• lyckligastebruden

    Finländska brudar!

    Finns här flera blivande brudar som bor i Finland?? Det skulle vara kul att höra era erfarenheter och tips! :)

  • Svar på tråden Finländska brudar!
  • Lioness *förlovad*

    Med tanke på hur många ggr vi ändrade oss angående köksinredningen i vårt hus så är det nog bara bra att jag inte har börjat titta på ex. klänningar ännu... ;)

    Inbjudningskort skulle jag så smått vilja börja med redan, men vi har bestämt oss för att ha en kombinarad förlovnings- och inflyttningsfest i juli så till den festen måste jag ju också ha kort. :P

  • tindra star

    Är det vanligt att man skickar kort som inbjudan till en förlovningsfest?
    Vi kommer att ha vår fest först i juli och jag tänkte personligen ringa de som är bjudna...

  • ASG

    Vi bokade kyrkan i början på oktober och ska gifta oss i juli. Men, sen efter det så planerade vi inte just nåt på ett par månader...

    Fotograf ska man tydligen boka i god tid iaf! Vi började söka fotograf i februari (tror jag det var), och hade väldiga problem att hitta nån... en skulle vara bortrest på vår dag, en skulle sluta med sin verksamhet, en var redan bokad hela eftermiddagen osv... men till sist fick vi tag i en frilansfotograf...

  • Netta79

    Vi bokade fotograf så fort vi bestämt oss, det var i mars och vi gifter oss i augusti. Det var inga problem att få tid, men så är det också i lilla Nykarleby :) Fotograf var en av de saker vi bokade genast, så vi började alltså planera drygt fem månader före bröllopet. Har inte haft det stressigt än.

    Det finns nog ställen här i Finland också som man bör boka i god tid. T.ex. Åbo Domkyrka lär vara populär som vigselkyrka. Den får man dock inte boka tidigare än ett år i förväg, men har man en speciell dag på sommaren man vill gifta sig så ska man nog vara på hugget ett år i förväg, tidigt på morgon, annars kan man bli utan tid. Tur att man inte ska gifta sig där...

  • Lioness *förlovad*

    tindra star, jag har fått inbjudningskort till några förlovningsfester (och andra fetser med) och jag vill gärna göra egna kort, så det kommer vi att ha. :)

  • aquawoman

    Lordi på er alla!!!
    ...den nya hälsningsfrasen i finland

    Jisses brudar ni har legat i! (har läst å läst)

    Vad gäller prästen så skall jag ringa imorron igen, det var ändå ca 2 månader jag ringde sist så mycket kan ha hänt sen dess.

    Sunflower_girl...jasså Föusfiness, jag har aldrig varit in dit men har hört att det är pop!

    Vad gäller planeringen så vet jag att vissa festställen (tex det vi skall använda) redan nu har flera inbokade bröllop till nästa sommar. Så det verkar ju som om vi börjar gå mot samma tidtabell
    som de har i Sverige då.

    Vi gifter oss 9/9 och bokade kyrkan i februari, men fick ändå inte den helg vi hade som första alternativ (helgen innan). Nu har vi bokat allt förutom fotograf eftersom jag hoppas att vår en bekant kan ställa upp. Gör han inte de så löser vi det på ngt sätt. Fotografiet är inte det viktigaste för oss och har bestämt oss för att spara pengar på det.

    Förresten så kanske vi kommer att byta vår färgtema litegrann från mörkrött, guld, mossgrönt till mörkrosa, chokladbrunt och guld. Jag hittade superfina bilder här på nån tråd och började "laika" dessa färger starkt. Måste diskutera lite mer med m2b först, han kanske vill ha ett finger med i det hela

    Nu går jag å blir långdragen här...hej då!

  • Netta79

    Vi bytte också temafärg. Hade tänkt ha mörkrött från början, men sen hittade jag klänning med pärlor i rosa-lila, så nu har vi olika toner i rosa och lila (det är svårt att hitta exakt rätt). Gick bra att ändra sig då vi inte planerat så värst mycket detaljer, egentligen bara inbjudningskorten.

  • ASG

    Netta79:
    Det var i lilla nykarleby vi ville fotografera oss oxå, men han skulle vara bortrest...

  • Ell

    Sunflower_girl: jaså ni ska ha festen på FöusFinEss? Mina föräldrar bor ca. 500 m därifrån, så förr på somrarna var vi ofta dit o köpa lösglass. :D

    aquawoman: det nya färgtemat låter jättefint! Lite ovanliga färger, och det är ju det som är bra, det är något alla kommer att märka. Vi hade först tänkt ha blått och vitt eller blått och silver, men sen tänkte vi att det är så vanligt, så det blev ljuslila och vitt istället. :)

    Gubben o jag ska ut och prova vigselring på tisdag. Jag vet ungefär hur jag vill att min ring ska se ut, det gäller bara att hitta den. :D Ska era blivande män ha någon vigselring? Min funderar på att också ta en till ring, det skulle vara ganska roligt. Men å andra sidan blir det ganska dyrt, han tycker att jag hellre får välja en dubbelt så dyr ring och han kan vara utan. (är han inte gullig) :) Men vi får se, jag tror ändå inte jag kommer att välja en så dyr ring.

    Har ni andra valt era ringar redan?

  • lyckligastebruden

    Åh, vad ni skriver och skriver och skriver. :D Jättekul!!

    Välkomna alla nya, det är ju jag som är TS men jag verkar vara här minst av alla. :)

    Jag har lite svårt att hålla reda på allihop... Kan vi inte göra en lista på oss alla, namn och när vi gifter oss och var vi bor?

    Om jag börjar:

    - lyckligastebruden, 9/9 2006, Vasa

    Så kan ni kopiera och fylla i tills alla är med?

    HARDROCK HALLELUJAH måste jag också få säga, detta är ju stort för Finland, trots att jag inte tyckte de var så bra från början, jag tyckte de var pinsamma, men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig. :D

    Ha det gott allihopa!

Svar på tråden Finländska brudar!