• Kjell Präst

    Fråga prästerna 13

    När hösten rycker närmare startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3751693.html

  • Svar på tråden Fråga prästerna 13
  • Kjell Präst

     


    Vinter10 skrev 2010-09-15 14:10:02 följande:
    Tackar för svar! Betala för kyrkan behöver vi då inte i och med att vi är medlemmar i svenska kyrkan. Hur pastorns arvode betalas har jag dock ingen koll på, men det får vi väl ta upp med honom helt enkelt.

    Grejen är, att eftersom vigseln inte hålls enligt Svenska kyrkans ordning, utan enligt SMK:s ordning, kan det bli aktuellt att betala hyra för kyrkan -oavsett om ni är medlemmar eller ej.

  • Vinter10
    Kjell Präst skrev 2010-09-15 14:11:58 följande:
      Grejen är, att eftersom vigseln inte hålls enligt Svenska kyrkans ordning, utan enligt SMK:s ordning, kan det bli aktuellt att betala hyra för kyrkan -oavsett om ni är medlemmar eller ej.
    Jag förstår, de sade inget om det i alla fall när vi pratade med dem så jag antar att det inte blir fråga om någon kostnad. Kantor etc behöver vi ju fortfarande också.
  • Li0

    Norrskensflamman : ja tyvärr så finns det ingen anna präst just den helgen, så vi börjar fundera på att göra en borglig vigsel ist..


    Soldemor : han är kyrkoherde och han ska viga oss med han lät ju allt annat än nöjd över det hela..

  • Soldemor

     


    Li0 skrev 2010-09-15 14:20:54 följande:
    Norrskensflamman : ja tyvärr så finns det ingen anna präst just den helgen, så vi börjar fundera på att göra en borglig vigsel ist.. Soldemor : han är kyrkoherde och han ska viga oss med han lät ju allt annat än nöjd över det hela..

    Tycker man skall känna sig nöjd med sin präst, så länge han eller hon följer ordningen. Färg på klänning eller val av årstid för vigseln känns inte som prästens uppgift att lägga sig i.

  • sun moon
    Li0 skrev 2010-09-15 14:20:54 följande:
    Norrskensflamman : ja tyvärr så finns det ingen anna präst just den helgen, så vi börjar fundera på att göra en borglig vigsel ist.. Soldemor : han är kyrkoherde och han ska viga oss med han lät ju allt annat än nöjd över det hela..
    Byt församling Finns många fina kyrkor och trevliga präster..
  • queen eileen

    Tack för svaret! Nu har jag ytterligare en fråga - har du någon sida där man kan läsa vilka olika böner det finns att välja mellan?
    Tack!

  • Jeez

     


    Kjell Präst skrev 2010-09-15 13:14:46 följande:
    Jeez formulerade det bättre än jag. Jag trodde dessutom, som synes ovan, att en pastor i SMK kunde förrätta en vigsel enligt Svenska kyrkans ordning. Där hade jag då uppenbarligen fel.

    Lite ska man väl ha för sitt ekumeniska engagemang!

  • Jeez

     


    Vinter10 skrev 2010-09-15 14:17:17 följande:
    Jag förstår, de sade inget om det i alla fall när vi pratade med dem så jag antar att det inte blir fråga om någon kostnad. Kantor etc behöver vi ju fortfarande också.

    En del församlingar har den policyn -att om man är medlemmar ska man inte behöva betala -medan andra inte har den ekonomiska möjligheten. Så det är ju skänt för er!

  • Kjell Präst

     


    queen eileen skrev 2010-09-15 19:07:58 följande:
    Tack för svaret! Nu har jag ytterligare en fråga - har du någon sida där man kan läsa vilka olika böner det finns att välja mellan?Tack!

    Bönerna är egentligen inte "valbara". Den första är en bön som prästen ber över ringen/ringarna. Den andra är förbönen för brudparet. den kan formuleras fritt av prästen, han/hon kan använda en färdigformulerad bön eller sjunga den. Själv sjunger jag den alltid. Den sista bönen är Herrens bön. Där kan man möjligen få välja på den gamla översättningen "Fader vår" eller den "nya" Vår fader" 

  • tågjäntan

     


    Jeez skrev 2010-09-15 13:07:25 följande:
    En vigsel med en pastor från Missionskyrkan är alltid en vigsel enligt missionskyrkans ordning och kan föranleda att ni får betala hyra för kyrkan (om den är svenskkyrklig). I övrigt är det upp till kyrkans kyrkoherde om pastorn i fråga får komma och ha vigseln (ni kan desstuom behöva betala pastorn arvode, inget sådant regleras ju iom att ni är medlemmar i Svenska kyrkan). Men om det  ordnas så är det inga problem.Och ordningen är lik svenska kyrkans om än inte exakt likadan, vad som är okej där eller inte vet jag inte.Och kontentan ekonomiskt: om man är medlem i Svenska kyrkan har man rätt till en vigsel i en svenskkyrklig kyrka av en svenskkyrklig präst utan någon kostnad, oavsett var man bor. Inget annat.

    Men är det inte så att SMK och svenska kyrkan har ett samarbete så att eg ska det inte vara något problem för en pastor från SMK att viga i svenska kyrkan. Jag undrar om det inte tom är så att en pastor från SMK ska kunna jobba som präst i sv. kyrkan. I så fall borde det inte vara några problem så länge minst en i brudparet är medlem i sv. kyrkan.

Svar på tråden Fråga prästerna 13