• Pumpkin

    2008 Sommarbröllop, tråd 3!

    Hoppsan hejsan, nu har visst vår tråd stängts för svar. Tänk så fort tiden går när man har roligt!

    Så kom tillbaka nu alla 2008-brudar, och välkomna alla nya!

    Länk till gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-21/m1592119.html

  • Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!
  • June20

    InaHjärtarAdam

    Jo jag vet lite hur det känns med det där nu när vi har berättat för visa om vårat bröllop.
    Självklart vill jag inte separera på personer som är förlovade el så men samtdiigt kändes det inte så kul att en person jag aldrig ens sett på blid nu har "rätt" till att bli bjuden på vårat bröllop! -Min kusin förlovade sig i fredags!
    Vi hade knapt råd med dem som vi ska bjuda med våran budjet vi räknat ut men samtidigt ville vi inte bara bjuda föräldrar...o tanken på gifta sig bara oss 2 är uteslutet. den biten går bara inte in i min skalle....känns som man bara skriver på ett kontrakt och inte "firar kärleken" om man ska kalla det ett bröllop mera med 2pers.

    Men hur många hade ni på listan redan då? har mräkt att många här på tråden har minst 50-100gäster så då kan jag förstå att 10pers är skitmycket....men även för oss så var ju bara 1 PERSON irretations framkallande.
    Det är lite fräckt också att komma o peta in folk när ni redan bokat lokalen och redan bestämt ERAN listan...tycker ni gott kan stå på er ändå med första listan och lokalen.

    *****

    För oss så kommer vi antagligen ta bort hela 6pers för att kunna spara in på budgeten ännu mera samt just dessa har inte m2b sett på flera år så han känner sig inte så himmla nära till dem. Detta e inte för att denna "nya fölovade/ingifta släkting" ska få plats utan dem är bara lite onödiga från början men det hjälper ju igentligen till lite ialf pga att det kom mer personer in på listan.
    Men gu nåde min kusin om dem ska ha sit bröllop på samma år som oss. Inte för att vi el dem kommer lida men allas gäster som måste åka till 2 platser för 2 olika bröllop!! Dubbelbröllop kommer inte på tal heller för den delen kom ja på nu....vill inte dela våran dag med någon man inte känner och vi hinner inte lära känna henen innan vårat bröllop eftersom vi kommer inte ha råd att åka upp dit en enda gång innan brölllopet....så långt fram i planeringen ligger vi hahahaha.....ush det e inte kul o veta sin framtid 3år framåt så...ser bara spara spara spara spara pengar....o saker man skulle ev behöva göra så som besöka släkten till jul men kan ej.

    ok i will stop now before i get really depressed!

  • Snart_FruL

    Inahjärtaradam

    Oh vad irriterande! 20 pers är ju jättemycket. Tycker gott att din sambos mamma kan skjuta till en hel del om hon ska bjuda in gäster till ERT bröllop.

    Mina blivande svärföräldrar är precis tvärtom, när jag frågade om det var några fler vi borde bjuda in av min m2bs släktingar, så sa de samstämt ; "nej och bjud för gud skull inte in X, (vilket vi tänkt) för hon är bara intresserad av en gratis måltid och hon kommer tömma baren för er". Så vi fick en gäst mindre (vi kommer som det ser ut nu ha 31 gäster), vilket var bra, för vi har överskott på damer.

    Fast vi kommer bryta mot regeln om att man ska bjuda in även make/maka. Det är nämligen så att jag i min ungdom bodde på ett behandlingshem och det var en man och en kvinna som jobbade där, som blev som extra föräldrar för mig. Dessa två tänker jag bjuda in utan deras respektive, och jag tror de förstår varför. Msnnen kommer dessutom att få ersätta min far vid honörsbordet, då han varit mer av en far för mig än min biologiske. Min riktiga pappa kommer inte att bli bjuden!

  • Thailands brud

    Ett litet tips till er som oroar sig lite för ekonomin. Vi planerade från början ett bröllop i Sverige med ca 80 gäster vilket fick mig att hissna när jag räknade på vad det skulle kosta. Eftersom varken jag eller min man är intresserade av en "fyllefest" heller så bestämde vi att i skulle bjuda på vin till maten, likör till kaffet av någon sort. ALLT övrigt är till självkostnadspris vad gäller de alkoholhaltiga dryckerna, då slipper man både fyllesvin, ett dyrt spritkonto och de personer som endast kommer dit för att tömma baren.

  • Jenny_Åland

    Att ha baren till självkostnadspris är en bra idé. Vi kommer att ha hyrd lokal. Där kommer det inte att finnas en bar. Om vi vill ha bar får vi fixa det själva. Är det ändå att ha bar till själkostnadspris? Isf. måste vi räkna ut priserna själva. Är det snålt att låta gästerna betala för bardricka vi redan köpt in?

  • Pumpkin

    Jenny_Åland: Att ha bar till självkostnadspris innebär ju ofta just det, att man har hyrd lokal och låter gästerna betala för alkohol, för samma pris som ni köpt in det. Jag tycker det är en jättebra idé.

  • Thailands brud

    Jenny_Åland: Nej jag tycker absolut inte det är snålt!! Vi bestämde att göra så både för ekonomin skull men även till stor del för att slippa alla fyllesvin o de gäster som går dit endast för att tömma baren under den första timmen av festen. Tyvärr kan ju alkohol förstöra en hel del och de som vill dricka på vårt bröllop, utöver det som serveras till maten, får stå för kostnaden själva.

    Vi har helt kullkastat planerarna på ett stort Sverige-bröllop och gifter oss istället i hemlighet i Thailand.

  • Jenny_Åland

    Då kommer vi nog göra såhär: Vi bjuder på brudskål och drycker till maten samt kaffe avec. Efter middagen öppnar baren där man kan köpa alkohol och alkoholfria alternativ. Eftersom vi kommer att köpa det mesta av alkoholen på nån av ålandsbåtarnas taxfreeshop blir det billigt att köpa in (skattefritt) och barpriserna blir små :)

  • Pumpkin

    Jenny_Åland: Det låter jättebra. Så kommer nog vi ha det också.

  • MrsNyberg2B

    Vi ska också göra som du Jenny_Åland! Tycker det är ett jättebra sätt! I min släkt har vi som "två" läger, den ena är superreligiös och dricker som mest lättöl medan den andra sidan är mer "härjig" när det gäller alkohol. Då känns det bra att de själva får betala för drickat alkoholen. Hur ska ni göra med de alkoholfria alternativen? Eftersom jag var på bröllop i somras, där det alkoholfria utbudet var ganska magert, och jag körde, så tänker jag på att det är viktigt att man har en del att välja på även för de som inte vill dricka alkohol.. Ska ni bjuda på det, eller ta ut nån avgift? Antar att det skulle kunna vara en grej som en del skulle kunna reagera på..

    En annan viktig grej - glöm inte att informera om att baren är till självkostnadspris, så att de som vill, har med sig pengar! Kan bli lite knäppt annars - har varit med om det också, på ett annat bröllop, det blev lite av en överraskning att man borde tagit med sig lite mer än femtio kronor.. Så långt tänkte man inte som gäst...

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop, tråd 3!