• Kookai

Säga nej vid mens

Har en fråga till er tjejer. Hur/När talar ni om för er kille att intima relationer inte är aktuella p g a mensen? Vi har det jättebra i övrigt och har just inga problem att diskutera intima saker men just när det handlar om mensen tycker jag plötsligt att det är lite skämmigt, (har ingen aning varför). Vare sig han eller jag har lust att "umgås" när jag har mens men jag vet inte riktigt när jag ska föra det på tal. Vill inte säga det "för tidigt" medan vi gosar, dels för att det sabbar stämningen lite och dels för det kanske inte går hela vägen i alla fall och då kanske det var dumt att dra upp det... Vill heller inte säga för sent, när nästan halva är inne så att säga eftersom jag då känner mig taskig att han redan hetsat upp sig såpass mycket och så blir det inget.

Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Säga nej vid mens
  • emy

Tja, eftersom jag aldrig annars har trosor på mig när jag sover så brukar han ju märka det då om inte förr. Efter så här lång tid är det väl inga problem att prata om det, det var det faktiskt inte i början heller.

• Jennie med ie

Det finns inte så stor risk att maken missar min mens *s* Dels märks det på mig (humör, ätande osv) och dels så verkar han ha ganska bra koll på när jag ska ha mens (vilket jag inte fattar eftersom jag inte har koll själv *s*)

Maken har inget emot att ha sex när jag har mens, det är jag som oftast inte vill. Men om han inte skulle veta att jag har mens så behöver jag liksom ingen "ursäkt" för att säga nej till sex, vill jag inte så vill jag liksom inte oavsett om jag har mens eller ej.

• Pixie

Vi pratar helt öppet om mens. Ingen av oss vill ha s*x när jag har mens, så jag brukar förvarna några dagar innan så att han vet att han måste passa på innan det blir uppehåll

Om du tycker det är svårt att tala om det för din kille så kan du väl se till att ni går och handlar tillsammans när det är dags och helt sonika lägga ned ett paket bindor/tamponger i korgen. Då fattar han nog vad som är i görningen... Eller ställa fram ett paket bindor/tamponger synligt i badrummet?

• Ei saa peitää

Ha en påse eller nåt med bindor i på toaletten som du bara plockar fram när du ska ha mens och så plockar du bort den när mensen är över. Då borde han fatta. Annars borde han väl se om du har en binda på dig på natten.

• Electric Lady

Hej hej!

Först och främst:
    Jag tycker aldrig att man ska behöva en ursäkt för att säga nej till sex.

Nåja, till saken: Vi vet ju allt om varandra, så han vet ju så klart när jag har mens. Inte för att det spelar nån roll för sexlivet, utan för att vi ju lever ihop, och då pratar man ju.

Så, du kommer ha mens i många år, så det är bäst att din kille kommer igång med att hålla kollen, sex eller ej. Jag menar inte att han måste säga "ja på måndag får du ju mens, älskling" utan att han vet om det när det är, lämpligast genom att du säger det. Varför smussla? Kom ut ur mens-garderoben!

Lycka till!

• odin

Hmmm.. vi är rätt öppna med allt sånt där. Jag brukar säga "nu har mensen kommit" eller nåt liknande och då vet han att han kan uppmuntra mitt liv med lite godis, extra kramar eller en varm hand på magen. Vi har ibland s*x i slutet av mensen och det faller sig naturligt. Man märker ju rätt snart om den andra är av eller på, precis som den övriga månaden.

Vi är som sagt ganska öppna men jag minns att det var lite pinsamt i början. Det är nog du som måste säga det, han kan ju inte fråga varje dag om du har mens. Försök vara öppen - mens är naturligt!

• BettyBoop

Första gången jag hade mens ihop med min sambo så knep jag ihop benen så att han inte kunde komma dit
    Efter det så har jag sagt att jag har mens...nu vet han var jag é i p-piller-kartan och märker på mig när den é på gång. Brukar dessutom säga det till honom...typ...du blir inte pappa denna gången heller

• Dea

Åh, jag kan inte alls hjälpa dig...

Han märker när jag har PMS, han vet precis när det är dags för sånt. Det är bara en dag eller två som det är fööör mycket. Och i början brydde vi oss inte, vi "umgicks" ändå.

• TeaSpoon

Jag brukar meddela maken när jag får mens eftersom jag får så ont i magen och inte vill att han tar i mig alls den dagen, sedan så brukar han hålla koll på när det är slut... Han ser när tampongasken åker tillbaka från hyllan in i badrumsskåpet - då vet han

• Stjärna

Min kille har mer koll på min mens än jag! Några dagar innan brukar han fråga om det inte är dags snart igen. Och jag brukar förvånat fråga, "inte redan väl?" En snabb koll på piller-kartan brukar visa att han har rätt.

När jag får det brukar jag tala om för honom att det är "lingonsäsong", "ketchupvecka" eller helt enkelt "jag har mens".

Vi gossar ändå, men har inte sex.

Svar på tråden Säga nej vid mens