Nja, det är inte så drastiskt som det låter. Jag kommer från ett litet samhälle där det inte finns så mycket att göra för barn och ungdomar så då hakar man på det som finns. I och med det gicka jag på kyrkans barntimmar, juniorer etc. Sedan konfirmerade jag mig och deltog en hel del i kyrkans ungdom där vi spelade spel, fikade och annat som man kanske annars gör på en ungdomsgård. Det kyrkliga fick man liksom på köpet, men jag har själv aldrig varit troende. Jag har en stor respekt för svenska kyrkan och känner mig insatt i vad det handlar om och gillar dess värderingar. Jag tycker dessutom att det är en god allmänbildning att känna till bibelns historier etc. Vårt samhälle bygger till stor del på kristendomen. Nu har jag dock valt att gå ur kyrkan eftersom jag tycker att medlemsavgiften är alltför dyr och ingenting jag frivilligt skulle betala för att vara med i någon organisation. Det känns konstigt att vara med eftersom jag under fyra år i Stockholm inte ens har vetat vilken församling jag tillhör.
Jag såg att det fanns en tråd om huruvida man kan gifta sig kyrkligt och sedan gå ut. Det känns väldigt fult tycker jag. Min sambo och jag var dock osäkra på om vi skulle kunna hitta en bra vigsellokal för borgerlig vigsel i januari så vi har varit medlemmar fram till nu. Hade vi blivit "tvingade" att gifta oss i kyrkan hade vi inte gått ur efteråt. Nu har vi dock bestämt oss för Nyckelviken och tänker på alla extra tusenlappar vi kan spendera på vårt bröllop eftersom vi inte kommer att betala kyrkoavgift under resetn av våra liv... :)
Oj, vad långt det blev.