• Anja 19 juli 2008

    Fruar i Lund - del 2

    Tidigare var vi Brudar i Lund, nu är vi Fruar i Lund

    Hej allihop

    Nu när alla Lundabrudar - sommar 2008 - har blivit fruar så måste vi ju ha en ny tråd.

    Det har varit så underbart roligt, spännande och givande att dela varandras planering, stötta, få stöttning, idéer, åsikter och bara prata skit rent allmänt, i denna tråd. De flesta av oss har ju även träffats IRL och kommer fortsätta göra det hoppas jag.

    Här kan vi brudar från Lund med omnejd älta bekymmer och glädjeämnen och dela med oss av allt mellan himmel och jord.

    Hoppas att ni hittar den nya tråden! :)

  • Svar på tråden Fruar i Lund - del 2
  • ingenjörsbruden

    Anja 19 juli 2008 skrev 2009-02-02 19:52:13 följande:


    Embo*asg* Näääää du har rätt. Menade ju absolut inte att skrämma Anne, hehe... Men å andra sidan, en slimmad ormskinnsklänning i typ latex hade ju hindrat läckage. Kanske något att tänka på Anne (trist bara om mjölken börjar rinna längs insidan av klänningen o droppa ner på skorna ) Moooaaaahahahahha...
    Hon kan ju alltid fodra den med tuttinlägg kanske?!
  • ingenjörsbruden


    Munkaveln är av tjejer.....nu vet familjen så då känns det som att det går bra att skriva här i etern osså!

    Vi ska osså ha smått!!!
    Är i v 9+4 nu! ÄL lite innan bröllopet...
    Så i september så joinar jag barnvagns-gänget förhoppningsvis!

    Så ni som redan har läst in er på vilka modeller som är bra o mindre bra på barnvagnar......BERÄTTA för mig!!

    Svägerskan har redan letat reda på en fin doptavla som hon vill sy i korsstygn till oss....*hahahahha* vad gör man?! Det är ju jättegulligt! Får nog ha lite korsstygnstavlor på väggarna i huset.....iallafall i barnkammaren!
  • Fröken Planera

    Anja, jag är ledsen, men jag har för mig att jag har hört att man ska skatta för vinsten även om man lägger allt i nytt boende. Jag har dock aldrig kollat upp det, eftersom vi inte har nåt att sälja och göra en ev vinst på. Men för sjutton, du måste kolla upp det noga.

    Ingenjörsbruden.. Hmm, korsstygnstavlor....hmmmm say no more. Jag har "packat ner Kevins såna i en låda som han ska få när han blir stor"....
    Men visst är det kul att alla engagerar sig i att man ska ha en liten, för det är det enda som rör sïg i huvudet på en för tillfället.

  • Anja 19 juli 2008

    Har slängt iväg ett mail till vår mäklare och frågat hur det funkar. Detta är vad jag hittar på skatteverkets hemsida. Hur tolkar ni dett?

    Försäljning av bostad
    Den första januari 2008 ändras även skatteregler vid försäljning av bostäder.

    Den skattepliktiga delen av vinsten höjs från 2/3 till 22/30 vilket innebär att skatteuttaget på en vinst höjs från 20 % till 22 %.

    De ändrade reglerna träder i kraft 1 januari 2008 och tillämpas första gången vid 2009 års deklaration.

    Uppskov med vinsten
    Uppskovsreglerna vid avyttring av privatbostad ändras också. För avyttringar som sker från och med den 1 januari 2008 gäller följande.

    Möjligheten att få uppskov med vinsten för den som köper en ny bostad begränsas till maximalt 1,6 miljoner multiplicerat med den skattskyldiges andel av den sålda ursprungsbostaden.

    Om kontraktet vid en bostadsöverlåtelse är skrivet före 1 januari 2008 gäller inte ovannämnda ändringar, i sådana fall gäller de gamla uppskovsreglerna.

    Jag tolkar det som att skatten höjts med 2 procent, från 20-22% på den skattepliktiga delen av vinsten och att uppskov beviljas om man inte gjort en vinst över 1,6 miljoner x 0,5 (min andel alltså, som ju är hälften) vilket alltså är likamed = 800.000 kr. Och så mycket har jag ju inte gjort i vinst, hehe (I wish) så då borde allting var som vanligt?

    Sedan står där mer, om att man nu infört ränta på 0,5% av uppskovsbeloppet, så att man betalar (även på tidigare uppskov) 1,67% av uppskovsbeloppets storlek (så stort som det är den 1 januari under beskattningsårets ingång). Där blir det ju inte så kul iochmed att detta även betalas på gamla vinster. Vi gjorde ju en stor vinst på förra lägenheten så det är bläää. Men det ser iallafall ut som att man får begära uppskov om man inte gör en FETEvinst

  • Fröken Planera

    Anja, jag tror inte att de där regeltexterna är skrivna för att man ska förstå dem. De ska kunna tolkas på olika sätt, så att myndigheter (och försåkringsbolag o dyl) kan justera dem från fall till fall..

    Embo! Hur går det för er, blir det nåt hus????

  • Anja 19 juli 2008

    Gabbi, hahaha

    Vet ni vad jag hittade nu?? Är helt knäckt... Satte mig med räkningarna nu (japp är lite sen, har varit så mkt så vi har helt glömt) och hittar SLUTRÄKNINGEN för elen...

    En jä..la räkning på 4.500 kr! WHAT??? Vågar banne mig knappt betala räkningarna nu m tanke på att vi inför visningen här hemma lade 6.000 kr på färg, badkar, list till trappan etc.

    SHIT SHIT SHIT... Vissa månader är värre än andra, minst sagt!

  • Fröken Planera

    Anja, jag håller med om att somliga månader är värre än andra, men thats life!!! Det är inte meningen att man ska betala sina räkningar med ett leende.
    Spelar ingen roll hur mycket koll man än tycker att man har, så är det alltid nåt som dyker upp.

    Vi fick ju ett härligt besked om att det kostar 15000 spänn att laga Sonnys bil. Hur kul är det mitt i alla renoveringskostnaderna????

  • Embo81

    Fröken Planera skrev 2009-02-02 21:12:30 följande:


    Anja, jag tror inte att de där regeltexterna är skrivna för att man ska förstå dem. De ska kunna tolkas på olika sätt, så att myndigheter (och försäkringsbolag o dyl) kan justera dem från fall till fall.. Embo! Hur går det för er, blir det nåt hus????
    Huset var helt klart intressant och vi funderar på att åka dit igen och titta. Måste prata med en snickare, för vi funderar på att riva en bärande vägg och ändra om lite på bottenvåningen. Sen är det ju så att de har byggt en helt nu förskola 150 meter från huset, 6 avdelningar eller så, måste undersöka vara alla föräldrarna kör när de ska hämta sina små knattar...hittar ingen annan väg än den som gå utanför huset och då är det inte intressant...får se.

    Anja, jag fattar inte vad det stå i texten. Som jag har förstått det på kompisar som sålt sina hus/lägenheter så har det alltid funnits en skatt på ca 20% på vinsten, men om man har köpt något nytt så har man inte behövt betala denna skatt, för att man kunde söka någon form av uppskov. Som det är nu ska man fortfarande betala ca 20% av vinsten i skatt, men man får inte uppskov utan måste betala denna summa antingen på ett bräde eller månadsvis under en viss tid. Så har jag fattat det, men kan absolut inte svära på att det är så. För vår del handlar det om att skatta bort 40 jävla tusen....

    Gabbi, ååååååå vad tråkigt med S bil. Tog inte företaget som "lagade" bilen på sig någonting? Försäkringsbolaget då?
  • Fröken Planera

    Embo! Nä försäkringsbolaget tar ingenting på detta och S vill inte kontakta verkstaden som troligtvis gjort felet, eftersom ingen av verkstäderna som tittat på den i efterhand vill ge oss skriftligt på att felet kan ha uppstått som följd av deras misstag. (Och då kommer vi ingenstans i diskussionerna med verkstaden, tror S) HAde det varit min bil så hade jag inte tvekat. JAg hade ringt ägaren till firman och berättat läget.

    Egentligen så handlar det nog mest om att S:s bror jobbar på den firman och vill inte att han ska få problem med sin chef.
    Så nu är det bara att hosta upp de jäkla pengarna åxå...;-(

Svar på tråden Fruar i Lund - del 2