• MrsCanavan

    Vem betalar ert bröllop?

    Min blivande är från england där det är enligt tradition att brudens föräldrar står för hela kalaset. Nu tycker hans systrar att det är väääääldigt konstigt att mina föräldrar inte pungar ut 100.000kr..
    Vem betalar ert bröllop?

  • Svar på tråden Vem betalar ert bröllop?
  • Davina

    *skrattar*

    Jag tycker den här tråden är lite komisk.

    Det verkar lite som att det är "fult" att ta emot pengar från sina föräldrar till bröllopet.

    Det är ganska tydligt att åsikterna går kraftigt isär beroende på hur rika föräldrar man har och hur rik man är själv.

    Var och en gör väl det bästa man kan efter de förutsättningar man har.
    Huvudsaken är väl att man får ett bröllop som man kan minnas med glädje och att man blir GIFT, inte hur mycket pengar det kostar.

    Om våra föräldrar bidrar till vårat bröllop har jag ingen aning om. Vi har inte frågat och de har inte sagt något. Vi förväntar oss absolut ingenting, men skulle vi få ett bidrag så blir vi bara glada eftersom vi inte har speciellt mycket pengar. Och då tänker jag inte vara högfärdig och tacka nej bara för att "jag har eget hem och barn och har klarat mig själv i si och så många år och bla bla bla".

  • Cellini

    Det är väl bara att förklara att den traditionen är väldigt förlegad i Sverige.
    Att här betalar de flesta sina egna bröllop, och att föräldrar möjligen kan bidra med en mindre peng.

    Vi betalar hela vårt bröllop själva.
    För mig känns det rätt självklart att man som 30-åring med fast arbete betalar sitt eget bröllop. Jag skulle aldrig fråga mina föräldrar om ett bidrag. För mig handlar det om den uppfostran jag fått, att man ska vara självständig och givetvis mätta magen efter mun.

    Jag tror inte heller att mina föräldrar skulle bidra. De njuter av sina liv till fullo och lägger sina pengar på sig själva medan de är friska och krya. Och det gör de med all rätt tycker jag!

    Traditonen att brudens föräldrar betalar för festen känns väldigt förlegad tycker jag. Nu för tiden väntar man oftast med att gifta sig tills man är i 25-35-årsåldern, och då har egna pengar. Förr i tiden var det ju lite annorlunda, då flyttade ju kvinnan direkt från föräldrahemmet till sin man, och de var bägga oftast rätt unga. Då ville ju föräldrarna hålla en fest till brudparets ära.

  • ankil

    Vi har fått 5000:- av resp. föräldrapar och resten betalar vi själva.
    Skulle gärna fått alltihop men känner inte att vi kan begära något utan är tacksam för varenda krona!

  • Linslus

    Anki81; åhh jag hade blivit vansinnig på att HON bjuder in massa folk som hon INTE vill hjälpa till att betala för...

  • Mrs Austin

    Linslus,
    jag vet,vet inte vad jag ska gora med henne. Fran borjan sa skulle de hjalpa till att betal, eftersom hon absolut ville ha ett brollop i USA oxa, sa vi borjade planera for det, sen sa andrar hon sej o vill inte hjalpa till, sa vi far sa snallt betala. Kommer inte bli ett jattedyrt brollop, men det ar bara hela saken att hon andrar sej nar vi redan har borjat planera.

  • blivande fru J

    Davina: Jag antar att du menar att det skulle vara mer okej att ta emot pengar om föräldrarna är rika och man själv är fattig? Och tvärtom?

    Jag pluggar och lever på minsta möjliga marginaler medan mina föräldrar har det mycket gott ställt. Ändå så förväntar jag mig inte ett öre och vill heller inte ta emot pengar från dem, eftersom jag är en vuxen kvinna som sköter min egen försörjning (nåja, staten ger mig studiebidrag, men jag slavar även som timvikarie upp till 150%, min far har inget att göra med min ekonomi. Mina föräldrar gifte sig på tumanhand, utan bröllopsfest. Varför skulle de vilja eller jag känna mig bekväm med att de betalde en sådan sak för mig?

    Jag och min sambo samlar tior i en pet-flaska och hoppas ha råd med ett bröllop vi vill ha en dag.

  • caprea

    jag betalar 25000, som är sparat sen jag va liten till "stora" saker... bådas föräldrar skjuter till 15000 var och så sparar vi tillsammans oxå...

    Anki81- din svärmor verkar helt puckad! förlåt men hur kan man kräva två bröllop för att hon har så många hon vill bjuda? och inte pröjsa? hoppas att ni klarar de!

  • Trollsländan

    Ni kommer inte tro det här...men det är mitt "jobb" som betalar mitt bröllop......

    Jag använder de pengar som de fick betala till mig i skadestånd för att de diskriminerade mig när jag var gravid. Och det ska bli mig ett nöje att komma dit och vifta med min feta diamantring i näsan på dem.
    Sorry för min själviska ton, men jag fick lida i två år, min familj har lidit och jag tänker ta denna chans att vända det tråkiga till något positivt för mig själv och min man och mitt barn.

  • caprea

    Grattis!!! Kul att det kom ngt positivt utav det i slutändan...

  • Trollsländan

    Ja, jag skulle nog kunnat få ut mer pengar om jag gått vidare till tingsrätt, men det finns en poäng med att gå vidare i livet och lämna tråkiga saker bakom sig och rikta sin energi på något positivt istället.

  • Guccigirl

    trollslända....U go GIRL!!! Vifta med din feta ring!!!
    Kram Kram

  • Julissnyggaste brud

    Skulle min mamma betala så skulle vi få ärtsoppa på bröllopet å i den stilen haha..
    Min pappa har lovat att ge oss en bröllpsresa som pressent men annars står vi för allt själva.
    Lite hjälp av nära å kära med viktiga kontakter å så är nog så tacksamt för oss.
    vår budget är 30 000 men vi stiger nog över nån tusenlapp ändå som d ser ut.

Svar på tråden Vem betalar ert bröllop?