• MrsCanavan

    Vem betalar ert bröllop?

    Min blivande är från england där det är enligt tradition att brudens föräldrar står för hela kalaset. Nu tycker hans systrar att det är väääääldigt konstigt att mina föräldrar inte pungar ut 100.000kr..
    Vem betalar ert bröllop?

  • Svar på tråden Vem betalar ert bröllop?
  • Fru Cinderella

    Vi betalar själva än så länge. Har inte fått någora bidrag. Vet inte om vi kommer få det heller. Vi räknar inte med det.

  • Ålin

    MrsCanavan: Om jag hamnat i din situation sa skulle jag sagt att i Sverige har vi inte den traditionen sa detta har mina foraldrar inte hort talas om men de har ANDA erbjudit sig att betala for festen!
    Borde val ta bort sura miner.

  • Yllo

    För oss är det lite ovanligt.. VI betalar inte hela bröllopet utan min pappa står för festen och jag för resten Jag hade sparat pengar i flera år för att göra något roligt för (t.ex en härlig utlandsresa eller i den stilen) innan jag träffade min blivande och nu använder jag dom pengarna till vårt bröllop, eftersom vi lägger våra övriga gemensamma sparpengar på material för renoveringen av vårt hus.. + att då behöver vi inte spara i flera år för att få det bröllop vi vill ha

    Förmodligen hade väl min pappa betalat allt om jag frågat honom.. men nu ville jag inte göra det, speciellt inte då min blivande svärfar inte bidrar med en krona.

  • anderssonskan midsommaren 2004

    vi själva betalade vårat bröllop vilket jag tycker är helt självklart nu för tiden inte f'n ska våa föreldrar känna sig tvingade till det i vår tid, vi har väl själva valt att gifta oss, vi är ju inte precis bortgifta som dom gjorde förr.

  • blivande fru J

    Yllo:
    "Förmodligen hade väl min pappa betalat allt om jag frågat honom.. men nu ville jag inte göra det, speciellt inte då min blivande svärfar inte bidrar med en krona."

    Är både din svärmor och far döda eftersom de inte räknas med i givandet/ icke-givandet?

    Hyser du agg mot din svärfar för att han inte vill bidra till DITT bröllop? Varför skulle han bidra till det? Märklig tanke.

  • Hiskan

    Vi räknade kallt med att betala allt själva. Budget ca 90.000kr. Plötsligt kommer min far (jag är hans enda barn) och bidrar med 10.000kr och jag blev jättelycklig.
    Vi hade definitivt inte räknat med något bidrag från något håll. Både jag och m2b har syskon och OM föräldrarna ska bidra med något så måste det bli lika för alla (den dagen dom gifter sig) - därför hade vi inte förväntat oss något.

  • Jagular

    Vi hade definitivt inte räknat med något heller och hade planerat att betala allt själva men det är klart att man vi blev glada när bägges familjer bidrar med 10 000, men vi hade ju som sagt inte räknat med att få nåt, det tycker jag inte man kan göra idag.

  • Mitt hjärta är hemma

    Hej Mrs Canavan!
    Vi hade tänkt att pröjsa allt själva. Men det blev lixom ramaskri från övre leden och våra snälla föräldrar får slåss om cateringen och de betalar den för oss. Då vi inte har de så fett själva tar vi motvilligt men tacksamt emot hjälpen, det handlar om nästan 30 000 kr, vilket är väldigt mycket, mer än halva vår budget.

  • spöket laban

    våra föräldrar delar på alla kostnader ink klänning och ja allt allt allt

  • Yllo

    blivande fru J:
    Både min blivande svärmor och min mamma är döda. (inte far, som du skrev)

    "Hyser du agg mot din svärfar för att han inte vill bidra till DITT bröllop? Varför skulle han bidra till det? Märklig tanke."
    - Jag hyser inget agg till min blivande svärfar för att han inte bidrar med pengar till bröllopet. Men jag förstår inte varför du tycker det är en märklig tanke... Tycker du att det är helt okey att brudgummens föräldrar inte bidrar om brudens föräldrar gör det?
    För min del spelar det ingen roll om han bidrar eller inte (jag hade inte räknat med att någon av av våra pappor skulle bidra) däremot vet jag att min blivande tycker att det är lite tråkigt att det är BARA är MIN pappa som ställer upp med att bidra till VÅRT bröllop och inte HANS pappa.

    Och vad är det för fel med att det är jag som betalar VÅRT bröllop, det gör väl inte bröllopet till bara MITT för det? Speciellt inte när VI lägger VÅRA gemensamma sparpengar på husrenoveringen istället? Varför ska jag då inte kunna använda mina pengar till något som är till gläjde för oss båda?

Svar på tråden Vem betalar ert bröllop?