• Nalle Puh 40

    Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

    Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

    Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

    Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

    Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

  • Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • Leksi
    Ore skrev 2009-07-08 10:44:34 följande:
    Ang ÄL-stickor och utslag, så är jag inte säker på att roslagsbruden lyckats fånga in ÄL med stickorna om det blev utslag på första stickan men inte på den dagen därpå. Det är stegringen man ska leta efter med stickorna, vilken dag den börjar. Inte vilken dag den slutar. Så det är möjligt att du redan haft ÄL när du fick utslag på stickorna. Hur som helst, lycka till!
    Åh, vad krångligt det ska vara! Jag provar också ÄL-stickor för första gången den här månaden (inget utslag än) men det verkar meckigt! När man väl får utslag ska man helst ha haft sex innan liksom...
  • passionsblomman

    Om man vill göra det enkelt för sig så är det fortfarande så att sex varannan dag mellan dag 11 och 20 sisådär bör säkerställa att det finns levande spermier redo att möta det lossade ägget, närhelst lossningen sker.

    Använd äl-stickorna under en tid om du är osäker på din cykel, så du har lite koll, men försök att inte göra det första året av bebisförsök till ett problem och en massa ångest. Ställ helt enkelt in siktet på att ett år inte är ett dugg konstigt, släpp prestationsångesten och njut av varandra istället.
    OM det visar sig bli jättesvårt och att ni behöver hjälp så kommer det en tid då det verkligen blir en massa oro, räknadnde och hålla humöret uppe trots allt.

    Jag vet att det är lätt att säga, men det är så onödigt att må dåligt när man inte knappt börjat försöka. Sedan är det klart man kan längta och hela den biten.

  • roslagsbruden

    Du har helt rätt, det gällde skadade spermier men om man provat varannan-dag ett bra tag börjar man ju fundera på om inte så kan vara fallet? Måste ju variera sig lite också!

    Jag provade inte ÄL-stickorna dagarna innan så jag är rätt säker på min sak vad det gäller det men tack för att du bryr dig så mycket:)


    Ore skrev 2009-07-08 10:44:34 följande:
    Landade i den här tråden och måste komma med litet input:Den australiensiska studien har visat att för de som har SKADADE spermier så ökar chanserna om man har sex varje dag. För de som inte har skadade spermier kan det snarare sänka kvaliteten, då rekommenderas varannan dag så att spermierna inte är "halvfärdiga"... (så som tidigare studier har visat)Ang ÄL-stickor och utslag, så är jag inte säker på att roslagsbruden lyckats fånga in ÄL med stickorna om det blev utslag på första stickan men inte på den dagen därpå. Det är stegringen man ska leta efter med stickorna, vilken dag den börjar. Inte vilken dag den slutar. Så det är möjligt att du redan haft ÄL när du fick utslag på stickorna. Hur som helst, lycka till!
  • Pidis

    Flikar in här.

    Ska snart sluta med mina piller och ville bara säga att detta är en toppen tråd.
    Börjat följa med och läsa här så man har lite "kött på benen"
    Får inte riktigt ännu då jag har opererat mig.
    Men ser verkligen fram emot den här "resan" som vi snart ska börja på.

    Håller mig i bakgrunden men följer med er och lyssnar intressant

    Hej hopp

  • Ore
    Leksi skrev 2009-07-08 11:57:51 följande:
    Åh, vad krångligt det ska vara! Jag provar också ÄL-stickor för första gången den här månaden (inget utslag än) men det verkar meckigt! När man väl får utslag ska man helst ha haft sex innan liksom...
    Precis som passionsblomman säger så är det nog bättre att använda Äl-stickor som ett sätt att få koll på sin cykel, efter två-tre omgångar har man förhoppningsvis blivit gravid, och annars så vet man ungefär vilken dag i cykeln som man har ÄL och kan lägga upp det efter det...

    Angående varje dag eller varannan dag: Spelar nog ingen större roll för de allra, allra flesta. Efter ett år av försökande kan man söka hjälp, och då tas det prover för att se om det finns något fysiskt fel. Tror inte man ska börja utgå från att något är fel bara för att det inte tagit sig på ett antal försök. Snittet är 7:e försöket, men många blir ju gravida direkt, lika många måste ju vara i andra skalan - 13-14 försök eller mer - för att det ska bli det snittet.
  • Leksi
    Ore skrev 2009-07-08 14:40:39 följande:
    Precis som passionsblomman säger så är det nog bättre att använda Äl-stickor som ett sätt att få koll på sin cykel, efter två-tre omgångar har man förhoppningsvis blivit gravid, och annars så vet man ungefär vilken dag i cykeln som man har ÄL och kan lägga upp det efter det...[/citat]

    Jo, men precis, det var lite så jag hade tänkt. Om cykeln är regelbunden här i början och jag lyckas fånga upp vilken dag jag ägglossar så kan man ju utgå från det framöver. Ska bli spännande och se om jag får mens på samma dag den här månaden som förra!
    passionsblomman skrev 2009-07-08 12:36:34 följande:
    [citat]
    OM det visar sig bli jättesvårt och att ni behöver hjälp så kommer det en tid då det verkligen blir en massa oro, räknadnde och hålla humöret uppe trots allt.Jag vet att det är lätt att säga, men det är så onödigt att må dåligt när man inte knappt börjat försöka. Sedan är det klart man kan längta och hela den biten.
    Nejdå, ingen oro än så länge, jag tycker bara det är kul att få reda på hur kroppen fungerar efter att ha ätit p-piller i 15 år. Hoppades väldigt mycket på första försöket just för att det vore så roligt med en smekmånadsbebis (och för att jag mådde illa rätt mycket och började tro att det var något...), men nu känns det som även känslorna är med på att det kommer att ta tid (och inte bara huvudet). Sen är ju det här så otroligt stort och något jag längtat efter i flera år så det är svårt att inte tänka på det! Men visst, det bästa vore kanske att ge sig själv surf-förbud vad gäller ÄL, BIM och symptomletande...
  • Leksi

    Hm, mitt svar på Ores inlägg syns visst som en del av citatet...

  • Leksi
    Pidis skrev 2009-07-08 14:10:51 följande:
    Flikar in här.Ska snart sluta med mina piller och ville bara säga att detta är en toppen tråd.Börjat följa med och läsa här så man har lite "kött på benen"Får inte riktigt ännu då jag har opererat mig.Men ser verkligen fram emot den här "resan" som vi snart ska börja på.Håller mig i bakgrunden men följer med er och lyssnar intressantHej hopp
    Välkommen Pidis!
  • Nalle Puh 40

    Nu väntar jag med spänning, min första "riktiga" mens bör komma nu i dagarna... Hoppas att den uteblir...

  • Flisa80

    Nalle Puh 40 skrev 2009-07-08 22:17:05 följande:


    Nu väntar jag med spänning, min första "riktiga" mens bör komma nu i dagarna... Hoppas att den uteblir...
    Håller tummarna, min kom ju tyvärr, jag som ville ha en bröllopsresebäbis... Men, man kan ju inte förvänta sig att det ska ta sig på första försöket, snart dags igen.
Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...