• Äldre 5 Feb 12:30
    5270 visningar
    32 svar
    32
    5270

    Förnedringshippa?!

    Hej!


    Nu har mina vänner börjat planera min möhippa i en hemlig FB grupp. Det är bara det att jag mest mår dåligt över tanken på möhippan då det pratas om förnedringsgrejer tydligen.


    Jag har sagt till mina 2 tärnor jag inte vill att det ska bli något förnedrande utan att jag vill ha en trevlig stund tillsammans med vännerna. Ena tärnan har pratat om att sälja pussar på stan- vilket jag vägrar!


    Andra tärnan har sagt att hon själv inte alls vill att det ska vara något förnedrande eftersom hon inte gillar tanken själv & heller då inte vill vara med på detta. Nu har det kommit fram ännu mera förnedringsförslag som att sälja kondomer exempelvis- utklädd såklart. & att jag ska sjunga karaoke. Jag uppskattar inte alls sånt över huvud taget. Tärnan sa då att jag inte ville ha förnedring på min hippa, men vännen som startat gruppen svarar att "ja fast det hör ju till!"


    Vad ska jag göra? Hur har ni gjort? Ni som blivit utsatta för förnedringshippa hur kände ni er?


     

  • Svar på tråden Förnedringshippa?!
  • Äldre 5 Feb 17:03
    #21

    Jag sa till mina tärnor att om dom ville ha en förnedringshippa för mig så fick dom förnedra varandra - för jag skulle gå hem i så fall.
    Det "hör inte till" att göra den blivande bruden ledsen och upprörd och få henne att känna sig mobbad, utsatt och utstött.
    Verkliga vänner tar hänsyn till brudens personlighet och önskemål.
    Vissa tjejer tycker att sånt här är superkul och andra tycker att det är det värsta man kan vara med om.

    Ok lite pisamt kan det väl få vara, men det ska bara vara på gränsen till att man kanske inte skulle gilla det. Det ska inte vara något man tycker är hemskt och mår dåligt över...

    Så säg det till dom - Ni får gärna ha en förnedringshippa om ni vill. Men då har ni den utan mig, för jag vill inte ha en dag där jag ska mobbas, tryckas ner och utsättas för saker som jag anser vara övergrepp på min person. Och de som tror att jag uppskattar sånt kanske ska fundera över om dom verkligen är mina vänner... 

  • Äldre 5 Feb 17:13
    #22

    Nu har jag skrivit i gruppkonversation på FB till de inblandade att jag vill att möhippan ska vara en trevlig tillstännling utan förnedring, för det kommer jag inte tolerera. Hoppas att alla snällt accepterar det!

  • Äldre 5 Feb 17:49
    #23

    Är helt på din linje. Tycker VERKLIGEN inte sånt är roligt. Jag hade inte gjort de oavsett vad någon annan sagt och tyckt om de. Dom borde känna bruden bättre än att arrangera saker som hon verkligen tycker illa om!

  • Äldre 5 Feb 18:04
    #24

    Alltså, är du inbjuden i den hemliga gruppen? Det är ju lite konstigt... Trodde möhippa var lite tissel och tassel med? :) 

  • Äldre 5 Feb 18:11
    #25

    Nej jag är inte inbjuden till gruppen..

  • Äldre 5 Feb 20:25
    #26

    Som tur är så verkar de förstå vad jag vill. Jag har skrivit till samtliga att jag inte accepterar förnedring utan vill ha en trevlig hippa. Nu hoppas jag de håller det :)

  • Äldre 10 Feb 12:03
    #27

    Detta är anledningen till att ja har svårt för att vilja gifta mig i framtiden. Min förra kompis var väldig sån att hon ville att man skulle hoppa fallskärm etc eller göra pinsamma saker. Jag ser mig häller göra nån upplevelse med alla, som nån slags äventyrsbana å sen picknick eller något liknande. Har sån ångest för möhippor. Också svensexor. Ja känner att de flesta killar är rätt störda. Min kille kommer väll bli nersupt och ragga på tjejer på stan eller få en strippa på sig. Nu e ja väldigt fördomsfull men de är min enda tanke. De gör att ja inte vill gifta mig. Hoppas verkligen de lyssnar på dig! Annars får du sätta ner knytnäven i bordet! De ska vara roligast för dig! :)

  • Äldre 10 Feb 12:10
    #28

    Jag tycker det är otroligt respektlöst om de väljer att du ska spendera din möhippa med att förnedra dig själv när du varit tydlig med att det inte är vad du vill.Mina vänner känner mig väldigt väl och skulle ALDRIG planera att jag ska förnedra mig själv för de vet om att de kommer att förstöra en väldigt minnesvärd dag för mig. 

  • Äldre 10 Feb 13:04
    #29

    Ja jag blir otroligt besviken om det planeras sådant i alla fall, men jag tror inte det nu. Ena av vännerna blev lite sur (hos sa inget men jag märkte det) men de andra förstår. Skulle det ändå bli sånt så har jag sagt att jag åker hem :)

  • Äldre 14 Feb 15:18
    #30

    Jag har gjort klart för mina tärnor att jag aldrig skulle få för mig att springa runt på stan och skämma ut mig. Nu litar jag på mina tärnor och vet att de tycker precis som jag så jag är inte ett dugg orolig.
    Däremot kan jag gärna bjuda på mig själv inför min vänner, men inga pinsamheter på stan tack. Jag skäms bara jag ser den typ av möhippor/svensexor så tanken på att jag skulle vara den utsatta får mig att på riktigt må illa.

  • Alylly­ra
    Äldre 14 Feb 16:43
    #31
    keiraknightley skrev 2014-02-10 12:03:55 följande:
    Detta är anledningen till att ja har svårt för att vilja gifta mig i framtiden. Min förra kompis var väldig sån att hon ville att man skulle hoppa fallskärm etc eller göra pinsamma saker. Jag ser mig häller göra nån upplevelse med alla, som nån slags äventyrsbana å sen picknick eller något liknande. Har sån ångest för möhippor. Också svensexor. Ja känner att de flesta killar är rätt störda. Min kille kommer väll bli nersupt och ragga på tjejer på stan eller få en strippa på sig. Nu e ja väldigt fördomsfull men de är min enda tanke. De gör att ja inte vill gifta mig. Hoppas verkligen de lyssnar på dig! Annars får du sätta ner knytnäven i bordet! De ska vara roligast för dig! :)
    Min man fick ha fångarna på fortet med alla sina vänner, sen spelade de fotbollsgolf och drack öl och bastade och sen åkte de till en "fritidsgård för vuxna", dvs. ett ställe med mat, öl, boule och bordtennis. Så långt ifrån alla killar är störda :)

    Själv fick jag leka lekar tillsammans med mina vänner i en park och äta middag på en bra restaurang. Sen sov vi över allihop hos en kompis och dan efter fick jag gå och spela in mig själv när jag sjöng (jag älskar att sjunga så...). Det var superroligt och "lagom" pinsamt.

    Långt ifrån alla möhippor och svensexor är alltså förnedrande eller "over the top". Förhoppningsvis har man vänner som vet vad man skulle tycka om. I annat fall får man säga ifrån!
  • Äldre 14 Feb 17:52
    #32
    keiraknightley skrev 2014-02-10 12:03:55 följande:
    Ja känner att de flesta killar är rätt störda. Min kille kommer väll bli nersupt och ragga på tjejer på stan eller få en strippa på sig. Nu e ja väldigt fördomsfull men de är min enda tanke. De gör att ja inte vill gifta mig. Hoppas verkligen de lyssnar på dig! Annars får du sätta ner knytnäven i bordet! De ska vara roligast för dig! :)
    Min man hade jättekul på sin svensexa och den var hur städad som helst!
    Han blev hämtad på jobbet (gänget hade kommit överens med hans chef) en fredag eftermiddag när han satt och stressade med en uträkning som chefen betonat att måste vara klar den fredagen (det var alltså ett skämt). Sen åkte de iväg till nån spelhall där det var tänkt att maken skulle spela ihop minst 1000 kr (misslyckades kapitalt).

    Efter stadsaktiviteterna åkte hela gänget iväg till en stuga där de fixade middag, spelade sällskapsspel, badade bastu och säkerligen drack en och annan öl. På lördagen fick maken en ridlektion (jag rider nämligen, så de tyckte att han också bör lära sig hur man hanterar hästar). Efter ridningen hade de nån form av frågesport och var allmänt snälla.

    Jag tror det är ganska få som faktiskt går på strippklubb, är svinfulla osv. Det är nog något som förekommer mer på film än i Sverige 2014.
Svar på tråden Förnedringshippa?!