• passionsblomman

    I vått och torrt och stiltje och orkan

    Här fortsätter vi längta,vänta,räkna och fundera över allt som hör bebisvärlden till och under tiden tar vi hand om varandra i skratt och gråt.

    Du som också vill ha barn-välkommen att hänga i det här helgalna men varmhjärtade gänget!

    Du som är känslig för att läsa om kroppsvätskor, sex och sjukhus, är också välkommen, men härmed varnad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 09:28
    Länk till den förra tråden ifall nån vill ha...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3286162.html

  • Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan
  • Ninnnis

    Visst har jag!?

    Det var säkert jag som pratade om smörgåstårta sist också, det är nästan det bästa jag vet...

    Går det bättre med illamåendet och aptiten nu förresten?

    lanovia 08 skrev 2009-08-11 16:24:25 följande:


    hahaha Nu har du varit rolig för idag.
  • andbeyond

    Blir 1 kaka med nougattäcke

    Du behöver:

    100 g smör

    2 ägg

    3 dl socker

    1,5 dl mjöl

    4 msk kakao

    1 tsk vaniljsocker

    1/2 tsk salt

    50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)

    Kokos till formen

    Cirka 100 g Odense nougat

    Gör så här:

    1.
    Sätt ugnen på 175 grader.

    2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.

    3. Smält smöret i en kastrull.

    4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.

    5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

    6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.

    7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.

    8. Häll all smet i formen och grädda 17?22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.

    9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.

    lanovia 08 skrev 2009-08-11 16:10:19 följande:


    Ingis, jag håller med dig vad gäller vaccin. Är väldigt skeptisk i vanliga fall, när det gäller fullt friska människor och influensa. Men sedan är det ju tydligen skillnad med denna och om det riskerar att panedemi (? heter det så?) av det...Också vore det ju trevligt att veta hur fostret påverkas, det är ju AoO. Ja vi får väl se vad de kommer med för info längre fram.Ingen som sitter på ngt gott recept? Får googla lite.Har idag sprungit fram och tillbaka 2 ggr genom denna site (vilket är många byggnader) bara för att ena gången märka att jag glömt en platta som jag behövde. Och andra gången konstatera att det maskinen var upptagen 1h framåt så jag kunde ändå inte göra det jag skulle. MORR! säger jag då.
  • Jenny står brud 090801

    Ja, då är man hemma efter första arbetsdagen. Är ganska trött men det har gått bra.

    Kladdkaka, ååhh vad gått!! Kanske jag med ska göra ikväll

  • lanovia 08

    Tack andbeyond.

    Ninnis, jotack det är mkt bättre nu. Illamåendet har så gott som släpt. Händer dock fortfarande att jag spyr, men verkar inte vara mat som kommer upp utan snarare vätska, typ galla eller magsyra. (förlåt info)Aptiten känns mkt bättre, kan äta på kvällarna igen.

  • lanovia 08

    Vet inte var jag skall göra av mig själv just nu. Helst i ett annat rum än mig själv. Började med att allt gick fel i em på jobbet. Väl hemma inser vi att någon vid något tillfälle dragit ur sladden till frysen i förrådet, där det fanns kyckling och jordgubbar. Jag har tyckt att det börjat lukta där men inte kunnat lokalisera vad det var. Idag insåg vi ochh hittade alltså en rutten kyckling och icke ätbara jordgubbar. Jordgubbar som vi plockat och skulle göra sylt av. Orden ur min mun var inte fina och tårarna har runnit (kanske inte så jag skulle reagerat i vanliga fall). Var inte annat än att sätta på frysen igen i väntan på sopbilen och städa runt frysen.
    Sedan kom vi till matlagningen, jag har bakat kakan som trots denna dag blev lyckad. Stackars maken har försökt göra mat, med dumma kommentarer från mig hela tiden. Måste du ha i så mkt senap, jag gillar inte honung i sås- Gud vet allt jag hävt ur mig. (Han förtjänar ett förlåt sedan). När han sedan tyckte jag kunde skärpa mig fick han bara ett surt "jaha men om du inte gillar mitt humör behöver du inte göra mig gravid igen".
    Så uttalar sig en mogen 28-åring eller hur??
    Ta mig bort från mig själv!!!

  • Villemoa

    Ninnnis; ja helt otroligt att det lyckades på första försöket båda gångerna!! Helt uppenbarligen är jag fertil

    Kunde inte hålla oss så vi tog ett nytt test tidigare och nu var det ingen tvekan om att det var ett plus i resultatrutan!!

  • Jenny står brud 090801

    Häftigt att ni lyckas på första försöket båda gångerna. Grattis igen, då till ett ännu tydligare plus

    På jobbet tjatar de om att de hoppas jag är kvar mer än ett år. De som varit på "min tjänst" tidigare har tydligen inte stannat så länge, av olika anledningar (bla barnlediga o icke behöriga.) Blir så stressad när de säger så, och redan första dagen jag är där. Det gör nästan att jag hoppas på att det tar ett tag för mig att bli gravid. Så ska det väl inte behöva vara?!?

  • lanovia 08

    Jenny, försök strunta i dem. Så klart de hoppas att du skall bli kvar ett tag det underlättar ju för dem. (sedan kunde man ju önska att de kunde låta bli att säga det) Men du kan inte leva efter deras önskan. Skulle du bli gravid snart o komma och berätta det skulle de säkert bli glada för din skull.
    Hur verkar det på jobbet då? Är det fast du fått? Vart är det ni har flyttat?

  • Jenny står brud 090801

    Ska försöka det. Jo jobbet verkar vara bra, skolan känns helt ok. Men va ju bara första dagen idag, så man saknar ju jobbarkompsarna från gamla jobbet. (Vi hade väldigt roligt, va i samma ålder och umgicks på fritiden) Men förhoppningsvis finns det ju sånt folk här oxå ;) Sen är det trä och metallslöjd, hade hellre haft textilslöjd. Oj vad jag gnäller nu, va inte meningen. Är nog trött. Är nöjd egentligen, fick ett fast jobb och en lön på 2500 bättre än i gbg innan. Och så hoppas jag såklart att jag får vara mammaledig inom en inte allt för lång framtid. Vi har oxå diskuterat hur vi skall dela upp ledigheten, o om jag skall vara ärlig hade jag velat ha hela Men det går ju inte riktigt. Men vi har bestämt att jag skall vara hemma ett år iaf...

    Vi har flyttat till växjökommun

  • passionsblomman

    Hej!Jag håller på att gå i tusen bitar av allt som är att göra mitt i min fördömda halsinfektion.Idag har svärisarna varit här och hämtat 23 packade banankartonger och en del möbler för att lämna plats för nya staplar.Imorgon kommer mäklaren och här är fullt med grejor kvar att plocka plocka plocka. Det blev HÄLLREGN mitt i arbetet, så det gick inte att måla klart boden som jag skulle. Nu får jag göra det imorgonbitti istället.Igår åkte vi kl 7 och kom hem 23.30-det var något jädra asfalteringsarbete på vägen mot Nyköping så vi krööööööp fram i över en timme utan att komma mer än ngn kilometer.Men, besiktningen tycks ha gått som förväntat. dvs självklart finns det saker att åtgärda/förbättra på ett hus som är byggt 1907, men det finns inga katastrofer gömda på vinden eller så.Vi verkar ha köpt ett hus.Men jag orkar inte ens vara glad för jag vill bara börja gråta av trötthet. Just nu ser jag inget slut på arbetandet och jag har ändå hållit på i fyra veckor nu med olika grejor hela tiden.Del i den mentala statusen har även tiden i månaden. Jag är på dag 24,det drar ihop sig mot vad det nu visar sig bli den här gången. Jag har inte haft tid att knappt tänkea en tanke på den saken, men det finns ju där hela tiden och nu är jag ett hormoncase igen och inte frisk för övrigt heller och trött. Imorgon FÅR det inte regna, för då ska vi ta bilder som lovar ett soligt sommarställe vid sjön...

    När man väl flyttat alla grejor dit ner och är klar här-hur fasen ska man orka packa UPP allt då???

    Jag tror jag fixar vår säng och lite porslin och sedan sover i en månad eller så.

Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan