• Pumpkin

    Fruar - sommarbröllop 2008

    Tufftufftuff tufftufftuff TOOOT TOOOT – Nästa anhalt: Tråd nr. 16!

    Nu är vi äntligen gifta allihop och våra stora dagar blev det vi ville att de skulle bli. Men bara för att vi nu äntligen blivit fruar betyder det inte att vi släpper taget om BT och varandra, så här fortsätter vi snacket - om allt vad livet innebär!

    Välkomna {#lang_emotions_kiss}

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3495735.html


  • Svar på tråden Fruar - sommarbröllop 2008
  • Pumpkin

    Jag har inte vaccinerat mig. På min MVC (Mama Mia Söder) vaccinerar man inte gravida innan vecka 13 och sedan dess har jag inte varit där. Dessutom har jag och barnmorskan pratat väldigt mycket om det och hon tycker att jag kan avvakta, jag ligger inte i någon riskzon och eftersom jag mest är hemma om dagarna så träffar jag inte så mycket folk som kan smitta ner mig. Antar att vi kommer diskutera saken igen när vi träffas 21/12, men jag tror jag kommer fortsätta avvakta faktiskt.


  • furillen
    går du på mamma mia söder? (varför inte i södertälje?)
    det var den MVC jag var på förra gången och kommer gå till igen. kul.
    nä, det verkar ju som sagt som att man kanske inte ska vaccinera sig de första veckorna iaf.
    för mig är det tvärtom, träffar ju massa olika folk i jobbet.
  • furillen

    jag hann ju bara gå en gång sist men fick ett väldigt bra intryck. hade också hört massa bra om dem. jag träffade Catharina Carlén sist, tyckte bra om henne. ska försöka få henne som BM igen.

    för övrigt, precis en spy-paus.. tror inte jag kräktes redan i vecka 5 förra gången. bådar inte så gott...
    måste nog kravla ut och köpa nåt att äta. bygger om köket så det går inte att använda.

  • Anja 19 juli 2008

    Pumpkin

    Tror absolut ni orkar flytta med tanke på hur ni känner för Södertälje. Däremot kan jag tänka mig att det kommer bära dig emot att flytta från din familj just när du går hemma och har din lilla bebis! Så ni får väl se hur det känns då

    Du blir säkerligen nöjd m vagnen om du provkört den och det känns bra

    Angående influensasprutan så hade jag oxå nojjat jättemycket över att ta den som gravid, det gjorde jag även som icke-gravid. Men efter att ha lusläst nätet så grundligt som man bara kan så väger det helt klart för och vi har vaccinerat hela familjen.

    Jag hade gjort det när jag gått så pass långt in i graviditeten att bebisen liksom är "färdigutvecklad" och bara ska "fetta till sig"

    Men jag hade, om jag var som du Furillen, som jobbar med människor, absolut tagit den så fort jag gick över v.12. För det väntas ju komma ett uppsving med svinis nu till jul, som alltid med såna här virus/epidemier/pandemier så går det ju neråt och uppåt och ju kallare och torrare luft desto mer lättsmittat är det och då ökar smittrisken ofantligt mycket.

    just om gravid ÄR man ju en riskgrupp i sig och alla mina gravida vänner har definitivt rekommenderats att ta den. Speciellt de av mina vänner som är gravida och jobbar i vården. Där har det liksom inte var någon tvekan alls.

    Sägs ju även att bebis får ett visst skydd mot influensan och det hade jag tyckt var tryggt om den ska födas i en värld där en pandemi pågår. Nya små bebisar, även om man ammar dem, är ju så sårbara och har inget egentligt eget immunförsvar mer än det dom får genom bröstmjölken.

    Så i en avvägning mot vad vaccinet kan göra och vad influensan kan göra så hade jag lätt valt vaccinet.

    En av mina absolut närmsta vänner vaccinerades när hon gått över v.12 med bara två dagar just för att hon jobbade i vården. Då var hon runt och pratade med alla läkare hon känner på lasarettet och med olika barnmorskor och de rekommenderade alla samma sak.

    Som jag har fått intrycket så mattas myterna/konspirationsteorierna om detta vaccin av mer och mer. Tycker media har skött detta riktigt uselt faktiskt! Grunden/basen i det här vaccinet är ju samma som i alla årliga influensavaccin medan virussträngen så att säga, såklart är en annan.

    Furillen, förresten, att må väldigt illa har jag hört är ett bra tecken. Det betyder att den lill* riktigt har SATT SIG och att allt står rätt till och att det utsöndras hormoner utav bara sjutton precis som sig bör. Kan vara en myt, hihi, men håll du fast vid det

    Tack för era lycka till. Känns riktigt bra inför intervjun faktiskt.

    Kan berätta här vad det är för jobb. Det är som dagbarnvårdare, alltså dagmamma. Och för varje dag som går så känns det bara bättre o bättre. Jag känner nästan att jag redan HAR FÅTT jobbet och att allt är klappat och klart, haha. Det är så RÄTT. Jag skulle älska det. Jag vet det!

    trivdes ju så grymt bra att jobba med barnen på mitt tidgare jobb! Och jag kände verkligen att jag hade så mkt att ge och att de gav mig så mycket. Tror att jag går väldigt bra ihop med barn. De berikar verkligen ens syn på saker och ting med sitt klara sätt att se på saker och resonera. Så uppfriskande jämfört med att jobba med cyniska, negativa vuxna haha

    Nädå...

    Vad tror ni att man skulle kunna få för frågor på en intervju till dagmamma? Ös på, ge mig alla ni kan komma på!

    Sedan undrar jag om någon vet, om någon känner en dagmamma, för jag kan itne få fram det på nätet. Kanske någon vill hjälpa mig.

    jag funderar nämligen över vad man får "hjälp" med. Jag får ju såklart lön men den är såååå dålig. Speciellt här i skåne, typ runt 18-19.000 som dagbarnvårdare. Vad hade ni begärt vid intervjun, för det kommer dom att fråga. Jag tänkte säga 20.000.

    Men jag tänker på sånt som att jag måste införskaffa en typ tvillingvagn (sittvagn, begagnad typ), matstolar, lek och ritmaterial och dessutom så är det ju så att jag kommer att ha kostnader för 5-6 barn som ska äta frukost, lunch och mellis här. Detta kan man väl inte väntas betala för sin lön, för då har jag ju mer pengar med a-kassa även om det känns sjukt att tänka så. Vi har ju inte riktigt råd att leva så här, så jag vill ju verkligen ha ett jobb och detta jobbet känns så otroligt perfekt för mig.

    Hela familjen är införstådd med de förändringar som detta kan föra med sig och nu har vi dessutom, utav banken fått lov att "låna" upp oss, lägga till på våra bolån så att vi helt kan göra färdigt här hemma innan den 1 feb, då detta jobb skulle köra igång.

    Vi har det ultimata boendet för att jag skulle kunna jobba så här och barn är verkligen något jag brinner för.

    Sedan alla saker som jag inte vet om detta jobb, är ju sådant jag får lära mig för man ska ju följa förskolans lärarplan osv.

    Så om någon vet hur det funkar med "bidrag för lekmaterial och mat" och om ni vill ösa på med vilka frågor ni tror jag skulle kunna få så snälla, tala om

    Jag är alltid så grymt nervös inför sånt här och jag har alldeles för höga krav på mig själv, så jag blir nog betydligt mer nervös än jag borde just för att jag är sådan.

    Vill verkligen höra allt ni har att säga

  • Pumpkin

    furillen: Min barnmorska heter Hanna Falk, hon är verkligen toppen! Hon har hjälpt mig genom blödningar och oro över min moderkaka (som satt väldigt lågt vid sista UL) och hon svarar alltid på mina mail med 100 frågor i. Trivs verkligen med henne

    Hoppas illamåendet går över snart, men som Anja sa så ÄR det faktiskt BRA att må illa. Det betyder att allt är som det ska och att det händer grejer därinne


     


    Anja: Visst kommer det bli tufft att flytta från familjen när vi precis fått en liten, men samtidigt så är det ju sanning med modifikation att vi bor nära min familj - de bor ändå 13 mil bort. Så visst, det blir bra mycket längre när vi flyttar, men då har vi ju Lasses familj jättenära - här har vi ingen i omedelbar närhet liksom. Dessutom vet jag ju att mamma kommer att sitta och åka emellan så ofta hon bara kan, det är ju trots allt det första barnbarnet (och jag är hennes enda barn också). Så med tanke på att vi har Lasses föräldrar så nära och dessutom alla våra vänner i samma stad, så får vi ju en helt annan "social trygghet" där uppe. Det ska nog gå bra hoppas jag

    Tycker det låter jättespännande med tjänsten och jag hoppas absolut att du får den. Du verkar verkligen älska barn på alla sätt och vis, så du blir säkerligen en riktig toppendagmamma! Ska klura lite på frågor, kommer inte på några så här på rak arm en söndagskväll Och det där med pengarna - man MÅSTE ju få bidrag tycker man, alltså typ en skolpeng eller liknande per barn, som ska täcka alla sådana utgifter. Det måste jag säga att jag till och med utgår ifrån. Annars verkar det ju helskumt.


  • Anja 19 juli 2008

    Pumpkin

    Ja så tänker jag oxå. Det MÅSTE ju vara så att man får ett bidrag, typ per barn, precis som med skolpeng. Annars skulle ju krasst tänkt, ingen ha råd att vara dagmamma. Om de inte har en man som drar in väldigt mycket pengar, med tanke på att lönen faktiskt är pinsamt dålig med tanke på att man upplåter sitt hem (med allt slitage och "förstörelse" det innebär) och att man faktiskt tar hand om barnen som är vår framtid. Själv ser jag iallafall det som jätteviktigt. Man blir ju en person som i allra högsta grad påverkar och formar barnens personligheter och tankar och då gäller det verkligen att vara ett bra föredöme på alla sätt och vis! Skitstort ansvar ser jag det som!

    Snälla klura på lite frågor. Blir oändligt tacksam om du kommer på några som jag får fundera på

    Visste inte att din familj bodde 13 mil bort. Trodde att ni hade dem i er närhet på nåt vis. Fast det visste jag ju egentligen att ni inte hade. Då förstår jag bättre.

    Jag hade nog hellre flyttat precis innan bebis kom, så att man hann få iordning i nya hemmet INNAN och slapp flytt när bebis väl är där. Skitjobbigt att hålla på att packa, flytta och packa upp då coh inte ha det ordnat o fint runt omkring.

    Jag blev galen mot slutet av mina graviditeter och boade något helt sjukt. Blev gråtfärdig om NÅGOT inte var rent, stod som det skulle osv. Trodde aldrig jag skulle kunna bli sån men dom säger ju att det är en "djurisk" sida hos oss och hade jag då levt i flyttkaos så tror jag att jag hade blivit galen.

    Finns det ingen möjlighet att flytta typ en till två månader innan, som i mars/april? Det vore ju perfekt.

    Jag flyttade någon månad innan Emil kom. Det var underbart!

    När han föddes bodde jag i ett helt nytt fräscht, välstädat hem, där jag dessutom precis rensat ut alla onödiga saker.

    Mycket skönt för sinnet

    haha

  • Pumpkin

    Tyvärr har vi ingen möjlighet att flytta innan bebisen kommer eftersom jag kommer att gå i skolan så långt det bara går. Dessutom vill jag gå klart hela graviditeten här nere med mamma så nära som möjligt och det har jag lovat henne att jag ska göra också. Dessutom kommer det antagligen bli två flyttar, eftersom vi räknar med att behöva bo i lägenhet någon månad innan drömhuset är bärgat, så en flytt med nyfödd och oreda blir det hur som helst. Antar att man får göra det bästa av situationen helt enkelt och vi kommer se över möjligheten att eventuellt få hjälp av Lasses arbetsgivare med flyttfirma, då blir ju det hela något enklare i alla fall.

    Det där med boandet har jag redan börjat märka av och i mitt huvud har jag redan inrett det allra finaste barnrummet i vårt framtida hus


  • furillen

    Pumpkin o Anja,
    åh menade inte att illamåendet bådade illa som i att något skulle gå fel utan bara att jag antagligen kommer att fortsätta att må ännu mera illa. har också hört att det är positivt så får väl tänka på det. (fast å andra sidan mådde jag tok-illa och spydde mig igenom mina 14 veckor förra gången och då hade det ju gått åt skogen rätt tidigt. jaja man kan aldrig veta helt enkelt)

    v.12 känns nästan ändå lite tidigt i graviditeten. kommer nog vänta några veckor till utöver det. (kommer dessutom bara vara i v.10 vid jul)

    Pumpkin, oj 2 flyttar? det kommer nog bli väldigt tungt. men som sagt, tror ändå det är bättre för er då ni i slutändan hamnar nånstans där ni trivs.

    Anja, spännande med dagmamma. knappt tänkt på att det finns längre. jag gick hos dagmamma när jag var liten håller med om vad ni båda skrivit, måste ju vara något bidrag. det skulle ju vara helt orimligt att du själv skulle stå för alla dagliga utgifter för barnen. bara för att man trivs med det man gör så behöver man ju liksom inte göra det som en välgörenhet! eller är det kanske föräldrarna som betalar det genom sin avgift? men du ska alltså på en anställningsintervju? är det genom kommunen då eller? jag trodde nog på nåt vis att man typ var egenföretagare som dagmamma. spännande i vilket fall! hoppas intervjun går bra! du lär ju passa perfekt med tanke på din barnkärlek.

  • furillen

    oj, det där va flummigt skrivet. jag menade med att ta vaccin senare en vecka 12 alltså...

Svar på tråden Fruar - sommarbröllop 2008