• Kookai

Säga nej vid mens

Har en fråga till er tjejer. Hur/När talar ni om för er kille att intima relationer inte är aktuella p g a mensen? Vi har det jättebra i övrigt och har just inga problem att diskutera intima saker men just när det handlar om mensen tycker jag plötsligt att det är lite skämmigt, (har ingen aning varför). Vare sig han eller jag har lust att "umgås" när jag har mens men jag vet inte riktigt när jag ska föra det på tal. Vill inte säga det "för tidigt" medan vi gosar, dels för att det sabbar stämningen lite och dels för det kanske inte går hela vägen i alla fall och då kanske det var dumt att dra upp det... Vill heller inte säga för sent, när nästan halva är inne så att säga eftersom jag då känner mig taskig att han redan hetsat upp sig såpass mycket och så blir det inget.

Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Säga nej vid mens
  • gummalottan

jennyli, vad skönt att någon mer inte gillar tant röd och kompani... jag har inga problem att säga att jag har mens men att indianerna tjoar i busken??!! DÅ talar vi pinsamt!

Min man har god koll, vi har sex under mens och han köper bindor på uppmaning, för övrigt!

• milimina

tja att det luktar lite sött kan jag hålla med om... inte så konstigt: mens = blod = innehåller järn = luktar sött. :)
    (sammaledes smakar blod sött också, om man slickar på ett sår eller dylikt, lukt och smak är inte så olika)
    ...fast då måste hon ha blött rejält mkt!

vad gäller andra frågeställningar som tagits upp, så har han koll eftersom det handlas abnormt mkt godis :D gnälls över ingenting och städas i små hörn som inte syns, men rent ska det bli! ;) skulle aldrig använda nån slags omskrivning för det dock, det heter mens och inget annat hos oss, om vi inte skojar om just omskrivningar.

han har inga som helst problem att handla bindor och tamponger, däremot har han problem att veta vilken sort ("det finns ju hur många som helst!") och kommer gärna hem med fel. :)

• Monn

Jag sa lite (ganska mycket) skämtsamt till min pojkvän att dels kommer alla veta att du har en alldeles underbar flickvän hemma ;)och dels kommer alla tjejer som ser digtycka att du är världens bästa pojkvän som köper tamponger till din stackars flickvän som ligger hemma i menssmärtor. Sen gick han gladeligen runt med paketet i korgen.

• odin

Håller med, känns ganska fånigt med vuxna kvinnor som inte kan säga ordet mens. Min snart 30-åriga kompis säger "problemveckan" och varje gång jag hör det vill jag bara skrika "det heter mens!!" Själv höll jag inte ens på så när jag var 13 och allt bara var pinsamt.

• Nyfiken gul , nu fru

Måste nog hålla med en hel hög tjejer här...

Ju mer man försöker omskriva det, desto mer pinsamt blir det att prata om det...

Ställ dig på toan framför spegeln och rabbla ordet mens framlänges och baklänges upp och ner i sådär en 5-7 minuter...
    Sen är ordet avdramatiserat garanterat!!

Vet inte hur medelåldern på oss tjejer är här på BT men gissningsvis runt 20 nånstans... Vi ska ha MENS tills vi är upp mot 50 år gamla...

Ska vi gå omkring och ha Tomtar på loftet i 30 år framåt????
    nä nä...

• Kicker

Tycker också att man ska tala om saker med deras rätta namn. Fast indianer som tjoar i buskarna hade hög humorfaktor måste jag medge *asg*. Never heard!
    Min sambo hålls väl informerad om min annalkande mens - han måste ju finnas i knutarna för att hålla mig i handen och pyssla om mig då jag har ont! Och sen märker han det sist och slutligen på mina boxers när vi ska lägga oss - vanligtvis sover jag naken.

• Maica

Håller med om att det låter lite fånigt med alla ord.

Mina kompisar sa alltid "montan" när vi var "små" vilket jag hakade på i frigörelsen från min mensfrispråkiga mamma
    Nu skulle jag aldrig säga något annat än mens...det blir liksom inte roligare än så

• Kookai

Hakade ocksa pa "montan" trenden da jag var yngre. Har funderat pa varifran den har "fobin" kommer fran och mindes en episod fran da jag var typ 12 ar gammal.

Jag fick min forsta mens valdigt tidigt (11 ar) och vid nat tillfalle da vi var 12 satt vi ett gang tjejer och pratade om vilka som fatt mens. Jag ansag inte alls att det var pinigt (det har liksom aldrig smusslats med det hemma) och sa att jag hade minsann fatt min forsta mens for typ ett ar sen. Ingen annan erkande, trots att jag VISSTE att atminstone en till tjej ocksa hade borjat bloda ganska nyligen. Nagot senare kom en tjej fram till mig, drog mig lite avsides och sa att det var nog inte smart av mig att saga som det var, det var ju pinsamt och lite ackligt, sarskilt om man ville ha en kille, men om jag gick tillbaka nu och sa att jag bara skamtat sa gick nog situationen att radda. Nu gjorde jag aldrig det men undrar om det inte satte sina spar anda...

Hursomhaver sa har jag bestamt mig for att "vaxa upp". Som sagt, jag ar en vuxen kvinna nu som haft mens i snart 20 ar (jisses!) sa inga mer omskrivningar eller andra ursakter. Pratade med Mario igar och sa som det var, att jag tyckte det var lite pinsamt och vad ska vi gora at saken. Han erkande att han har valdigt svart att upptacka sana saker i och med att han inte vet vad for tecken han bor se upp for. Men han skulle anstranga sig lite mer (drog upp alla de forslag jag fatt har) och i ovrigt tyckte han det var battre om jag bara sa det rent ut... skont att ha kunnat prata om det i alla fall!

Svar på tråden Säga nej vid mens