harthurs skrev 2009-08-04 05:33:28 följande:
Sitter just nu pa Mandagskvallen och njuter av ett glas rott vin.. Kan inte lata bli att tanka pa OM jag nu ar gravid men anda tar det har glaset.. hmm.. och hur det kommer vara att inte fa dricka pa 9 manader... eller mer om man ammar forstas..Men sjalvklart vet jag att det ar hur vart det som helst! Bara en liten tanke..Nan som fick reda pa att ni var gravida samtidigt som ni druckit da o da?
Jag tror att det har tillkommit mängder av barn utan att mamman vetat om det i början, jag vet flera exempel där mammorna festat på rätt bra (vanligt vid oplanerade graviditeter). Jag vet inte om jag sticker ut hakan nu och blir lynchad, men jag tror inte att ett glas vin då och då är allvarligt farligt för barnet. Däremot skulle jag aldrig dricka själv om jag visste med säkerhet att jag var gravid. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra och vara rädd om det lilla livet. Det står i rekommendationerna att man inte ska dricka alkohol, men att man inte vet säkert hur det påverkar barnet. Så det finns nog inga tydliga problem för den som tagit ett eller två glas. Vid ständig alkoholism är det väl dokumenterat att barnet utvecklas långsammare och ligger efter sina jämnåriga, så bra är det ju inte med alkohol. Men knappast inte så farligt att barnet direkt blir skadat av ett enda glas.
Vad gäller amning har jag hört att det går bra att dricka vin när man ammar, men som vanligt gäller måttliga mängder (ett glas, kan jag tänka mig). En viktig anledning till att inte dricka sig berusad är att man måste vara vid sina sinnes fulla bruk för att kunna ta hand om barnet, så måttlighet blir ledordet även vid amning. Men som sagt, det ska gå bra att dricka lite när man ammar.