• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • Leksi
    isop skrev 2009-08-03 13:00:18 följande:
    Min mens borde ha kommit igår, men jag har bara haft mens en gång sedan jag slutade med p-pillerna, så därför är det svårt att veta om den är regelbunden eller ej. Sedan i fredags har det molat i magen och jag trodde att mensen skulle komma. Men nu har det molat i fyra dagar och ingen mens. I vanliga fall märker jag inte ens att mensen är på väg, så molvärk i fyra dagar har jag aldrig varit med om förut.Funderar nu på om jag ska testa, eller om jag ska vänta några dagar till. Det verkar som om testerna funkar från första dagen av utebliven mens, men jag vet ju egentligen inte om den är regelbunden...Enda anledningen för mig att testa är den här konstiga molvärken, samt att jag är lite nyfiken förstås. Men jag vill inte hålla på med en massa tester i onödan, det är för uppslitande, tror jag...
    Hur har det gått? Har du testat eller har mensen kommit?
    *nyfiken*
  • MissMac

Här händer ingenting.. mensen kommer på dagen, månad efter månad. Nu har vi ju bara försökt i 3 månader men det är ändå frustration varje gång man inser att inget hänt och så börjar man oroa sig om allt står rätt till.
    Hur länge ska man försöka innan man bör kolla läget med en läkare? Efter ett år eller tidigare?

• nni

Har lingonveckan nu.
    Men vi har inte riktigt börjat försöka än kan jag säga...
    Ska iaf inom det närmaste (har sagt det innan) börja försöka. Tror vi ska köpa ägglossningstest. Vill inte bara försöka och inte veta om vi prickat in rätt, för nu e vi verkligen redo!

MissMac; Hoppas det vänder snart. Vilken frustration kan jag tänka mig. Tagit äl-sticka?

• Flisa80

Nehej, det blev inget denna månad heller...

Jag körde med stickor första månaden vi försökte för att försöka lista ut hur min kropp beter sig vid ÄL, jag har varit så otroligt oregelbunden tidigare och nu visste jag inte om jag fortfarande var det eller inte. Så som det ser ut nu så verkar jag vara rätt reglebunden, men jag tänker testa igen nu för att "testa min teori" och se om jag verkligen fattar själv när det är dags för äl. Kan ju vara bra att veta någotsånär, om nu inte kroppen är så tydlig.

nni: Vi kände precis som ni att NU är vi verkligen redo och man vill ju så gärna... Men det är helt klart frustrerande att det inte tar sig med en gång. Tyvärr så är vi ju vana vid att kunna kontrollera det mesta, men detta går verkligen inte att pricka in exakt som man helst vill... Men med hjälp av stickorna så kan man ju iaf öka chanserna kanske. Lycka till!!

• Daaling

Hej! Sist jag slutade med p-piller för 9 år sedan så kom mensen aldrig tillbaka. Jag slutade inte för att bli gravid, men mådde mycket dåligt av att mensen inte kom. Kändes som att det var nåt fel på mig. Det gick 1 1/2 år och sedan sa min gynekolog att de skulle försöka sätta igång mensen med hjälp av hormoner. Då kom den, men var väldigt oregelbunden så de ville att jag skulle börja äta p-piller igen istället, vilket jag gjorde.

Jag slutade med mina p-piller som jag ätit i 7 år, nu i maj pga en fotoperation (det är högre risk att få blodpropp efter en operation när man äter p-piller så läkaren bad mig sluta). Första månaden kom någon liten form av mens några dagar försent. Sen hoppade den över juli månad, men dök upp nu igen i fredags. Det känns helt fantastiskt underbart att mensen verkar fundera mera normalt denna gång. Min läkare sa att det är bra att sluta lite innan man vill bli gravid så att mensen hinner bli lite mer regelbunden. Vi planerar bröllop i april så några barn är vi inte intresserade av att ha just nu, men jag kommer inte börja äta p-piller igen utan snarare använda dessa månader som förberedelsetid för min kropp.

• passionsblomman

Du har ingen-jag upprepar ingen orsak att oraoa dig på länge än!

Allt inom ett år är HELT normalt och det är veeeeeerkligen bara onödigt lidande att sätta upp förhoppningar så starkt att de allra första försöken tillåts li besvikelser och källa till oro.

Det är om ett år passerat man ska kolla läget. För din egen del kan du ju göra det ändå, dvs skaffa en bra gynekolog som kollar att allt är som det ska Under det här året av försökande är det också läge att skaffa sig bra koll på sin cykel. Skriva upp dagarna för första mens, ÄL och hur många dagar man blöder. Det är sådan t som blir frågor runt ifall man senare utreds.

Jag vet att du egentligen vet men jag säger det ändå: OROA dig inte utan njut av samlivet med din man istället såhär i början. Det blir tillräcklig tid för det där förbaskade räknandet och tomma besvikelsen SEDAN om det visar sig ta jättelång tid.

MissMac skrev 2009-08-07 08:41:13 följande:
    Här händer ingenting.. mensen kommer på dagen, månad efter månad. Nu har vi ju bara försökt i 3 månader men det är ändå frustration varje gång man inser att inget hänt och så börjar man oroa sig om allt står rätt till. Hur länge ska man försöka innan man bör kolla läget med en läkare? Efter ett år eller tidigare?
  • isop
    Leksi skrev 2009-08-06 11:08:11 följande:
    Hur har det gått? Har du testat eller har mensen kommit? *nyfiken*
    Nej och nej. Jag har inte testat och inte fått mens. Men jag tror att mensen bara är sen. Den är säkert oregelbunden eftersom jag slutat nyligen med p-pillerna.

Jag försöker hålla koll på livmodertappen och jag tror att mensen är på g nu, borde komma inom en vecka. Jag för anteckningar i princip varje dag för att kunna gå tillbaka och försöka lista ut ÄL. Men det blir ju svårare och svårare ju mer oregelbunden mensen är.
  • isop

En sak som irriterar mig förresten: jag gick upp två kilo när jag slutade med p-pillerna. Otroligt förargligt.

• nni
    Flisa80 skrev 2009-08-09 00:03:15 följande:
    nni: Vi kände precis som ni att NU är vi verkligen redo och man vill ju så gärna... Men det är helt klart frustrerande att det inte tar sig med en gång. Tyvärr så är vi ju vana vid att kunna kontrollera det mesta, men detta går verkligen inte att pricka in exakt som man helst vill... Men med hjälp av stickorna så kan man ju iaf öka chanserna kanske. Lycka till!!
    Jag e likadan, vill kontrollera det mesta. Det jag vill starkt iaf. Så även det bara går en liten tid bygger det säkert upp frustration, men det e jag beredd på.
    Har köpt stickor nu. Lycka till Ni med!
  • jojoånick09

är det någon som har plussat?
    själv längtar jag att få sätta igång snart är det bara 1månad kvar då jag lägger av med piller knaprandet..
    och jag håller tummarna för alla er som vill blir föräldrar!
    att gifta sig är något stort lika stort som när man blir mamma o pappa...

Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...