• Jenny29

Ni från Sthlm som gifter sig i januari 2005

Hej på er!
    Jag är helt ny här har nyligen börjat titta runt på sajten..
    Söker nu några som skall gifta sig i Januari 2005. Vore rolligt att få kontakt.. Själv är det 29/1 -2005 som är den stora dagen.
    Kram på er alla!!

• Svar på tråden Ni från Sthlm som gifter sig i januari 2005
  • Fröken januari - det blir Nyckelviken!

Det blir såklart inga psalmer för oss, men jag har flera jag gillar. Om man inte har en allt för kyrklig umgängeskrets kan det vara bra med sådana som de flesta känner igen så att de kan sjunga med. "Guds kärlek är som stranden och som gräset..." och "O store gud" är ju melodiösa och trevliga. Finns säkert en massa fler, men jag minns inga på rak arm. Jag går aldrig i kyrkan längre.

• Midvintertös

Fröken jan:

Nu blev jag lite nyfiken? Har du gått i kyrkan förut och slutat? Vad hände?

Är inte bra på psalmer alls, men jag tänkte att det är ju ändå vi som ska gifta oss så då får jag ta och läsa igenom psalmboken så jag får några som passar oss bäst, istället för att fråga prästen om råd.

Nja, det är inte så drastiskt som det låter. Jag kommer från ett litet samhälle där det inte finns så mycket att göra för barn och ungdomar så då hakar man på det som finns. I och med det gicka jag på kyrkans barntimmar, juniorer etc. Sedan konfirmerade jag mig och deltog en hel del i kyrkans ungdom där vi spelade spel, fikade och annat som man kanske annars gör på en ungdomsgård. Det kyrkliga fick man liksom på köpet, men jag har själv aldrig varit troende. Jag har en stor respekt för svenska kyrkan och känner mig insatt i vad det handlar om och gillar dess värderingar. Jag tycker dessutom att det är en god allmänbildning att känna till bibelns historier etc. Vårt samhälle bygger till stor del på kristendomen. Nu har jag dock valt att gå ur kyrkan eftersom jag tycker att medlemsavgiften är alltför dyr och ingenting jag frivilligt skulle betala för att vara med i någon organisation. Det känns konstigt att vara med eftersom jag under fyra år i Stockholm inte ens har vetat vilken församling jag tillhör.

Jag såg att det fanns en tråd om huruvida man kan gifta sig kyrkligt och sedan gå ut. Det känns väldigt fult tycker jag. Min sambo och jag var dock osäkra på om vi skulle kunna hitta en bra vigsellokal för borgerlig vigsel i januari så vi har varit medlemmar fram till nu. Hade vi blivit "tvingade" att gifta oss i kyrkan hade vi inte gått ur efteråt. Nu har vi dock bestämt oss för Nyckelviken och tänker på alla extra tusenlappar vi kan spendera på vårt bröllop eftersom vi inte kommer att betala kyrkoavgift under resetn av våra liv... :)

Oj, vad långt det blev.

• princesa

Hej alla!

Vi har kommit så långt som att festlokal och kyrka är bokad. Klänningen är färdig, bara fållning ner till som ska ske då jag precis hittat skor till!! (det var ngt jag var nervös för annars)

Fotograf bokad, hotell till bröllopsnatten fixad....

Det som är kvar är att utforma inbjudningskorten där jag fått massor av inspiration från en kompis/kollega...

Sen var det detta med brudbukett som jag tror blir djupt röda rosor i en rundbukett med gröna blad kring...därmed ska nog också inbjudningar gå i creme med stämpel i rött och guld....fast egentligen ska vi inte ha något färgtema...

Efter detta är det älsklingens tur att införskaffa ny skjorta (det enda han behöver) samt nya skor....

Usch känns långt kvar, hinderprövningen har vi inte skickat in....

Nyckelviken är ju mycket vackert, har ni blivit bra bemötta?

Igår tror jag faktiskt att jag kom fram till hur inbjudningarna skall se ut. Nu är det kanske lika bra att tillverka ett antal varje helg så att man slipper göra 40-50 stycken i en följd... :) Dessutom tror jag att det blir några timmars jobb att sammanställa alla adresser. Nu för tiden skickar folk så lite brev så i min bekantskapskrets skickar folk knappt flyttkort längre. Jag hoppas att alla finns på eniro.se.

Vi har faktiskt trixat fram och tillbaka med Nyckelviekn en del. Vi ville inte betala hela hyran så långt som en månad i förväg, men det var inga problem att ändra det till en vecka innan. Sedan har vi diskuterat mycket kring blomsterdekoration. De uppgav att man skall smycka lokalerna för 4200 kronor. Saftigt tyckte vi som inte ens vill ha speciellt mycket blommor, men nu har vi kommit överens om att det är vi som sätter nivån. Dock blir det, enligt floristen, svårt att komma under halva priset bara för bordsdekorationerna. Fortfarande dyrt kanske, men vi känner att vi kan acceptera det. Dessa punkter har jag sett många nämna som anledningar till att de inte valt Nyckelviken. Märkligt nog var det inte så svårt att diskutera fram lösningar så jag undrar varför folk inte försöker.

Vad hände med alla andra i denna tråd? Är vi bara tre kvar?

• Midvintertös

Fröken-jan:
    Ja det verkar som så. *ler*

Tycker du verkar ha tagit ett vettigt beslut. Många tänker nog inte igenom det där så noga.

Tycker inte heller man ska vara med i något man inte tror på och framför allt inte bara för att kunna gifat sig i en fin "lokal"

Har du någon länk till Nyckelviken, vet inte hur det ser ut där?

Det tar sin tid att få tag på alla adresser, jag är jätte glad för att jag har blivit av med den biten.

I november ska jag ha en tjej middag, där vi ska planera lite utsmyckning av festlokalen, tänkte att min vänner skulle få sköta den biten. Vill att de ska vara delaktiga.

Prinseca: Du har ju hunnit med en massa!
    Jag ska ut i helgen och prova klänningar och handla tyger.

Och jag har inte hittat någon ring en! Eller jo det har jag men den går på 13tkr jag tycker det är fördyrt, speciellt när min blivande ska få en vigselring också.

Har ni hittar er/era ring/ar??

www .nyckelviken. nu är adressen, fast jag tycker inte att bilderna gör stället rättvisa. Jag själv var jätteskeptisk mot Nyckelviken efter att ha tittat på deras hemsida och mailat dem. Det kändes så snobbigt. De ville inte maila prisuppgifter eftersom de vill förklara sitt upplägg på telefon. Det gav ju verkligen känslan av att det var vansinnnigt dyrt! Miljön är verkligen mer avslappnad än vad den verkar på hemsidan, men de anser väl att de visar sig från sn bästa sida där.

Kul att du blandar in kompisarna. Det försöker jag också göra. Jag har en kompis som designar vår webbsida. Några andra skall förhoppningsvis sjunga och spela. Vi vill inte ha någon tärna och marskalk med under vigseln så vi försöker också involvera flera till att hjälpa till vid fotograferingen, med håret etc.

Spännande med klänningen! Sömmerskan skall köpa mitt tyg när hon ändå är i stan på lördag. Kanske blir det i sällskap med dig?

Ringen är svår, tycker jag. Jag vet inte riktigt hur jag vill att den skall se ut. Det är ett viktigt beslut eftersom jag skall ha den på fingret ett antal år. :) Vilken typ hade du tänkt dig?

• Midvintertös

Fröken-jan:
    Jag hittade bild när jag sökte lite, ser jätte fint ut!

Vad kostar det att hyra där?

Man får inte bara hyra. Man måste anlita en bestämd cateringfirma också. Hyran ligger på 13 500 kronor har jag för mig (plus 1700 för flygeln där vi skall ha vigseln). Kuvertpriserna ligger mellan 475 och 750. Dycken får man köpa till inköpspris eller ta med själv. Vi har ännu inte bestämt mat så vi får se var det landar. Det blir inte gratis direkt, men heller inte dyrare än andra ställen vi tittade på. Vi föll verkligen för miljön och det känns som huvudsaken. Vi hoppas och tror att vi kommer att återvända till Nyckelviken och besöka caféet, ströva i markerna och minnas vår bröllopsdag. Det är mycket värt att ha ett vackert ställe att komma tillbaka till.

Hur mycket betalar ni? Fixar ni maten själva?

• Midvintertös

Fröken-jan:

Ja det blir nog i sällskap med mig. Vi ska hänga på låset till bröllopsbutiken kl.10:00 De har tydligen rea så vi vill hinna prova.

Sedan ska vi iväg och handla tyg. *ler*

Ja ringen ja, vi har sätt en engelbert ring, vittguld med lite röttguld med fem stenar i. Nr:35 tror jag den har i katalogen. Vi har engelbert i förlovningsringarna så vi hade tänkte att "köra" samma märke. Men jag tycker det är lite väl dyrt.

• Midvintertös

Oj det läte lite dyrt, men det kanske jämnar ut sig om ni får köpa in egen dricka.

Vi ska vara på Lida Värdshus. Vi träffade dem för två veckor sedan och väntar på vår offert. Men han trodde det skulle landa på 600:-/p + 3 000:- för "hyran"

Lida ligger utanför Tullinge och är en frilufområde. Vi kände precis som du skrev att vi vill kunna gå runt och minnas och mysa i vacker natur.

Måste ni alltså köpa dryck där? Ingår det i 600 kronor låter det ju väldigt billigt! Vi jämförde med några andra ställen, men eftersom vi vill bjuda gästerna hela kvällen sprang priset iväg om drinkarna kostar 40-60 kronor styck. Då blev det samma pris att vara på Nyckelviken och vi gillade ju ändå det stället bäst!

• Fiff

Hej!
    Jag är precis nyförlovad och dämed ny på sidan men jag ska också gifta mig i januari! Närmare bestämt den 22:a! Ska bli sååå roligt! Men nu har man att göra.... lokal, vigsel och bröllopsresa är bokat men i helgen ska jag ut och titta efter inbjudningspapper och klänning. Vi ses igen på forumet!

• Liis

Jenny29!
    Såg att du ska gifta dig i Enskede Kyrka den 29.e, det ska vi också!!
    Hoppas bara att de inte dubblelbokat
    Vi ska gifta oss 14.30.

Välkomna!

Var skall du gifta dig Fiff och vart bär det av på bröllopsresa?

• princesa

Välkomna säger jag också!

Oj, det har ju skrivits en hel massa sen jag var inne sist...

Hm, låter som ni är på god väg båda två. Är det i det stora huset vid Nyckelviken som ni ska vara? Har inte varit där på länge men det ligger ju så fint till!

Lis, kul att se fler som ska gifta sig i Enskede kyrka. Vi ska gifta oss den 8/1.
    Tror de sa när jag bokade att de har två vigslar om dagen där...14.30 och 15.45 så ni kan nog samsa...:=)

Midvintertös och fröken januari. hur gick det med era klänningar? Köpte ni dem eller lät sy upp dem? Förstod aldrig riktigt där...

Hur går det med era tankar runt brudbuketter förresten? Färg, blommor... Jag är lite osäker där fortfarande...

Svar på tråden Ni från Sthlm som gifter sig i januari 2005