• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

    Passionsblomman, av ren nyfikenhet, vad är de andra fyra sakerna?!

    Själv älskar jag skaldjur av nästan alla de slag och har alltid gjort, men det passar extra bra nu när jag ofta mår illa av varm mat.

  • muggles

    Nej inte bajsblöja bara kiss! det var väldigt smidigt när Moa bajsade på pottan, bara torka lite i baken och så klart! Men det har hon lyckats med en gång bara hittills. Kissa går dock bättre och bättre.

    Maken fick kalla fötter ang pengarna. Han var uppe på natten till kl 03 (jag märkte inget) och räknade ut att om räntan går upp till 7% (i höstas var den uppe i över 6%) så kostar huset 29 000 kr/mån. Och även om han kanske räknade lite pessimistiskt så är det ju liiite mkt pengar. Vi får ju bara ihop till en kontantinsats på ca 7% och även om många banker går med på det så blir amorteringen ganska hög då. Plus att man blir så jäkla räntekänslig.

    Men vi hade bestämt oss för att säga ja dagen innan och sedan på morgonen så ville han backa ur. Jag var inte glad för jag trodde han hade räknat överpessimistiskt och orealistiskt (dessutom: "kommer du med detta nu?!?!?!"). Men i efterhand har jag förstått att han inte tyckte huset var värt de pengarna så då är det ju inget snack. Och det visade sig också att vi nog har rätt olika tankar om vad vi vill ha. Nu är det bestämt att vi ska titta på hus; olika hus (radhus, fristående, gamla, nya) för att se vad vi verkligen vill ha och behöver. Det är inte ofta vi är oense

    Och så ska vi ta ett snack med vår bankman som är tillbaka från semestern på måndag för att se vad det verkligen blir för kostnad för tex ett 4-milj hus för oss. Nu vet vi ju vad vår lgh är värd mm (ca). Vi ska också räkna a la Piggelin&make eftersom de har ett hus i den prisklassen och de ser ju vad de har för kostnader.

    Vårt problem är att vi inte vill avstå allt annat för att bo; vi drömmer om resor (helikopterskidåkning till Riksgränsen när jag fyller 40 - jag hinner precis komma i form efter nr 2 ) och Västindien när barnen är stora nog för barnklubb. Men med ett nybyggt hus för 4+ mille lär vi inte kunna göra de grejerna... Inte ens om räntan är låg för då behöver vi buffra för en ev ränteuppgång.

    Men herregud, vilket lyxproblem att inte kunna köpa ett 4-milj hus!!! Ev får vi nöja oss med 3 milj för ett "tråk-radhus" från 70-talet som vi renoverar upp lite inuti... Vi ska kika på ett nästa vecka som ligger nära en favvobadplats (du vet vilken jag menar Piggelin ) mest för att kunna avskriva ett sådant om det är för hemskt. För det finns massor av den typen.

  • passionsblomman

    Övriga skaldjur kommer också med -allt utom krabba som jag inte riktigt begriper hur man ska få ut allt ur på ett smidigt sätt... och Sushi måste nog läggas högst av alla. Men Janssons frestelse och,Raggmunkar är två val ur kategorin Husmanskost som jag verkligen gillar också.

    Bra blandning va?


    BrudSommar2006 skrev 2009-08-14 12:56:22 följande:
    Passionsblomman, av ren nyfikenhet, vad är de andra fyra sakerna?!Själv älskar jag skaldjur av nästan alla de slag och har alltid gjort, men det passar extra bra nu när jag ofta mår illa av varm mat.
  • muggles

    Vi har räknat ut att vår andel av föreningens lån är 1 milj, och iom att vi har 1,9 milj i lån på vår lgh så kan vi klara ett 3milj-hus utan att höja våra boendekostnader (ev blir det ngt dyrare uppvärmning mm). Så maken lutar åt att köra på ett radhus med plätt bara för att kunna släppa ut Moa och kunna grilla medan jag lutar åt att om vi ändå måste flytta (jobbigt!) så vill jag ha ngt riktigt bra att flytta till. Orkar inte flytta nu och sedan igen om 3 år när vi iaf inser att vi vill ha ett fristående hus med större tomt och fler rum...

  • Ore

    BS: Åh, räkor... Attsingens att jag redan har kött och potatisgratäng hemma till kvällens middag... Kanske ska slänga mig in i fiskbutiken och fixa "förrätt"?

    Lappis: Huset ser jättemysigt ut!

    Apropå trädgård är jag bortskämd (?) med 2500 m2, vilket jag inte tyckte var så mycket förrän jag insåg att i större städer är 1000 m2 mycket... Mina kompisar som bor i en stor norsk stad har tomt på cirka 700 m2. Nu har detta istället gett mig halvt ångest, jag är inte så mycket för att påta i trädgården direkt... Kan ju inte ens få till en balkonglåda just nu...? Och krukväxternas överlevnadschans är ungefär 50/50.

    Nåja, förhoppningsvis kan trädgårdsdesignern hjälpa till så att vi får en lagom lättskött trädgård för oss

  • muggles

    Ang skaldjur så tycker jag att ju mindre de är desto godare! Därför är räkor godast, sedan kräftor (havs- självklart, de andra smakar bara dy), krabba och sist hummer som inte smakar mkt.

    Och JA jag har smakat riktiga svenska flodkräftor och det är ju just de som smakar dy (tror inte jag har vågat testa kinesiska paketkräftor, de verkar så läbbiga).

  • kängu

    Mugglan, tycker att ni gör helt rätt med huset! Man ska leva också!

    PB- Klart ni kommer få sålt huset!!

    Vickan, testa med de receptfria först då kanske? Men lite konstigt sagt av BM, hon kan ju som sagt inte veta hur länge det kommer hålla i sig...

    Ego- har maken hemma idag (han är pappaledig på fredagar). Underbart!! Sitter just nu och dricker en kaffe och slappar, utan att behöva ha Ru hängandes på magen... LYX! Får se hur vi ska göra i höst- jag är rätt sugen på att jobba o maken är rätt sugen på att vara hemma...

  • Telis

    Kära nån, 2500 kvm! Vi hoppas hitta ett hus med en sisådär 500-600 kvm.

  • Ore

    Muggles: Låter som att ni har en bra plan kring husköp, alltid bäst att veta vad man vill ha och se till att man är överens innan man slår till...

  • muggles

    Fick en artikel ur Die Zeit (väldigt seriös tysk tidning som min mamma läser regelbundet) av min mamma igår. Handlade om svininfluensan och graviditet - ingen rolig läsning. Helst hade man inte velat veta... Gravida drabbas sällan men när de gör det, så kan det vara dödlig utgång. De gravida som dött av svininfluensan var alla unga och friska, dvs inga svaga individer. Och deras symptom var mkt milda i början (hosta, feber, ont i halsen) vilket att de inte fick Tamiflu el det andra medlet i tid (ska ges senast 48h efter symptom uppträtt). De var också allihop i sin 3:e trisemester så det verkar vara farligast för höggravida... Läskigt!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor