• Äldre 14 Jul 18:59
    14588 visningar
    16 svar
    +1
    16
    14588

    10 bästa vs 10 mindre bra sakerna med ert bröllop!

    Jag snubblade över en gammal tråd för ett tag sen som jag tyckte var väldigt bra för oss med bröllopsdagen framför oss! I den tråden uppmanades alla som redan gift sig att skriva de 10 bästa och de 10 mindre bra grejerna med deras bröllop så här i efterhand. Men den tråden var ju typ 5 år gammal och det går fort i bröllopssvängarna och dessutom borde vi ha alldeles nygifta brudar och brudgummar här som kan ge några goda råd :)

    Så snälla ni med erfarenheten, dela med er om de bästa och de mindre bra sakerna med ert bröllop så kanske jag och alla andra i planeringsfasen kan få lite tips, råd och ideer!

  • Svar på tråden 10 bästa vs 10 mindre bra sakerna med ert bröllop!
  • iso
    Äldre 14 Jul 19:42
    #1

    Bra
    1. Vi struntade i vad andra eventuellt tyckte och körde dessutom helt temalös. inga färger eller annat tema. det passade oss och var vad vi ville ha. 
    2. Glad avslappnad stämning
    3. Mysigt ställe - bra val
    4. Inte för långa tal - vi satte en inofficiell tidsgräns på tre minuter till våra värdar. 
    5. Inga väntetider eller transportsträckor för gäster, allt "gick i ett". 
    6. Bra musik, anpassad efter vår och gästernas smak (se dock nedan)
    7. Vigselförrättaren som fick både oss och gästerna att verkligen skratta och ha trevligt under den relativt korta vigseln (borgligt). en som gift sig kyrkligt för några år sedan kom till och med och sa att "det här var bättre".
    8. Bra val av toastmasters som skötte allt galant
    9. Vigsel efter middagen - vilket gav glad och uppsluppen stämning när det väl var dags och gjorde att det blev något att vänta på :)
    10. tältet vi hade hyrt och ställt upp "just in case", vi var utomhus och under tältet stannade värmen kvar så att det varken blev för varmt eller för kallt.
    11. gästerna - i princip alla (utom min gamla mormor) stannade tills stället stängde och det var ös hela tiden. även om folk inte dansade hela tiden så märktes det att folk hade trevligt.
    12. eftersom listan som efterfrågas ändå är utifrån vad man själv gillade och tyckte var bra; en personlig sak (som jag nog är ganska ensam om att tycka på BT) men som jag blev väldigt nöjd med att min man inte hade väst (allergisk mot västar på män), eller märklig fluga/slips, eller vad det nu heter. han hade mörkblå kostym, vit skjorta och en klassisk enkel slips med vit näsduk i fickan och han har aldrig sett så bra ut. tycker ofta att män blir överdrivet klädda på sina egna bröllop med färger och sånt. men som sagt, jag är nog ganska ensam om att gilla det på BT. :)

    Mindre bra
    1. Varmrätten var lite ojämn, vissa fick bättre bitar kött än andra. smakerna var det dock inget fel på
    2. fotograferingen; vi skulle tänkt igenom så att vi tog mer bilder med släkten. de bilder vi fick blev bra men vi missade att tänka på några motiv. 
    3. Musiklistan var bra, men ett parti hade kunnat vara annorlunda. Var inte rädd för skämslåtar och låtar med ös är mitt råd.
    4. Vädret kunde varit bättre. svårt att styra dock
    5. Jag hade gärna haft mer tid för dagen. Våra tider var 18:15 - 01:30. Jag hade önskar att det fanns lite mer tid för mig att hinna prata med alla gäster.
    6. En del var lite svårflörtade att få upp på dansgolvet, men det löste sig sen.

    kommer faktiskt inte på mer. vi var så otroligt nöjda efteråt och kände verkligen att det blev den bästa dagen i vårt liv :) fundera på hur ni vill ha det och jobba utifrån det. vi ville ha en skön avslappnad stämning och det är precis så gästerna verkar ha uppfattat det. bröllopet var lite annorlunda men blev jättebra. vi var också noga med att slippa behöva pyssla med saker eller ordna grejer själva. stället vi var på ordnade i princip allt. jag bryr mig om inte bordsdekorationer och sånt och de hade tänkt på allt. vi beställde alla inbjudningar, bordsprogram och placeringskort på nätet, helt klart värt det! som det står ovan är jag även glad att vi inte hade tema. allt funkade liksom ändå och jag tror lite att det bidrog till den sköna avslappnade stämningen (kan dock inte förklara närmare varför). allt bara funkade ihop. 

    shit va långt det här blev, sorry!

  • Äldre 14 Jul 22:42
    #2

    gift för andra gången men den första gången är så länge sedan och mycket är förträngt därifrån så jag tar bara med från mitt andra bröllop. 

    BRA SAKER: 

    1: Perfekt antal gäster, vi skar rejält i vår gästlista och hade med folk som vi verkligen VILLE ha på plats och som betydde något för oss. Vi är tillräckligt gamla för att strunta i alla som har en åsikt i frågan och stod på oss.  Vi fick ett intimt bröllop med 35 nära gäster (familj, släkt o vänner) 

    2: All hjälp vi fick, att hitta folk som vill ställa upp och hjälpa till med ett bröllop är inte svårt och det ÄR guld värt att få hjälp också. Det blir mindre stress och det finns ingen som helst prestige i att slita ut sig ända fram till bröllopet. 

    3: Bröllopet i kyrkan filmades - bäst bäst bäst!!  Som brud och brudgum har man noll minnen av sin viktigaste dag. Det ÄR det krassa faktumet. Hur detaljerat man än planerar det och hur mycket koll man än har - bröllopsdagen kommer att förbli totalt blankt i minnet.  Filma!  Aldrig ångrat och det är så underbart att ta fram det en regnig dag mitt i veckan och suga på karamellen om och om igen. 

    4: Fotograf. Vi ville ha personliga bilder och vi fick en fotograf som förstod vår önskan och vi tog kort utomhus på två olika ställen och vi har världens häftigaste bröllopskort där vi släppte loss och lekte framför kameran. Kärleken lyser om oss och rekommenderas helt klart för andra . Skippa stela studiobilder och tänk till på fotograferingen.  Bilderna ska vara för resten av era liv! 

    5: inga teman, inga färger. Inget krusidull och inget lullull. Inget onödigt.  Bästa beslutet nånsin och så skönt att slippa stress och hets. 

    6: Trubadur under middagen. En trubadur med gästartist underhöll oss med både musik och mellansnack. Mycket uppskattat av gästerna. Då kändes inte middagen så långsam och ingen blev då heller störd av toaspring eller rökpaus eftersom fokus låg på underhållningen. 

    7: 2-rätters middag på resturang.  Prat med krögaren om menyval - resten skötte han. Gästerna fick en öl/ett glas vin som ingick i paketet, resterande dryck köptes som vanligt till resturangpris.  Perfekt!  Och vi bokade resturangen för bara oss under ett visst antal timmar. Där vi satt fick ingen annan sitta även om resterande del var öppen. Ryktet hade tydligen spridit sig så vi fick vara ifred , en o annan nyfiken dök förstås upp och beställde hämtmat men det bjöd vi på.  

    8: Avslappnat mingel hemmavid efter middagen. Folk fick sitta i soffan och pusta ut i lugn och ro. Gästerna fick bekanta sig med varandra , bjöd på vinbål i väntan på kaffe och tårta. 

    9: Valde att ha presentöppning efter bröllopstårtan och det blev tillfälle till många skratt och små anekdoter om hur man var bekant med varandra och gästerna fick själva förklara hur dom tänkte kring sin gåva (dock frivilligt men det blev så per automatik) . Blev tillfälle till små korta spontana tal från gästerna. 

    10: Hade ingen dans eller följande "efterfest" och det var skönt, vi tog en natt på hotell i staden där vi bor och när vi checkat in vid ca 20 på kvällen så bytte vi om och gick på stan och tittade, slank in på en resturang och käkade pizza och tog en varsin öl och summerade dagen. Väl tillbaka på hotellet (hade svit) så slog vi på tv:n där det pågick hockey-vm för fullt och nerbäddad nyduschade så läste vi alla grattiskort vi tagit med oss till hotellet och somnade lyckliga till ljudet av målorgien i hockeyn.  

    DET SÄMSTA: 

    1: Vi ångrar att ingen tog släktkort med oss. Varken utanför kyrkan eller hemma i vår trädgård. Alla fotade oss vid alla tänkbara tillfällen men ingen bad oss att vara med på kort tillsammans med andra. Och det är definitivt inget vi som brudpar hade möjlighet att tänka på heller. Extra kännbart eftersom ett par av gästerna idag är döda och det hade varit underbart att ha dom med på kort med oss..  

    2: tjafs med ex... bara ett av våra då 5 barn var med på bröllopet. Vi hade velat ha våra barn som brudfölje men det stoppades av svartsjuka ex på båda våra sidor . Vi fick ett enat svar från våra ex att barnen minsann inte skulle vara med på vårt jävla bröllop. (ordagrant citerat)    - Väl värt att lägga extra tankemöda på för er som har barn med er in i äktenskapet...  Tänk fler ggr på om barnen ska vara näbbar.  Det är inte så självklart att dom får vara med och å andra sidan - det är inte så populärt ATT dom är med heller....  

    3: Att min morfar inte kunde närvara. Han var krasslig och klen efter tre hjärtinfarkter och orkade inte resa dom mil som krävdes. Han ringde dock och önskade lycka till och grattis. Men jag såg honom aldrig mer efter det för han dog ett halvår senare. Tänk på era gamla kära släktingar och på något sätt få med dom i er stora dag även om dom inte kan närvara.  Morfars lyckönskning bär jag  med mig resten av livet. 

    4: Makens klena bröllopsnerver. Även män kan bli bridezillas. Oftast repareras det med hjälp av fickpluntan och ett par rejäla stänkare.  Tänk på att stressade och nervösa nerver , långa dagar, lite sömn och för lite mat kan göra att  man blir skitpackad efter ett par huttar. Det var ingen hit att ha en make som försökte nyktra till i bilen på väg till vigseln. Tack o lov för chaufförens fikakorg med hett och starkt kaffe. 

    5: Ingen underkjol till klänningen.  Skulle haft underkjol med skenor till klänningen. Brydde mig inte om det men jag trampade rejält på fållen på väg in i kyrkan på väg till altaret och det kändes sådär kul. Med sylvassa stilettklackar kan det gå riktigt illa. 

    6: Kaffebrist och toapappersbrist - se verkligen till att ni tänker på att saker kan ta slut på ert bröllop. Kolla verkligen att det finns toapapper och tillräckligt med kaffe att koka.  Befinner sig festen på en bygdegård långt ut i tjottahejti är det kört om något tar slut.  Nu hade vi snälla grannar som fixade både kaffe o papper. Men tänk till! 

    7: Övernattande gäster städade inte efter sig.. vi upplät vårt hus som nattläger för dom som åkt långt och man kan väl tänka sig att vuxna människor kan bädda sängen efter sig och ställa disk i diskmaskinen.. Nähäpp.. det kunde dom inte...  Var inte så kul att komma hem efter bröllopsnatten och det första man gör är att bädda flera sängar och ta hand om disk. 

    8: Skulle haft en semesterdag att ta ut på måndagen. Vi gifte oss på en lördag och söndagen gick åt till att smälta hela bröllopet och ta hand om alla måsten efteråt som städa upp långbordet på altanen, betala krögaren och trubaduren osv osv.  När söndagkvällen kom var man helt slut och att då ställa klockan och gå upp tidigt o åka och jobba var oerhört påfrestande.  

    9: Vätskebrist. Många glömde dricka vatten.  Värme och alkohol är ingen bra kombination. Kom ihåg att dricka vatten.  Ställ ut kannor med vatten och påminn varandra. Det är inte så kul att som brud behöva få sprängande huvudvärk för att man dricker för lite.  Varannan vatten! 

    10:  Vickning.  Trots att vi hade ett tidigt bröllop och ingen efterfest var det ändå många timmar under dagen som innebar att vara utan mat.  Vi skulle haft nån form av vickning att ställa fram för nattgästerna medans vi drog till hotellet.  Nu smaskade dom kvarbliven tårta och det gjorde väl ingenting givetvis men det hade väl klart varit trevligare att kunna bjuda på ett fat med färdiga smörgåsar eller haft en burk pastasallad klar i kylen. Trots att vi sa att dom fick ta vad dom ville i kylen var det bara inför frukost dom tog för sig och att äta bröllopsmiddag kl 16 och sen ingenting förrän frukost var lite väl långt.  

    Summa summarum var det fler saker som var både bra och dåligt , man kan inte förutse allt givetvis men det här är dom bitar som jag känner kan vara av nytta för planerande brudar. 

  • Anonym (Fru X)
    Äldre 15 Jul 11:55
    #3

    Dåligt

    1: alldeles för varm klänning. Ju fluffigare klänning du har ju varmare är det. Jag hade en typisk marängklänning med korsettliv och 4 lager av kjolar och mängder av volanger. Mitt i smällheta högsommarvärmen.  och maken höll på att flyta bort i sin frack. 
    2: min bästa vän utsåg sig själv till någon slags samordnare/festfixare/tärna/ - På eget initiativ och utan att fråga mig. Det var inte populärt att hon i princip var huvudperson hela dagen. 
    3: Vi glömde glassbakelserna till barnen. Dom barn som var med hade vi ordnat glassbakelser till istället för bröllopstårtan. Det hade vi helt glömt bort. 
    4: Vi dansade bara brudvals. Vi kände att det skulle varit mer dans men det hade vi inte tänkt på att ordna. En stor miss. 
    5: För många gäster. Vi hade 70 gäster och det var för mycket. Vi hade inte chans att prata med mer än kanske en handfull gäster och många gäster hade inte möjlighet att säga mer än "hej" till varandra. Vi hade lätt kunnat dra ner till hälften. 
    6: jag hyrde min klänning. Jag hade ingenting kvar efter bröllopet mer än mina skor. Klänningen och alla accessoarer var hyrda. Det sög. Att jag hade kunnat köpa en brudklänning var det ingen som sa åt mig. all information jag fick handlade om antingen arvegods/lånad klänning eller att hyra. som ung brud har man verkligen noll koll. 
    7: att vi gjorde bröllopet till något annat än det vi ville ha. Är man ung lyssnar man lätt för mycket på omgivningen. Det gjorde vi och fick inte alls det vi egentligen personligen ville ha. Det gav en oerhört bitter eftersmak. 
    8: släktfejder. En del av släkten blev osams om triviala saker som inte alls hade något att göra med oss som brudpar och det gjorde att flera ur släkten valde att avstå bröllopet. Behöver jag säga hur besviken jag blev?

    Bra saker:

    1: klänningen. Hur dyr den än var så var det THE klänning. Alldeles underbar. 
    2: Brudbuketten. En alldeles förtjusande söt bukett. Som jag älskade alla blommor i den! 
    3: Vädret. Högsommar med strålande sol och värme. 
    4: Min kupp  mot min man, jag sjöng för honom på festen. Mycket uppskattat. 
    5: Underhållningen. En duktig trubadur underhöll och bjöd på både allsånger och finstämda kärlekslåtar. 

    var väl en hel del annat som var bra också men det här är det jag minns bäst . 

  • Äldre 15 Jul 16:46
    #4

    Tack för att ni delar med er! Det är bara bra att det blir långa inlägg, mycket matnyttigt då Flört Hoppas fler skriver om sina erfarenheter!

  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 15 Jul 19:56
    #5
    Bra saker:

    1. Klänningen, beställde från Kina och är underbart nöjd.
    2. Maten på restaurangen var jättegod.
    3. Skippade efterrätt. Vi valde att ha förrätt, buffé och så tårta som efterrätt. Hade aldrig orkat både efterrätt och tårta, var proppmätt!
    4. Brudbuketten.
    5. Att vi bokade festen på restaurang, såå skönt att slippa bry sig om städning, servering och matlagning. 
    6. Kuvertavgift gjorde att vi fick lite bidrag till maten och att vi slapp en massa onödiga presenter (vi åker inte på nån resa heller).
    7. Vädret var bra.
    8. Lagom med lekar och tal under middagen.
    9. Bytte om till ballerinaskor efter vigseln oh så skönt för fötterna.
    10. Att vi valde att låta en släkting som är hobbyfotograf ta bilderna, dom är lika bra som om ett proffs hade tagit dom och det kostade oss inget.

    Dåliga saker:

    1. Dagen gick alldeles för fort!
    2. Dåligt ljud när solisten sjöng.
    3. Vi glömde pussas efter vigselcermonin var slut, hade vart fint att ha det på bild.
    4. Lite dåligt drag på festen, ingen dans blev det tyvärr. 
    5. Hade vart bättre med mindre antal gäster vi hann inte riktigt umgås med alla. Men det är ju svårt att välja bort nån..
    6. Vi (läs min man) gick för fort in och ut ur kyrkan, försökte bromsa men han bara älgade på
    7. Nu i efterhand kan jag ångra att jag inte pysslade mer med festhäftet för att få det lite roligare med tex gästbeskrivningar, men just då före bröllopet hade jag helt enkelt inte energin.
  • Äldre 20 Jul 16:45
    #6

    Bra saker

    1. Att vi inte sparade in på något utan valde det vi verkligen ville ha. Vi sparade och vägrade dumma lån.

    2.Vädret var perfekt!

    3. Bra fotograf och kameraman.

    4. Möhippan där vi fick en långtur på häst i en underbar miljö, en eftermiddag på ett spa där bara vi från möhippan kom in osv. Och svensexan där min make fick hoppa fallskärm, femkamp m.m.

    5. Tårtan!! Enbart naturliga ingredienser, 4våningar, gjord av riktiga proffs. Makalöst god! Fruktig och chokladig!

    6. Klänningen... :)

    7. Kyrka som var nymålad i samma färger som min brudbukett och bordsbuketterna ( röda rosor med vita små blommor)

    8. Boendet som vi fixat till gästerna! Alla gäster uppskattade att kunna övernatta. Miljön runt stugorna är också fin med sjön och skogen men gästerna kom i säng för sent för att se det ;) Och morgonen efter serverades frukost på annan plats ;)

    9 Alla hade roligt! Trots fri bar så blev ingen överförfriskad och alla umgicks med alla. Dansgolvet var fullt fram till klockan 04.00 då gästerna började tackla av ;)

    10. Min underbara make! Min drömman! 2 dagar efter vigseln så blev jag gravid och 2veckor senare så köpte han min drömhäst till mig ;)( så vår bröllopsresa har skjutits upp ett tag)

    Bonusar

    11. Hans fantastiska frieri ett år tidigare! Jag hade ingen aning om att han börjat spara till bröllop!

    12. Att organisten spelade sweet child O mine när vi gick ut. Det lät supermaffigt och min make fick med sin favoritmusik.

    Mindre bra

    1. Att vi bara firade bröllopet i 2dagar (det går så snabbt!)

    2. Alla bortgångna som inte fanns med oss.

    3. Att vi önskat oss träd och buskar ;) för vi fick gå ut och plantera MASSOR dagen efter!

    4. Att jag blev gravid 2dagar efter vigseln och därför inte hann smaka på all fin champagne som vi fick i present!

  • Äldre 24 Jul 09:59
    #7

    Vi gifte oss i söndags, och det var UNDERBART :) 
    Bra:

    1. Att vi gjorde precis som VI ville, och inte följde några traditioner (till och med kritiska svärmor tyckte att det blev trevligt, personligt och bra). 
    2. Att vi lade ut en beskrivning av som skulle hända under dagen på bröllopshemsidan, så att gästerna visste vad de kunde vänta sig. 
    3. Att vi skippade tal, toastmaster och bordsplacering.
    4. Att vi hade en bröllopstipsrunda innan middagen som blandade gästerna.
    5. Att vi hade barn med på festen (och att aktiviteterna till dem var uppskattade)
    6. Polaroidkamerorna - som barnen tog över när de vuxna tröttnade och alla hundratals ögonblicksbilder som klistrades in i gästboken redan på bröllopet.
    7. Våra fantastiska gäster. Alla var glada, fina, vackra, och trevliga mot varandra. 
    8. Att vi valde att ha öppen bar. Det blev inte alls mycket dyrare (3000 kr mer än offerten för fest + vin till maten för 57 gäster), men så mycket trevligare.
    9. Restaurangen - vackert, god mat, fantastisk personal. Vi hade sådan tur.
    10. Vår otroliga präst, som höll det finaste, mest personliga bröllop man kan tänka sig. Vi fick henne av en slump (semestervikarie i församlingen) och hon passade oss, våra gäster, och vår bröllopskänsla så bra. Vigseln blev det allra bästa med hela underbara dagen.

    Saker vi velat gjort annorlunda:
    1. Inbjudningarna borde skickats tidigare. Vi fick iväg save the date i mars, och inbjudningarna i maj (bröllop 20/7). Vi borde nog ha haft pappersinbjudan ute redan i mars till de svenska gästerna.
    2. Vi missade att bjuda några vi hade velat ha med. 
    3. Vi kom in till kyrkan lite sent, fick en halvtimme till att byta om. Det hade gått om det bara var vi, men nu skulle barnen kläs på, slipsar knytas, toaletten besökas, knappar knäppas, och jag hann inte ens se mig i en spegel innan vi rusade till portarna.
    4. Att vi fick parkeringsböter på bröllopsnatten...

  • Äldre 9 Nov 15:03
    #8

    PING på denna tråd!!

    Helt underbart härligt, inspirerande och bra att få läsa om era bästa och sämsta grejer!

    Finns det inte fler som vill dela med sig!!

  • Alylly­ra
    Äldre 10 Nov 12:08
    #9

    Kan försöka...

    Bra saker:

    1. Platsen - Vi valde ett fantastiskt ställe med gångavstånd mellan vigsellokal, festlokal och boende
    2. Gästerna - vi saknade några som tyvärr inte kunde komma, men annars gjorde sig alla besväret att åka 40 mil för vår skull, och vi fick tillbringa dagen med alla våra fantastiska vänner!
    3. Tiden - att vi gjorde det till ett tredagarsbröllop med middag på fredag kväll och brunch söndag förmiddag gjorde att vi fick tid att prata med alla 100 gäster åtminstone någon gång under helgen
    4. Stämningen - fast den kunde ju inte vi råda så mycket över ;) Men att alla som var där var glada och taggade gjorde det verkligen speciellt!
    5. Tårtan - vi specialdesignade en tårta som såg ut som vårt favoritbrädspel. Lite galen idé, men det blev väldigt personligt och dessutom var den god!
    6. Maten - menyn som vi valde var helt magisk, jag kan fortfarande drömma om förrätten som bestod av bl.a. rödbetsmousse. Dessutom hade vi ost och kex till vickning som blev jättebra!
    7. Kläderna - jag valde mellan två väldigt olika klänningar, men den jag tog kändes verkligen helt rätt! Min man sydde upp en kostym som är typ det snyggaste han har haft på sig någonsin.
    8. Ringarna - vi valde att köpa ringar i Fairtradeguld, vilket känns bra varje gång man tittar på den. Dessutom är den supersnygg!
    9. Vigseln - vi bad flera vänner sjunga och spela under vigseln, och min moster läste en dikt. Det blev vackert och väldigt personligt.
    10. Fotograferingen - vi hade en bra fotograf, men framför allt valde vi en bra plats som betydde mycket för oss och som känns rolig att ha på bilderna.

    Sammanfattning av de bra sakerna: Det som gjorde vårt bröllop bra var alla personliga detaljer och alla våra gäster.

    Dåliga saker:

    1. Cateringfirman - egentligen var de hur bra som helst (fantastisk mat och personal), men de kom redan på söndagen och förväntade sig att vi skulle betala återstående summa (75 000 kr) med kort direkt, vilket vi inte hade förstått. Vi trodde det skulle gå på faktura. Lite tråkig eftersmak av helgen att de blev så sura över att vi inte hade fattat det.
    2. Blommorna - jag blev inte nöjd med min bukett, den var inte som jag hade tänkt mig och jag hade hellre lagt de pengarna på annat.
    3. Schemat - vi blev klara med alla förberedelser i tid, men det var ganska stressigt och vi hade tur att våra familjer och några vänner kom upp ganska tidigt och kunde hjälpa oss. Vi skulle ha varit där nån dag tidigare så att vi hade haft mer tid på oss att göra i ordning utan stress.
    4. Extra fotografering - vår fotograf ville ta några extra porträttbilder på oss efter vigseln, vilket gjorde att när vi kom in till fördrinken hade nästan alla redan druckit upp den och snittarna började tryta. Det var lite tråkigt men inte en stor grej i det stora hela.

    Kommer inte på fler saker som var dåliga :)
    Vi hade en väldigt bra dag och helg och var överlag nöjda med det mesta.

  • Äldre 11 Nov 17:48
    #10

    Så tråkigt Nyfiken gul, nu fru, att era ex tog chansen att visa exakt hur omogna de var. Man kan naturligtvis tycka vad man vill om hur ett blivande par har betett sig, men att hålla barn ifrån sin förälders bröllop är verkligen lågt.
    Du har inte de där bilderna utlagda någonstans?

  • AkJ
    Äldre 30 Nov 08:14
    #11

    Nu är det 30 dagar sedan vi gifte oss! Min lista:

    Bra:


    Platsen: vigsellokalen var precis så fantastisk som vi trodde
    Maten: maten var helt galet god. En gäst som passionerat hatar svamp ville ha mer kantarellsoppa
    Den personliga touchen: vi försökte vara personliga i alla val, och det blev jättebra. Färgkoordinerad tvål med vårt monogram, 
    Gästerna: vi saknade två äldre släktingar, that's it. Så kul att alla vi bjöd kom! Och att så många reste långt. 
    Kläderna: vi trivdes verkligen i våra kläder.
    Toastarna: de tre vi hade valt var verkligen helt rätt
    Talen: vi har gäster som kan tala, så det blev mycket bra, men framförallt kul att några oväntade höll tal.
    Resan: vi satsade stort på resan, och var borta i 26 dagar. Fantastiskt!
    Festen: jag hade verkligen väldigt, väldigt kul.
    Stämningen/kärleken: sån extrem love bombing!


    Dåligt:
    Jag har problem med en fot och bröllopsvalsen blev verkligen inte bra. Det grämer mig lite att gästerna nog tror att vi dansade dåligt och inte förstod att jag inte kunde röra mig just då (senare bytte jag skor, skulle förstås ha gjort det innan).
    Frukosten på hotellet på bröllopsdagen: så otroligt dålig. Vi hade en bild framför oss, men fick något helt annat. Den kom fel tid, så vi väcktes av den, den bestod av 1,5 juiceglas, 2 tunna skivor bröd, två ostskivor. Till två personer. Och när vi klagade fick vi ingen respons. 
    Tidsplaneringen: vi hade för mycket tid innan vigseln! Allt (sminkning, hår, fotografering) gick mycket snabbare än planerat. Vi hade gärna gått upp lite senare eller bara haft en lugnare morgon istället. 
    Cateringfirman. Maten var fantastisk, men de klantade sig på mycket. Gömde dryck och vägrade servera den när folk bad om den (cider och alkoholfritt vin), trots att vi påtalat för både dem och gästerna att den drycken fanns. Städade inte som de skulle så min familj fick åka från jobbet och ta en halv semesterdag på tisdagen när festlokalen ringde och var arga. Och de vägrar erkänna fel (men ja, jag har sett till att vi fått rabatt).
    Ett fel som bara vi märkte och som vi konstigt nog inte brydde oss om alls: tårtorna var helt fel. De såg ut som de skulle, men innehållet var inte alls det vi bestämt. 
    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 1 Dec 13:16
    #12

    Okej, här kommer mitt försök till att lista bra och dåligt på vårt bröllop.

    Bra:
    Det allra mesta, vi hade en helt fantastisk dag.
    1. Gästerna. Det var fantastiskt att ha så många vänner och släktingar omkring oss. De mest långväga gästerna kom från USA, och vi var mer än tio nationaliteter representerade; verkligen jättekul.
    2. Brudbuketten. Jag gjorde den själv, och den blev precis som jag ville ha den. Jag gjorde också matchande buketter till tärna och brudnäbb. Totalt kostade de ca 450 kr.
    3. Bröllopsresan. Vi hade varken tid eller råd att resa på någon längre resa direkt efter bröllopet, men vi åkte iväg två nätter på en helt oplanerad tur  två dagar efter bröllopet, när de flesta gästerna rest hem igen. Vi hamnade på ett litet charmigt hotell vid kusten, som var nästan helt tomt, eftersom högsäsongen var över. Jättefin utsikt, fantastisk frukost och skönt att bara ta det lugnt efter en väldigt hektisk vecka.
    4. Bröllopsbilderna. Fotografen var bra och vi är nöjda med bilderna. Vi fick också bilder från flera av gästerna, med lite olika perspektiv. Kul att ha som minnen.
    5. Tårtan. Vi beställde på Maxi-bageriet för att hålla kostnaderna nere, och den var jättegod; de var väldigt tillmötesgående med vad vi ville ha och med att göra en laktosfri.
    6. Kläderna. Min man hade traditionell indisk klädsel och jag hade en traditionell svensk brudklänning som min mor sytt, med detaljer i samma tyg som hans kläder. Det blev jättebra, vi blev supernöjda.
    7. Vi valde att sova i anslutning till festlokalen, vilket gjorde att vi sedan kunde äta frukost tillsammans med de gäster som också var kvar där. Jättemysigt.
    8. Eftersom vi hade många långväga gäster hade vi bjudit in till paketöppning och grillning dagen efter. Vi var väldigt trötta, men det var roligt att få en chans att prata med de som var kvar lite mer. Vi hade ca 70 gäster på middagen, så det var svårt att hinna med alla på kvällen.
    9. Vädret. Det var uppehållsväder hela dagen, och tillräckligt varmt för att inte frysa i brudklänningen.
    10. Vigseln (som egentligen är punkt nummer ett). Det blev precis som vi ville, med flera vänner och släktingar som sjöng eller läste texter och en nära vän som vigde oss. Det blev väldigt personligt.

    Mindre bra:
    1. Min mans familj var inte där alls, vilket var lite tråkigt. Vi kommer istället efter jul att resa till Indien och ha en stor fest där också tillsammans med hela hans släkt.
    2. Minglet utanför kyrkan efteråt blev lite stressat, på grund av en kommunikationsmiss. Bilen vi skulle åka med kom lite för tidigt.
    3. Vi borde nog varit tydligare mot middagsvärdarna med hur vi ville ha det. Det var några småmissar under middagen, med lite teknikstrul mm, men så här i efterhand var det inget som spelar någon roll, vi hade väldigt roligt.
    4. Kvällen försvann alldeles för snabbt.
    5. Största missen i kyrkan var att en person som skulle läst en text i kyrkan hade missuppfattat och inte hade den med sig. Ingen stor grej, men hade  varit fint att ha med.
    6. Vi fick några sena återbud på grund av sjukdom och en olycka kvällen innan. Verkligen tråkigt att inte alla som ville kunde vara med.
    7. Så här i efterhand kan jag känna att det kanske var onödigt att lägga så mycket pengar på en fotograf. Hon gjorde ett jättebra jobb, men jag har flera vänner som är duktiga på att ta bilder och egentligen kunde det nog räckt att be någon av dem om hjälp.
    8. Det regnade hela söndagen, när vi grillade med kvarvarande gäster. Lyckligtvis hade vi plats inomhus så det ordnade sig.
    Jag kommer inte på fler dåliga saker, vi hade som sagt en helt underbar helg.

  • Elinxx
    Äldre 10 Dec 10:08
    #13

    Vilken bra tråd! Hoppas fler vill dela med sig av sina erfarenheter. Jag har fått massa tips av er.

  • Äldre 5 Aug 07:33
    #14

    Puffar upp den här tråden - sånt här är jättekul och inspirerande att läsa! :)

    #30dagarkvartillfru

  • Äldre 5 Aug 14:57
    #15

    Vilken härlig tråd! Tack alla som delar med sig! :)

  • crs
    Äldre 6 Aug 18:22
    #16

    Detta är inte alls varken i viktighetsordning eller kronologisk ordning, utan bara som jag kommer ihåg dem. Kunde inte komma på fler saker än detta. :) 

    Bra:
    1.
    Ett par vänner hjälpte oss med logistiken kring att ordna vigselplatsen, och trots rätt tveksam kvalitet på instruktionerna blev det precis som vi tänkt oss! Deras hjälp var värd sjukt mycket! Det var inte väldigt mycket, vi ville hålla det enkelt, men det gjorde det där lilla extra.
    2. Jag valde att inte ha en bukett. Velade fram till ett par dagar innan, och är glad att jag bestämde mig för att strunta i dem. Så här i efterhand ser jag verkligen inte vilket syfte de hade fyllt.
    3. Jag författade lite text till vigselförrättaren som han läste upp dels innan våra löften, och dels innan ringvärmningen. Det blev två väldigt bra stycken, om jag får säga det själv, och jag är glad att jag la lite tid på det! 
    4. Lite detsamma som nr 3. Vi skrev egna löften, och la en hel del kraft på detta. Det är jag glad att vi gjorde, de tillförde mycket under vigseln, och det känns verkligen bra att ha dem som en grund i äktenskapet! 
    5. Vi tillbringade eftermiddagen och kvällen själva, lämnade staden och åt middag själva på en superschyst restaurang. Det är jag SÅ glad att vi gjorde! Lunchen med gästerna var jättetrevlig, men att få tillbringa kvällen själva var verkligen toppen! Sitta där med asbra utsikt, dricka champagne och äta fantastisk mat i sällskap med min bästa person, på den bästa dagen någonsin, de var verkligen härligt! 
    6. Istället för att ha en gästbok hade vi en bok som vi skickade runt, där vi bad alla skriva ner sina bästa relationstips. Slapp alla tråkiga "Lycka till i livet!" och fick istället roliga och personliga små texter. 
    7. Vi gjorde oss i ordning hemma, tillsammans, innan vigseln. Det var schyst, att inte behöva åka runt och greja, utan kunna vara hemma och i lugn och ro bli redo för allt. 
    8. Vi hade en fantastiskt skön bröllopsresa direkt efter. Var borta i drygt en vecka, och det var verkligen asbra. Men semester är väl å andra sidan alltid rätt toppen, bröllop eller inte. 
    9. Jag är sjukt nöjd med min outfit! Den blev, tillslut, verkligen perfekt för mig. 
    10.
     Kvällen innan bröllopet gick vi ut och åt med ett gäng vänner som kommit till stan för bröllopet. Det var jätteskönt att komma hemifrån och fokusera på det istället för att vara hemma och nojja över vad vi glömt eller hade kvar att göra! Stort tips på den, att fixa distraktion kvällen innan! Några drinkar och vänner istället för att för 50de gången kolla morgondagens schema, liksom.
    11. Över allt annat, bortsett med att bröllopet resulterade i att jag blev gift med den bästa personen jag vet, är jag glad över att vi inte följde några "regler" utan utformade bröllopet på ett sätt som verkligen passade oss. Fick flera gånger kommentaren att det inte liknade något bröllop folk varit på tidigare, men det var verkligen det perfekta för oss. Och dagen blev ungefär exakt som vi ville! 

    Dåligt:
    1. 
    Så här i efterhand lite ångrar jag att vi inte anlitade en fotograf. Vi har fått ett gäng fina bilder ändå, hade bla bett en vän fota lite extra och typ alla som var där tog ju bilder, men det hade varit kul att ha några liksom extra bra bilder. 
    2. Min moster nämnde mitt ex under sitt tal. Det känns fortfarande lite jobbigt, även om det bara var jättekort i förbifarten och hennes tal egentligen var jättefint.
    3. Mina nya svärföräldrar skrev inte i den där boken vi skickade runt. De var två av de få äldre personerna där, så det hade varit kul att ha deras råd. Vet inte om de missade att skriva, eller om de inte ville. Kan tänka mig att de inte var så pepp, eftersom, vad jag vet, deras typ enda relationserfarenhet är med varandra och det var inte ett bra äktenskap iaf så länge min man minns. Men jag tänker att relationsråd kan man väl ge ändå, om så ett "gör inte såhär". Synd att missa den chansen till deras visdom! 
    4. Vi åkte som sagt på bröllopsresan dagen efter, men vårt flyg hade flyttats fram ett par timmar så vi hann inte ha en så lugn morgon som vi hade velat. Snabbt och tidigt upp, och en stressad frukost på hotellet, istället för att kunna chilla och äta frukost i typ ett par timmar. Det var lite synd. 
    5. Min svärmor reagerade negativt på att min man bytt till mitt efternamn. Det var väntat, men ändå jävligt trist att hon relativt hårt kritiserade honom för det valet. Han bytte inte ens bort från hennes namn, utan hette tidigare som sin pappa, men hans mamma verkade ändå ta illa upp över det. Hon sa tom att han kunde ju ha bytt till hennes namn istället... Helt orimligt. 

Svar på tråden 10 bästa vs 10 mindre bra sakerna med ert bröllop!