• Äldre 19 Aug 05:01
    42547 visningar
    289 svar
    289
    42547

    Fråga prästerna 13

    När hösten rycker närmare startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3751693.html

  • Svar på tråden Fråga prästerna 13
  • Jeez
    Äldre 9 Nov 11:56

     


    Joffan skrev 2010-11-09 11:23:46 följande:
    bör man bjuda prästen på mat?

    Som Kjell, men om det finns särskilda omständigheter. Tex att prästen ställer upp och åker båt ut i skärgården 3 timmar för en vigsel och sedan har väntetid tills båten går hem -så kan man ju fråga i alla fall.

  • Silver lining
    Äldre 10 Nov 15:41

    Hej! Jag behover rad ang vigselsamtal:

    Vi ska vigas i en kyrka i en stad (och land) som vi inte bor i, dvs praesten kaenner oss inte.

    Vi bor utomlands, planerar brollop pa distans. Med bra organisation, god framfoerhallning, emejl och telefon inga problem tycker jag.

    Men nu blir jag tveksam hur det ska ga: - hur viktigt vigselsamtal aer och vad som maste goeras?

    - vi traffade praesten personligen da vi tog ett flyg till Stockholm oever en helg. Det var en tid vi bokat med henne, hon hade bjudit in till "vigselsamtal".

    Naer vi kom dit, sa var hon lite sen och verkade hon ha lite ont om tid; och vi pratatde bara lite kort och allmaent, cirka 20 min; sen behoevde hon ga hem... 
    - vi bestaemde en ny tid in Nov, da vi ater skulle flyga till Stockholm i och med foerberedningar.
    Vi har bada tva tagit ledigt fran jobb, extra utgifter etc.

    Nu fick jag precis ett meddelande att hon fatt foerhinder, och foerselar att traeffas under helgen; vi sa att hon bara har 30 min....

    Jag tar var vigsel och planeringen av gudstjaensten pa allvar, har redan foerberett hur vigselprogram ska se ut och pratat med kantor ang musik etc
    Kaenner mig lite besviken och undrar om det igen bara blir en liten snabb traeff sa daer och om det goer nagot.

    Vi kommer inte kunna flyga till Stockholm nagan mer gang innan broellopet; och det kaenns baettre att ha lugn och ro , laera kaenna varandra...?

    Vad goers under vigsel samtal egentligen?
    Ska jag oroa mig eller tar det inte sa lang tid ??

    TACK foer synpunkter (jag kanske oroar mig foer inget??)

  • Äldre 10 Nov 15:48

    Silver lining: Det känns ju lite opsykologiskt av prästen att så tydligt signalera att hon inte har tid - men jag vet ju inte på vilka grunder hon agerar som hon gör. När jag har vigselsamtal går vi igenom ritualet för vigsel, väljer psalmer och bibeltexter. Jag brukar också, för vigseltalets skull, fråga hur paret träffades och vad de tycker om att göra tillsammans. jag brukar också be dem beskriva varandra. Finns det önskemål från paret så får de öva på att läsa löftena och eventuellt provgå altargången upp. Det är vad jag gör, det brukar väl ta ungefär en timme. Jag har aldrig repetition med mina brudpar.

  • Silver lining
    Äldre 10 Nov 16:10

    Okej! Tack foer svar! , det goer mig vael lite lugnare och hjaelper att veta....
    Hon varit vaeldigt trevlligt naer vael traeffats, och hon har haft goda skael att behoeva lagga om tiden foer samtalet vi ska ha nu i helgen, men  sa blev jag anda lite osaeker och tveksam foer det kaenns lite "hastigt"... vi har fortfarande tid pa oss, men undrade lite hur vi ska hinna med allt naer vi traffas....

  • Karame­llen
    Äldre 12 Nov 21:37

    Kjell Präst - i min psalmbok finns beskrivning av vigselgudstjänst. Där finns bara exempel på vigsel med två psalmer och en bibeltext. Kan man ha två bibeltexter?
    Om man vill lägga till en tredje psalm, var läggs denna in? Sjungs en psalm direkt efter en annan kanske?

  • Karame­llen
    Äldre 12 Nov 21:56

    Nu kommer en psalmfråga til - Min absoluta favorit när det kommer till julpsalmer är O Helga Natt, funkar den att sjunga 11 dec?


    Måste man välja alla psalmens verser? Jag har fastnat för psalm 294 men vers 4 kommer nog få sambons farmor att brista ut i gråt då de för några år sedan förlorade sin enda dotter i cancer vilket fortfarande påverkar sambons farmor väldigt mycket.
    Kan man välja bara vers 1 och 2 och kanske vers 7? Finns det nån minimigräns för hur många verser som måste sjungas till varje psalm? Kan man själv välja ut vilka verser man tycker passar bäst om man inte vill ha med alla?

  • Jeez
    Äldre 13 Nov 17:10

     


    Karamellen skrev 2010-11-12 21:56:20 följande:
    Nu kommer en psalmfråga til - Min absoluta favorit när det kommer till julpsalmer är O Helga Natt, funkar den att sjunga 11 dec? Måste man välja alla psalmens verser? Jag har fastnat för psalm 294 men vers 4 kommer nog få sambons farmor att brista ut i gråt då de för några år sedan förlorade sin enda dotter i cancer vilket fortfarande påverkar sambons farmor väldigt mycket. Kan man välja bara vers 1 och 2 och kanske vers 7? Finns det nån minimigräns för hur många verser som måste sjungas till varje psalm? Kan man själv välja ut vilka verser man tycker passar bäst om man inte vill ha med alla?

    O helga natt är ingen psalm, men som solo eller instrumentalt är det väl helt funkis även den 11 dec (likväl som andra julpsalmer och sånger som ju faktiskt sjungs hela advent).

    Man kan välja ut verser i psalmer. Det är då en fördel (tycker jag) med program eftersom man då skriver ut de verser man ska sjunga och hoppar över de andra.

  • Jeez
    Äldre 13 Nov 17:11

     


    Karamellen skrev 2010-11-12 21:37:15 följande:
    Kjell Präst - i min psalmbok finns beskrivning av vigselgudstjänst. Där finns bara exempel på vigsel med två psalmer och en bibeltext. Kan man ha två bibeltexter?Om man vill lägga till en tredje psalm, var läggs denna in? Sjungs en psalm direkt efter en annan kanske?

    Den tredje psalmen är placerad efter tillkännagivandet (dvs egentligen psalm nr 2).

    Fler bibeltexter kan man absolut ha. De placeras då efter varandra.

  • Jojon8­6
    Äldre 13 Nov 17:47

    Hej hej,


    Jag skulle vilja ha lite tips och råd av er. Min mamma avled 4 månader efter hon fått sin cancerdiagnos 2008 och jag tycker att det känns jättejobbigt att min mamma inte är delaktig i vårt bröllop eller ens där på dagen. Jag ska ha min mammas favorithalsband på mig men jag skulle vilja göra något mer. Tända ett ljus för henne eller så i kyrkan. Skulle det passa sig eller är det dumt att demonstrera sorg på ett bröllop? När skulle det i så fall passa sig att tända ett ljus? Innan vi i överhuvudtaget går in i kyrkan, under vigselakten eller när vi går ut?


     


    Har ni några råd och tips?

  • Jessik­a81
    Äldre 13 Nov 19:21

    Läste detta på svenska kyrkans hemsida: "Om prästen håller vigseltal kan detta lämpligen ske här eller efter psalmen."


    Prästen håller alltså inte alltid ett vigseltal?

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 13 Nov 19:26

    Jag har en fråga som du kanske kan svara på.


    Vet du om man kan ha en psalm på ett borgerligt bröllop? Finns det de som gör så eller finns det någon anledning till att man inte bör göra så?

  • elisab­ettan
    Äldre 13 Nov 22:31

     


    Jessika81 skrev 2010-11-13 19:21:49 följande:
    Läste detta på svenska kyrkans hemsida: "Om prästen håller vigseltal kan detta lämpligen ske här eller efter psalmen." Prästen håller alltså inte alltid ett vigseltal?

    Vad innebär vigseltal? Är det prat om brudparet? Trodde också att det var "obligatoriskt". Måste man be om att få det?

  • Jeez
    Äldre 14 Nov 08:23

     


    Jojon86 skrev 2010-11-13 17:47:50 följande:
    Hej hej, Jag skulle vilja ha lite tips och råd av er. Min mamma avled 4 månader efter hon fått sin cancerdiagnos 2008 och jag tycker att det känns jättejobbigt att min mamma inte är delaktig i vårt bröllop eller ens där på dagen. Jag ska ha min mammas favorithalsband på mig men jag skulle vilja göra något mer. Tända ett ljus för henne eller så i kyrkan. Skulle det passa sig eller är det dumt att demonstrera sorg på ett bröllop? När skulle det i så fall passa sig att tända ett ljus? Innan vi i överhuvudtaget går in i kyrkan, under vigselakten eller när vi går ut?   Har ni några råd och tips?

    Det går att göra på olika sätt.

    För det första är det viktigt att du och din blivande pratat, så att det blir på ett sätt som känns bra för båda. I sig är det inte fel att demonstrera sorg på vigseldagen, enligt mig. Men man ska vara försiktig så att det inte blir det som tar över hela stunden. Även när man är i sorg får man glädjas, och vigseln tänker jag är en dag som ska få handla om er som brudpar och er kärlek och era framtidsförhoppningar och liv tillsammans. Men som sagt, hon fattas er och symboliskt kan det väl ha sin plats att minnas.

    Sedan är det viktigt att prata med prästen så att det blir bra i gudsjänsten. Man kan ha ett ljus tänt hela tiden eller man kan tända ljus rituellt. Vi gör lite olika, så därför kan det vara lite olika vad som känns bra och funkar i ordningen.

    Jag har haft ljus tända från början, där bara de invigda vet vad ljuset står för. Jag har också vid ett annat tillfälle använt förbönen, där vi bett för dem vi saknar och så vidare. Där kan man också tända ljus på ett odramatiskt sätt, för varje bönedel (livet tillsammans osv) och då också för XX som inte längre finns bland er.

    Jag har också läst om flera som efter vigseln åker till personen grav och lägger en blomma från brudbuketten på graven. Det funkar ju om det är i nåärheten och blir en gest som inte alla gästerna ser, men som är betydelsefull för dem som gör det.

    Hoppas ni hittar en väg som känns bra för er!

  • Jeez
    Äldre 14 Nov 08:26

     


    Jessika81 skrev 2010-11-13 19:21:49 följande:
    Läste detta på svenska kyrkans hemsida: "Om prästen håller vigseltal kan detta lämpligen ske här eller efter psalmen." Prästen håller alltså inte alltid ett vigseltal?

    Nej, en del gör visst inte det. Fast jag tycker att det är märkligt,.. Och jag tror att det är mycket ovanligt. Har endast hört om äldre präster som inte gör det dock, så kanske är det en generationsfråga -en kvarleva från när man mycket var en myndighetsperson i vigselakten. SOm jag resonerar, och de flesta med mig, så ska man definitivt inte hoppa över talet, det är bland det viktigaste vi har i vigseln, det peronliga tilltalet och predikandet av evangelium.

  • Jeez
    Äldre 14 Nov 08:30

     


    elisabettan skrev 2010-11-13 22:31:54 följande:
      Vad innebär vigseltal? Är det prat om brudparet? Trodde också att det var "obligatoriskt". Måste man be om att få det?

    Vigseltalet är det peronliga tilltalet och förkunnelsen under vigseln. Dvs vigselaktens predikan. Och som alla predikningar så handlar det om att berätta om den kristna trons i relation till vad vi håller på med i just denna gudstjänst. Under en vigsel handlar det om kärlek, om att leva tillsammans och välja varandra och hur vi tänker oss Gud i det.

    Man kan fråga om man känner sig osäker på om det ska ske. Inte minst för programgörandet. Som sagt i svar ovan, de flesta håller nog ändå tal så jag tycker egentligen att man ska förutsätta det.

  • Jeez
    Äldre 14 Nov 08:33

     


    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-13 19:26:14 följande:
    Jag har en fråga som du kanske kan svara på. Vet du om man kan ha en psalm på ett borgerligt bröllop? Finns det de som gör så eller finns det någon anledning till att man inte bör göra så?

    På vissa ställen får man inte ta mer tid än fem minuter, då det är kö, så då får man inte göra några andra saker än grundordningen.

    Men en borgerlig vigsel handlar eg om att den bara är juridisk, det betyder att man tillsammans med vigselförrättaren kan utforma resten som man vill. Så vill man ha psalmer kan man ha det.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 14 Nov 14:56
    Jeez skrev 2010-11-14 08:33:27 följande:
      På vissa ställen får man inte ta mer tid än fem minuter, då det är kö, så då får man inte göra några andra saker än grundordningen.Men en borgerlig vigsel handlar eg om att den bara är juridisk, det betyder att man tillsammans med vigselförrättaren kan utforma resten som man vill. Så vill man ha psalmer kan man ha det.
    Okej, tack för svaret. Vi vill sattsa på att hitta någon som vill lägga lite mer tid än så på oss :)
  • Äldre 19 Nov 04:45

    Även om det inte varit någon sjudande och sprudlande aktivitet i den här tråden på det senaste så kanske det fortfarande finns obesvarade frågor till prästerna. Eftersom den här tråden snart stänger så startar vi en ny. Välkomna med nya (och gamla) frågor!
    Ny tråden hittar ni här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3865023.html

  • elisab­ettan
    Äldre 23 Feb 20:06

    Hej!


    Jag hittar inte din finfina tråd, så jag gjorde det enkelt för mig. Hoppas ok. Lägger upp min fråga om jag hittar din tråd.


    Vår präst påstår att vid bibelläsningen är Matt. 19:4-6 icke fakultativt, alltså att den är obligatorisk. Men på svenska kyrkans hemsida tyder vi det som att den visst är valbar.
    (Länk:
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=647808
    Se den sjätte feta rubriken.)


    Så här står det på svenska kyrkans hemsida:


    Bibelläsning


    P Låt oss nu höra Bibelns ord
    om kärlekens gåva och ansvar.
     
    Prästen och/eller någon av parets vänner läser
    två eller flera bibeltexter, valda i första hand bland följande:


    (P) Jesus sade:
    Skaparen gjorde från början människorna till man
    och kvinna.
    Därför skall en man lämna sin far och sin mor
    för att leva med sin hustru,
    och de två skall bli ett.
    Vad Gud har fogat samman
    får människan alltså inte skilja åt.
    (Matt 19:4–6)


    Ovanstående text kan utgå och ersättas av följande alternativ:
    Här radas sedan andra alternativ upp.


    Detta tolkar vi som att man kan välja Matt 19:4–6 ELLER någon av de andra alternativen.


    Är det ens lämpligt av oss att ta upp det eller ska vi bara ge oss? VIll ju ha en god relation med vår präst! Men vi tycker att Matt 19:4–6 är har ett förlegat budskap och vill hellre ha Rom. 12:9-10,15.


    Vad säger du?


    Tack på förhand!

Svar på tråden Fråga prästerna 13