• Kookai

Säga nej vid mens

Har en fråga till er tjejer. Hur/När talar ni om för er kille att intima relationer inte är aktuella p g a mensen? Vi har det jättebra i övrigt och har just inga problem att diskutera intima saker men just när det handlar om mensen tycker jag plötsligt att det är lite skämmigt, (har ingen aning varför). Vare sig han eller jag har lust att "umgås" när jag har mens men jag vet inte riktigt när jag ska föra det på tal. Vill inte säga det "för tidigt" medan vi gosar, dels för att det sabbar stämningen lite och dels för det kanske inte går hela vägen i alla fall och då kanske det var dumt att dra upp det... Vill heller inte säga för sent, när nästan halva är inne så att säga eftersom jag då känner mig taskig att han redan hetsat upp sig såpass mycket och så blir det inget.

Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Säga nej vid mens
  • Nathalie

Jag berättar alltid då jag märker att jag har fått mens. Så att han vet..
    Vi har sex som vanligt och som "gummalottans" man så köper han även bindor till mig.

• LatinoGirl

Jag äter p-piller och förvarar dessa öppet i badrumsskåpet så att min blivande har möjlighet att kontrollera "läget" själv, vilket han faktiskt ofta gör också. Har han inte gjort det så säger jag till innan det blir för närgånget. Brukar skoja och säga: - Det är upptaget. Tant röd är på besök!

• vinterflickan

Eftersom jag ofta har pms-besvär är det ganska uppenbart när mensen är på gång. Ibland säger jag även skämtsamt till sambon "nu är det bäst att passa på för snart har jag mens och då blir det inget på ett tag".

• l i s a

men Kookai? Det bästa är väl bara att säga som det är? "Aj, jag har mensverk" typ? Låter väldigt "konstruerat" att hålla på och smyga fram kartor etc. Första gången är det säkert jobbigt för dig att säga att du har mens men nästa gång blir det kanske lättare? Tycker också det låter som att du får ha lite föreläsningar för honom om hur mens funkar, när den brukar komma etc. etc. :)

Lycka till!

• l i s a

sorry! trodde jag hade läst alla svar när jag skrev men hade typ 3 sidor kvar tydligen 8)

• Turia

Hej jag har läst någonstans att det heller inte är speciellt bra att ha sex vid mens, för att det är lättare att drabbas av infektioner då,,när allt e som "öppet"

• Cecilia J

Jag är nog ganska oblyg när det gäller sånt här. Jag och min pojkvän har bara varit ihop i 3,5 månad men han visste från första gången att det var dags. Nu har han haft syster hemma så han tycker inte det är konstigt med bindor och tamponger heller (ligger redan hemma i hans skåp).
    Skulle inte kunna ha det på något annat sätt, vi är ju inte konstiga det är ju det mest naturliga som finns!

• Dea

Vet ni vad, min fästman säger att han känner det på lukten. (Och det är inte så att jag inte tvättar mig!)

• Kookai

Ville bara tala om att i morse tog jag mitt sista piller i kartan medan vi gjorde frukost och passade på att meddela min pojkvän att "det var det sista pillret, nu är det snart dags". Mycket enklare än jag inbillat mig.

Tror att man ibland när man grubblar på något för mycket blir det ibland så stort att det känns omöjligt att komma över. Det krävdes en kraftig nål att sticka hål på ballongen men det gick. Och det faktum att jag fick möjlighet att snacka ut här, att avdramatisera det hela en aning (jag är en första klassens drama queen) hjälpte en hel massa. Så tack tjejer!

• Squeezetoy

Min sambo har full koll på cykeln. Ibland mer koll än jag. Han vet dessutom att han typ precis dagarna innan och de första dagarna så kan ha inte komma med "otrevliga" besked eftersom jag liksom kan överreagera... Och är det inget överhängande brukar han vänta, det underlättar för oss båda. ;)

Oftast har vi inte sex när jag har mens, men visst händer det, men då är det dusch både före och efter. Från början hade vi förståss sex även under mens, men då hade vi ju sex jämt...

/Ingrid

• Grönöga

Ibland är det bara för skönt att vara lesbisk!!!

• Jennie med ie

Grönöga, berätta, hur gör du/ni under mensen?

Svar på tråden Säga nej vid mens