• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • passionsblomman

    Ore: min syrra har 4 barn med 3 olika män. Hon lever idag med en 4:e man som själv har 2 barn med 2 olika kvinnor. De har alltså inalles 6 barn sammanlagt men inget gemensamt...

    hon har haft 4 missfall och gjort 1 abort också.

    Fatta att det ibland svischar förbi en tanke om att det HADE varit mer rättvist om jag fått mitt andra barn utan svårigheter istället för den fördelning som nu är falllet.

    Behöver jag tillägga att det under de senaste 8 åren varit en DEL bråk runt de olika barnen och deras fäder, som i åtminstone ett fall är ett riktigt ärkepucko...

    Jag förstår precis vad du skulle vilja säga. Det är nog dessvärre ingen som helst idé är jag rädd!

  • BrudSommar2006

    Passionsblomman, oj, det låter besvärligt med din syster! Vad roligt med så många positiva saker som hände där på en gång i alla fall för er!

    Vi är så nöjda med att det blir en till tjej, man såg tydligt de tre strecken som är blygdläpparna den här gången när hon visade. Det var också roligt att få se andra saker, vi fick en del rätt tydliga ansiktsbilder, tycker inte att hon är så jättelik Iris i alla fall, fast mycket hår har den här tjejen också. Sedan att få veta hur stor den är nu, tror det var 1156 g, hjärtslag 163, och få se hur hon låg och bökade med händerna och stoppade fingrarna i munnen var jättemysigt. Plus att få se var hon låg på kurvan nu storleksmässigt och hur stor hon kan tänkas bli när hon tittar ut, även om risken finns att hon växer mer på slutet.

  • passionsblomman

    Öh, det ska vara "under de senaste ARTON åren" inte 8 i inlägget ovan...

    BS, tänk att man KAN se sådär nuförtiden! Det är helt otroligt!

    För mig som inte hängt så himla länge i tråden: Var Iris ovanligt stor när hon föddes? Har jag fattat saken rätt då? och att man då håller extra koll nu på denna bebisen?

  • BrudSommar2006

    PB, Iris var ganska stor, 4,5 kg och 54,5 cm men det finns ju de som föds större! Fast gränsen för extra koll går tydligen vid just 4,5 kg. Föder man ett stort barn är risken stor att man föder flera. Fast UL vi var på idag var ett privat 4D vi bokat själva. Den "riktiga" extrakollen kommer i vecka 32 så det är fyra veckor dit.

    Kan verkligen rekommendera 4D, det är helt fantastiskt.

  • Hattis

    Nenne - "för dem" törs jag nog säga att det ska vara. Åt, till, för dem... (du har antagligen löst problemet för länge sedan...)Tycker annars att det är rätt vanligt att man ser felaktigt använt "dem" i början av meningar; "Dem sa åt mig att sluta". Kort sagt; om "dom" är OBJEKT ska det vara "dem", är "dom" SUBJEKT ska det vara "de". Hm börjar svamla här hrm...

    Oupsie - kämpar med att behålla maginnehållet efter att ha tittat på badrummet och gästtoan i det där huset. Ibland blir det verkligen för mycket av det goda!

    BS - Vad roligt att veta säkert vad det är för sort.

    PB - Småländska är inte helt lätt. Har också ett exempel, var på besök hos bekanta vars hund hette Kaveln, vilket jag tycket var konstigt. Det visade sig att hunden hette Korven...

  • snaily

    Tar gärna en smula fertilitet från Ores och PBs systrar... och min egen kunde väl också dela med sig också förresten. (Finns inga "skandalösa" historier om hennes barnalstrande dock.)

    Hattis
    Hette hunden Korven - paw rihk-titt?!! Min går ju under nicket Korven här som du kanske har läst... Han fyller förresten år idag - ½ år närmare bestämt!

  • fru AM

    Grattis Korven! Då är han o Hektor födda nästan samtidigt! 6 dagar som skiljer

  • passionsblomman

    Hattis: Kaveln!
    Själv är jag rena dialektgeniet efter att ha bott snart Sverige runt, så mig kollrar man inte bort i första taget. Vare sig med Jamtska, Bonnska eller Småländska. Närkingska, Västeråsmål, Göteborska och Stockholmsslang funkar också. Min sambo, han fattar knappt vad hans egna släktingar (Västerbotten) säger och härneråt är han helt rökt om de pratar som exempelvis min morfar.

    Min son hade ju med sg en polare hem häromveckan. Då satt jag här och hörde hur killen frågadesonen "har du inga andra att välja på?" (ánnra)
    "Andar?" Sa min son förbryllat, "nej det finns bara spöken"

    (det gällde vilka typer av gubbar som fanns i ett av hans playstationspel)

    Språkförbistring...

  • kängu

    AM, hur går det med Hektor? Har han skärpt till sig än eller är det fortfarande deportering som gäller?

    Kramar till Snorkis!

    Ora, jobbigt med din syrra.

  • kängu

    PB-

    Jag sitter och försöker förbereda mig inför jobbintervju imorgon bitti... ska vara där redan 8.30 *gäsp*

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor