• Kookai

Säga nej vid mens

Har en fråga till er tjejer. Hur/När talar ni om för er kille att intima relationer inte är aktuella p g a mensen? Vi har det jättebra i övrigt och har just inga problem att diskutera intima saker men just när det handlar om mensen tycker jag plötsligt att det är lite skämmigt, (har ingen aning varför). Vare sig han eller jag har lust att "umgås" när jag har mens men jag vet inte riktigt när jag ska föra det på tal. Vill inte säga det "för tidigt" medan vi gosar, dels för att det sabbar stämningen lite och dels för det kanske inte går hela vägen i alla fall och då kanske det var dumt att dra upp det... Vill heller inte säga för sent, när nästan halva är inne så att säga eftersom jag då känner mig taskig att han redan hetsat upp sig såpass mycket och så blir det inget.

Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Säga nej vid mens
  • Santa Fe

Hemma hos oss är det inga problem handla mensskydd, han tycker inte det är genant eller pinsamt. Så han shoppar gärna, dock behöver han veta exakt vad som ska inhandlas (grön förpackning, märke, Normal, utan vingar, typ.
    Annars kan han komma hem med helt fel, typ då det kom hem ett paket tunna string trosskydd när det beställts bindor och verkligen behövdes rejäla doningar...

Men tror inte Fru Westins man är ensam om att smyga kring hyllorna lite...
    Kan kanske bero på mäns erfarenhet, min sambo har växt upp med en syster, så mens och bindor var vardagsmat och naturligt hemma hos dem.
    Han påstår för övrigt att han alltid kunde känna då han bodde hemma och syrran hade mens eftersom det luktade sött på toan när hon varit där... Hmmm, luktar mens sött???

• Fru Westin

ok, min man har vuxit upp utan syskon. Hans mamma är av den äldre skolan där det ska "hyschas" så mycket om allting. Det kommer säkert från det.

• Jennie med ie

Nä min man har inga problem med att köpa tamponger, bindor och trosskydd...
    Bara han vet precis vad det är jag ska ha så.

• johandenver

Jag skulle nog också behöva veta *exakt* märke, storlek osv. Det verkar vara en hel vetenskap det där med bindor.

Jag växte också upp med en syster men någon söt lukt har jag aldrig kännt. Din man har kanske extremt bra luktsinne

• Pixie

Inte heller min kille har några problem med att handla bindor eller tamponger till mig. Första gången tyckte han nog att det kändes lite underligt, men jag försäkrade honom att ingen skule tro att det var till honom själv . Nuförtiden så ber han mig bara att skriva ned vilken sort jag ska ha så att det inte blir fel.

• Nyfiken gul , nu fru

Inga problem här heller. Nu har min sambo o jag inte bott ihop mer än några veckor... Men föregående killar har till och med handlat bindor/tamponger UTAN att jag har sagt att det är slut...

• Chatarina Regina

jag har problemet att min sambo är lite rädd för blod och inte kan förstå att det är skillnad på mens och blod. Han vill helst inte prata om det alls Visserligen har han en storasyster men det har varit hysh, hysh i hans familj om kroppsfunktioner. jag brukar få extrem mensvärk kvällen innan det sätter igång och beklagar mig så då håller han sig undan. Även om jag inte har lust under mensen (får för tunna slemhinnor så det gör ont att ha samlag då) känns det lite sårande att man blir oberörbar några dagar i månaden. Har försökt prata om det men då ryggar han.(Ledsen om jag snodde din tråd nu)

• jennyli

Själv är jag otroligt allergisk mot uttryck som "tant röd" och "lingonveckan" o dylikt. Vet inte varför men det låter som om man inte riktigt får tala om mensen, att det skall smusslas.

Vi vet nog det mesta om varann inklusive menscykeln . Men vi måste oxå ha stenkoll eftersom vi kör naturlig familjeplanering som prev. metod.

Du har ju fått massa bra tips här på hur du kan göra. Så jag har nog inte fler tips att komma med!

• Maica

Min sambo köper bindor/tamponger bara jag säger vad jag ska ha och oftast blir det rätt...

Jag kommer ifrån en familj där det inte hyschas så pappa har också köpt en hel del mensskydd i sina dagar.
    Stackarn har fått en hel del skäll av min mensarga syster när han inte kunnat navigera rätt bland always ultra plus extra super och allt vad de nu kan heta

• julia*

Jag brukar bara säga till min kille att "nu har jag mens" och tycker inte att det är något pinsamt med det. Det tror jag faktiskt inte att han heller tycker. Jag vill inte gärna ha sex under mens, men det har flera gånger hänt att min mens kommit precis efter att vi haft sex om det är vid den tidpunkten i månaden. Detta är han mycket väl medveten om och är min mens nån gång försenad, så brukar jag skämtsamt säga till honom att "nu är det dax att du startar mig".

Svar på tråden Säga nej vid mens