09-26 19:43:00 följande:
      Oj, nu först såg jag din fråga.Nja, är svaret. Som jag har förstått det så kan en pastor resp präst arbeta tillfälligt i en församling där lokalt avtal mellan församlingarna finns vid behov. Exakt hur det ser ut minns jag inte, men man är inte fullt utbytbara så att säga i alla sammanhang.OCH för att utföra kyrklig handling, dvs dop, begravning, vigsel eller konfirmation i Svenska kyrkans ordning måste man vara behörighetsförklarad av domkapitlet och därmed präst i Svenska kyrkan. Det är jag 100% säker på.

    Fast jag vet om minst en vigsel där iaf pastor i SMK vigt paret utan att vara prästvigd i svenska kyrkan. Fast det kan ju vara med hänvisning till avtalet. Sedan vet jag par som även vigts av pastorer i pingst. Men det är möjligt att det där kan ha varit så att de gått till borgmästarn, eller annan behörig pastor, först och fått den juridiska vigseln. För att kunna ha den pastor man önskar officiellt i kyrkan.

  • Burre Präst
    tågjäntan skrev 2010-09-30 19:05:43 följande:
      Fast jag vet om minst en vigsel där iaf pastor i SMK vigt paret utan att vara prästvigd i svenska kyrkan. Fast det kan ju vara med hänvisning till avtalet. Sedan vet jag par som även vigts av pastorer i pingst. Men det är möjligt att det där kan ha varit så att de gått till borgmästarn, eller annan behörig pastor, först och fått den juridiska vigseln. För att kunna ha den pastor man önskar officiellt i kyrkan.
    Det finns pastorer inom olika samfund som har vigselrätt, det är inte exklusivt Svenska Kyrkans präster som har det. Däremot är det normala att det endast är Svenska Kyrkans präster som har kyrkliga handlingar (dvs dop, konfirmation, bikt, vigsel, och begravning) enligt Svenska Kyrkans ordning i Svenska Kyrkans kyrkorum. Fast undantag kan förstås inträff, men då är det just undantag och inget man kan förvänta sig utan vidare.
  • Jeez

     


    tågjäntan skrev 2010-09-30 19:05:43 följande:
      Fast jag vet om minst en vigsel där iaf pastor i SMK vigt paret utan att vara prästvigd i svenska kyrkan. Fast det kan ju vara med hänvisning till avtalet. Sedan vet jag par som även vigts av pastorer i pingst. Men det är möjligt att det där kan ha varit så att de gått till borgmästarn, eller annan behörig pastor, först och fått den juridiska vigseln. För att kunna ha den pastor man önskar officiellt i kyrkan.

    Då har han/hon vigt enligt sin egen ordning och med sin egen vigselrätt som grund. För som sagt ovan, det är inte bara präster i svenska kyrkan som har vigselrätt. Sen att det skedde i ett svensk kyrkligt kyrkorum är en annan sak.

  • Vinter10
    Jeez skrev 2010-09-30 22:57:03 följande:
      Då har han/hon vigt enligt sin egen ordning och med sin egen vigselrätt som grund. För som sagt ovan, det är inte bara präster i svenska kyrkan som har vigselrätt. Sen att det skedde i ett svensk kyrkligt kyrkorum är en annan sak.
    Vi kommer i december att vigas av pastor i SMK fast i Svenska kyrkan och ja han använder då SMK's vigselordning. Det är ju inte milsvidda skillnader direkt...
  • Burre Präst
    Vinter10 skrev 2010-10-01 08:43:02 följande:
    Vi kommer i december att vigas av pastor i SMK fast i Svenska kyrkan och ja han använder då SMK's vigselordning. Det är ju inte milsvidda skillnader direkt...
    Sådant kan förekomma, men det är församlingens kyrkoherde som beslutar om det skall tillåtas. Det är inte självklart att man får göra så i varje församling. Personligen tycker jag det är roligt att den församling ni ska viga er i tillåter den här fomren av samarbetet mellan kyrkorna.
  • Houdini

    Vi ska gifta oss i kyrkan den 11 december och sitter nu och funderar på Psalmer och vi hittade tre som vi skulle kunna tänka oss.
    Vad säger ni präster om dessa Bered en väg för herren. Det är en ros utsprungen. Och Gud välsigna dessa hjärtan..
    Vi har en antik psalmbok så därför skrev jag inga nummer för dom stämmer väl ändå inte eller?

Svar på tråden Fråga prästerna 13