• Kookai

Säga nej vid mens

Har en fråga till er tjejer. Hur/När talar ni om för er kille att intima relationer inte är aktuella p g a mensen? Vi har det jättebra i övrigt och har just inga problem att diskutera intima saker men just när det handlar om mensen tycker jag plötsligt att det är lite skämmigt, (har ingen aning varför). Vare sig han eller jag har lust att "umgås" när jag har mens men jag vet inte riktigt när jag ska föra det på tal. Vill inte säga det "för tidigt" medan vi gosar, dels för att det sabbar stämningen lite och dels för det kanske inte går hela vägen i alla fall och då kanske det var dumt att dra upp det... Vill heller inte säga för sent, när nästan halva är inne så att säga eftersom jag då känner mig taskig att han redan hetsat upp sig såpass mycket och så blir det inget.

Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Säga nej vid mens
  • abnocto

Ska jag tolka detta att dom flesta inte vill ha sex när dom har mens??? Själv har vi det när vi har lust, oavsett mens eller inte. Är vi ovanliga?

• Jennie med ie

Abnocto, att inte ha sex under mens och att ha sex när man har lust är ju inget motsatsförhållande tvunget *s* Många har ju helt enkelt inte lust då de har mens... Så att man inte har sex under mensen utesluter inte att man har sex när man har lust ;)

Har jag lust nån gång under mensen, och maken också har det, ja då har vi sex. Men det händer som sagt sällan, jag brukar inte ha lust då...

• Marina *fru*

Min man har nog bättre koll på när jag ska ha mens än jag själv har

Om du tycker det är "pinigt" att prata om mens kanske det underlättar om du använder en omskrivning, typ "tant röd kommer nog på besök de närmsta dagarna" eller "nu tjoar indianerna i busken" eller "nu kanske du ska hålla dig undan ett par dar annars får du lingonsylt på huvudet"

Humor brukar ta "udden" av piniga saker!

Lycka Till!
    /marina

• Kookai

Fantastiska forslag ni kommer med!

Har tagit at mig pa alla punkter och kommer troligen forsoka mig pa en blandning av flera nasta gang det ar dags.

Egentligen ar det ju sa lojligt, vi har varit tillsammans i snart fyra ar, bott ihop i ett halvar och visst kan jag saga nej till s ex utan att ha nan ursakt (aven om det i sanningens namn hander vaaaaldigt sallan!)Men det ar just det har med mensen jag inte kan prata om (barndomstrauma?) i ovrigt finns inga tabun... markligt va?

En del av problemet ar att han inte har nan koll pa sana saker, misstanker att det har med hans kultur att gora. Sa sma hintar om vad som ar pa gang funkar tyvarr inte, det maste sagas ratt ut. Men jag gillar Marina *fru*s omskrivningar av fenomenet *asgarv*. Risken ar ju dock att jag forvirrar honom annu mer om jag borjar svamla om indianer i busken *mer asgarv*

• betsy14

Min sambo är förfärligt osjåpig med sånt här, nästan mer avslappnad än jag. Jag har märkt att det faktum att jag tycker att det är lite jobbigt beror på att mina tidigare pojkvänner har varit så skraja för alla tänkbara kroppsfunktioner att jag på något vis "lärt in" att det är äckligt.
    Nu har vi ialla fall inte sex under mens, men det beror mest på att jag inte är så sugen. Han brukar ha koll på min karta, och dessutom talar jag om det. Märker han det inte förr så gör han det väl när jag dyker upp vid sängdags i det som hos oss heter menstrosor och tantblöja (=extra lång nattbinda)...

• Brumlan

Har inte nå´t tips att komma med. Förutom att bara säga som det är. Tyckte det var roliga omskrivningar Marina *fru* skrev. :) En till: Byta gardiner i hobbyrummet.

• Electric Lady

abnocto, vi spelar i ert lag! Har svårt att förstå att vissa tycker att det är äckligt. Om man har väldigt ont är det väl kanske begripligt. Och visst kan det vara som Jennie säger.

Men själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att a det så!

• Fru Westin

Visserligen lite OT, men jag har en fråga som gäller detta med era killars/mäns inställning till mens och köp av mensskydd.
    Hemma pratar vi rätt öppet om mens och det är inget tabu, även om vi använder ord som "lingonveckan" o.dyl.
    Däremot är det helt omöjligt att få min man att handla hem mensskydd om inte jag är med! Han tycker att det är pinsamt att plocka paketet från hyllan och gå runt med det i shoppingvagnen.
    Jag har provat att skriva exakt märke och storlek (även typ "den gröna förpackningen") för att han snabbt och diskret ska kunna handla och slippa stå allt för länge framför hyllan *ler*.

Hur fungerar era karlar när det gäller detta?

• johandenver

Tycker verkligen killar det är så pinsamt att köpa tamponger och sånt?
    Jag brukar iofs sällan handla den typen av varor (min tjej fixar det själv) men jag tror inte det skulle störa mig nämnvärt.
    Jag får känslan av att inställningen till att sådana saker är pinsamma har ändrats lite de senaste åren. Eller så har jag fel

• Nässla

Min man handlar bindor på samma sätt som han handlar en liter mjölk, dvs inga konstigheter. Han tycker inte att det är ett dugg pinsamt. När han bodde hemma handlade han bindor åt sin mamma. Jag tycker att det är jätteskönt! Ska vi till affären köper vi det som behövs oavsett vad det är!

Svar på tråden Säga nej vid mens