• MrsCanavan

Vem betalar ert bröllop?

Min blivande är från england där det är enligt tradition att brudens föräldrar står för hela kalaset. Nu tycker hans systrar att det är väääääldigt konstigt att mina föräldrar inte pungar ut 100.000kr..
    Vem betalar ert bröllop?

• Svar på tråden Vem betalar ert bröllop?
  • Izunia

blivande fru J
    Jag tycker att dina funderingar verkar märkliga. Var fick du tanken att hennes svär/föräldrar skulle vara döda för att de inte bidrar?

Där jag kommer ifran är det ovanligare att betala hela bröllopet själva. I vart fall star min blivande och jag för nästan alla kostnader. Men om nan vill bidra till VART bröllop blir det inte mindre vart än annars. Alla gör som det själva vill och kan.

• blivande fru J

Jag ville bara veta om mor och svärmor var döda, för annars hade det varit väldigt ojämlikt att se far och svärfar som de som skulle pröjsa, medan hustruarna stod bredvid maktlösa. Nu är de ju inte i livet så då förstår jag mer hur inläggsskrivaren menar.

Yllo: Jag har inte kritiserat att DU betalar ert bröllop, ni ska ju gifta er, och dina pengar blir hans pengar och vice versa.

Däremot förstår jag inte resonemanget att det vore fel att din pappa betalde mer än din svärfar. Din far bidrar väl att vilja och inte av plikt? Det är ingen skyldighet att betala sina barns bröllopsfest. Alla har olika förutsättningar och önskemål om vad man prioriterar med sina pengar. Att din pappa bidrar med det han vill och kan innebär inte att någon annan förväntas bidra.

• Swedie

Mina föräldrar betalar bröllopet. Hans föräldrar betalar den andra bröllopsfesten i USA samt vår bröllopsresa :)

Jag tycker detta är fantastiskt generöst av dem att erbjuda detta och skulle aldrig drömma om att tacka nej till det.

• Yllo

blivande fru J

Det är inget fel med att ena föräldraparet bidra med mer än det andra föräldraparet, däremot kan jag tycka att det är mer jämlikt om båda paren bidrar med något i den mån dom kan.
    Och som jag skrev, så vet jag att min blivande tycker det är tråkigt att hans pappa inte erbjudit sig att bidra med något alls.. inte ens med hjälp av planering eller erbjudit sig att att köra oss i sin fina oldsmobil på vår stora dag.. det är det jag tycker är lite märkligt, att han inte erbjudit sig att hjälpa till med något.. Inte så att jag hyser agg mot någon.. men som du sa har alla olika resurser att bidra med och man kan faktiskt bidra med något som inte kostar en massa pengar.

• Sandra_H

Det var meningen att vi skulle betala allt själva eftersom att det ändå är vi som har tagit beslutet att gifta oss. Min mamma är förtidspensionerad och har knappt några pengar men hon vill ändå hjälpa till så hon kommer att betala bandet som ska spela. Min mormor kommer att betala klänningen, en del av maten och lokalen. Kan säga att vi är mer än tacksamma över denna hjälp. Känner jag min moster rätt så kommer hon oxå vilja hjälpa till en hel del.

• aircondition

Vi räknar med att betala allt själva. Nu viskas det dock om att min m2b´s mamma ska bidra. Inget som vi räknar med, men viss skulle det vara bra.

• förälskad upp över öronen

Våra föräldrar bidrar med sammanlagt 30 000, dvs. nästan hela vår bröllopsbudget, men vi köper våra egna kläder, brudbuketten etc. Ville egentligen inte ta emot så mycket pengar, men är samtidigt väldigt väldigt tacksam, då vi är fattiga studenter.

• jocelyn

Jag är lite "rädd" för bidrag om de resulterar i krav från den som bidrar typ "så nu får du lov att bjuda kusin Eva" eller "pyttsan, inte ska du ha den där klänningen!". Om någon bidrar vill jag helst att det sker på ett sätt som gör att vi ändå får bestämma över hur bidraget används. Kanske man kan "önska sig" bidrag till specifika saker, t.ex. har jag läst att många får klänningen av mamma eller liknande.

• JagoMellivelli

Våra föräldrar erbjöd sig att dela på hela bröllopsgrejen men efter att det blev så krongligt med hur/vart/när vi ska träffas så tog vi på oss hela kostnaden själva men att dom gärna får sponsra med pengar om de skulle behövas :)

• Miss Em

MrsCanavan,

Valdigt trixig sitation! tycker det ar lite ohyfsat av hans systrar att inte se att traditioner varierar mellan lander och att deras inte ar mer "naturligt ratt" an nagon annan. Men vet hur det kan vara har ("ska ni BARA ha 60 gaster!! Gud vad litet", "Man maste ha chaufor till transport efter kyrkan, det forstar du val!" etc etc).

Min m2b ar brittisk och hans foraldrar sag det som naturligt att bidra.
    Jag kande val forst att vi inte skulle ta emot nagot av nagon av foraldrarna men min sambo sa att hans foraldrar nog skulle ta illa upp i sa fall eftersom sederna ar annorlunda har. De bidrog med £4000 vilket jag tycker ar jattemycket!!

Vi har sagt till bagge foraldrar-paren att vi forvantar oss absoulut ingenting och att det ar upp till dom om dom vill bidra. Jag vet att mamma och pappa hemma i Sverige aldrig skulle dromma om att lagga sa mycket och vi har varit oppna med hans familj om att det ar inte vanligt att man lagger sa mycket i Sverige, sa dom inte kanner pa att dom lagger mer. Vi har inte berattat for mina foraldrar hur mycket hans lade for att dom inte ska kanna nagon press. Vi vet inte annu hur mycket dom tankt sig.

Sa gjorde vi...vet inte om det ar ratt eller fel men kanns bra for oss (och foraldrarna med tror jag)

Svar på tråden Vem betalar ert bröllop?