• Svar på tråden Tantvarning del 8
  • anne på grönkulla

    *periodvis smygläsare lägger sig oombedd i*

    Sonja, om ni vill köpa svenska barnbäcker på ryska så finns ett litet utbud (mest Astrid Lindgren tror jag) på http://www.swedenbookshop.com/ - men hur de ligger prismässigt vet jag inte. Kanske lönar det sig att kolla runt på andra nätbokhandlar efter priser.

  • Sonja68

     


    anne på grönkulla skrev 2010-05-05 13:30:52 följande:
    *periodvis smygläsare lägger sig oombedd i*Sonja, om ni vill köpa svenska barnbäcker på ryska så finns ett litet utbud (mest Astrid Lindgren tror jag) på www.swedenbookshop.com/ - men hur de ligger prismässigt vet jag inte. Kanske lönar det sig att kolla runt på andra nätbokhandlar efter priser.

    TACK Anne! så vänligt av dig *bugar och bockar* Ska genast kolla upp det!

    Blomman; fantastiskt bra idé! Finns så mycket man kan göra för att stötta barnet i sin språkutveckling. Jag har några inlästa sagor på ryska som vi fått, med böcker och bilder till. Men det var kassettband och kassettspelaren är kaputt nu. Så i sommar när vi åker över ska jag försöka hitta såna där böcker med cd-skivor till! Och så ska jag försöka hitta några pedagogiska dataspel. Nu har även min lilla upptäckt det här med datorer och spel, så jag ska försöka använda det till något "nyttigt" istället för bara "klä på Barbie" typ...

  • Sonja68

    Anne, sidan är numera inlagd bland mina Favoriter! Där fanns en hel del ryska böcker för barn Tack igen {#lang_emotions_flower}

  • anne på grönkulla

    Det var så lite så - Karlsson på taket (som jag själv inte gillar alls) betraktas väl som en rysk klassiker i stort sett? Men jag har förstått att översättningen är väldigt fri och väldigt "rysk" så kanske är det därför.

    Det finns en rysk bokhandel på Kungsholmen i Stockholm också, men jag vet inte om de har barnbäcker. Annars översätts väl typ Harry Potter och så också - om man är ute efter böcker som känns bekanta först för att öva läsningen med. Men det köper man väl bäst i Ryssland, gissar jag.

    Ligg på bibliotekarien om att ta in lite på ryska!

  • Cantaton

    Pga magkatarren har jag inte vågat mig på att träna sedan i påskas. Mer än promenader, då. Men nu, nu ska jag köra Flow!!!

  • Heloise
    passionsblomman skrev 2010-05-05 13:29:08 följande:
    Apropå pappor och sagor så såg jag ett tv-reportage häromsistens. Det var en biblotekarie som inspirerats av ett projekt från england eller vart det nu var. Det går ut på att pappor som sitter i fängelse får läsa in sagor på dvd och skicka till sina barn. Då kan barnet själv lyssna på saga med pappa hur många ggr som helst och när det passar barnet-inte när det är besökstid på anstalten.Jag tycler det var oerhört rörande. Och dessutom var det en pappa som sa att ha aldrig läst en bok självmant förr så nu hade han själv ockås börjat läsa!
    Godnattsagor inifrån heter projektet, och jag håller med dig blomman det är väldigt rörande och fint! En av tjejerna i min uppsatsgrupp skriver en uppsats om just bibliotekens roll ii fängelset, och hon ägnar en stor det åt just godnattsagor inifrån!
  • Heloise

    I Gävle finns det iaf både Pippi, Emil, Nils Karsson pyssling och Karlsson på taket på ryska!

  • Sonja68

     


    Heloise skrev 2010-05-05 17:02:29 följande:
    I Gävle finns det iaf både Pippi, Emil, Nils Karsson pyssling och Karlsson på taket på ryska!

    Då får det bli fjärrlån från Gävle då

    KOllade lite snabbt på adlibris, men de hade inga barnböcker på ryska, men den länken som jag fick av Anne på Grönkulla, där fanns det en del

    Tänk vad värdefullt det är att ha tantvänner runt om i landet som har en massa tips
    {#lang_emotions_heart}

    Imorse när jag kom till jobbet hade luften pyst ur mitt däck och det var PLATT!!
    Ytterligare en kostnad. Blä

  • Sonja68

    Annars så skiner solen, islossningen på älven är igång och barnen har lagt bort täckjackorna och har tjockare höst/vårjackor och gummistövlar

Svar på tråden Tantvarning del 8