• Äldre 3 Nov 11:18
    20040 visningar
    106 svar
    106
    20040

    Någon fler som väntar smått? :)

    Jag kan inte hålla mig. Vi har fått reda på att vi väntar barn (vårat andra) och bebis är berkänad 19 mars. Halva graviditeten har alltså gått.

    Nu står vi inför val som att köpa barnvagn, babyskydd, spjälsäng och en massa annat. Samt välja namn till den lilla.

    Är det någon fler här som väntar smått?

    Jag tänkte att även om bröllop är den stora snackisen här, så kanske det kan vara skoj att skriva av sig lite om diverse gravidkrämpor och annat också :)


  • Svar på tråden Någon fler som väntar smått? :)
  • Äldre 20 Mar 11:39
    #91

    Vad spännande niriel :D Tiden går fort! Skönt att allt såg bra ut också. Hur mår du?

    Jag hade BF igår, samma dag som vår lilla blev hela 5 veckor :) 


  • Äldre 3 Apr 13:21
    #92

    Idag var vi på kontroll igen, magen växer visst lite dåligt så nu blir det ytterligare kontroll nästa vecka också. Jag mår himla bra tycker jag. pyret har troligen lyckats klämma till en nerv så vissa dagar har jag helt hysteriskt ont på höger sida magen (bra smärttröskel, men när det gör som mest ont kan jag typ bara gråta och inte ens andas, fantastiskt..) medan det andra dagar knappt känns alls. Elefantben dock! Är det någon här inne som hade bekymmer med att magen växte lite för lite? Kan man göra något åt det? Jag tycker att jag äter som en häst och varierad kost och med flera mellanmål och allt det där, men.. 

    Härligt daniiel att hon redan är så "gammal"! Det känns som om tiden bara flyger iväg nu, när pyret är kvar i magen, men det är svårt att tänka mig hur det blir efteråt. Ännu med flyg på tiden antar jag! Funkar allt bra?

  • Äldre 3 Apr 23:53
    #93

    Jag har tyvärr ingen aning om man kan göra något åt det att magen växter lite dåligt. Kommer du få något extra tillväxt-UL då? Det är ju visserligen inte så länge kvar för dig nu, men ändå. Och det låter väldigt jobbigt med nerven i kläm, usch! Kämpa på sista tiden, du gör det bra :) Har ni allt klart hemma nu och sådär? :)

    Haha jag tycker tiden går sååå sakta, men jag har aldrig varit en sådan som tycker det är jätteroligt med spädbarn. Det märker jag ju nu, att det inte riktigt är min grej så att säga ;P Något man egentligen inte ska erkänna antar jag, men så känner jag. Hon är jättesöt och fin och gó på alla sätt och vis, men jag ser så framemot att hon ska bli lite större. Det funkar hyffsat, är glad att jag har maken dock. Vissa nätter blir det inte mkt sömn och både jag och maken är väldigt känsliga för sömnbrist. I helgen ska vi dock ha barnvakt över natten för första gången med Tilda. Det ska bli skönt!, att få sova ut ordentligt. Vi hade barnvakt över natten tidigt med storasyster också när hon var liten och jag tycker det är toppen! Där är man ju så olika, vissa kan inte lämna ifrån sig barnen förrän dom är ett par år, om ens öht.


  • Äldre 4 Apr 08:20
    #94

    I första läget nu ska jag "bara" in på en extra mag-mätning och se om pyret fortfarande är under kurvan, sedan blir det väl UL antar jag. 9 veckor kvar och det känns som om jag skule behöva varenda en av dem för att få klart allt på jobbet och hemma och dessutom faktiskt hinna varva ner lite.. Hoppas verkligen att det visar bra saker nästa gång! Allt är verkligen inte klart hemma, vi hamnade lite i koma rätt snabbt, men vi ska inventera lite efter helgen när vi ska få hem en hel hög baby-saker från en kompis och se vad som är kvar. Det är väl främst barnvagnen antar jag, men det har vi åtminstone sett ut! 

    Ja, alltså, jag är på din sida där. Yttepyttebebisar är ju sådär spännande, de kan ju liksom ingenting.. Söta och mysiga, absolut, men det är ju klart roligare när de faktiskt kan interagera lite med en. Vilket ju inte kommer direkt. Skönt med barnvakt med! Jag gissar att det är himla viktigt, bara att faktiskt få sova ut någon natt, för att man ska orka i längden. Men vad vet jag, pyret är ju vårt första! 

  • Äldre 7 Apr 10:46
    #95

    När jag väntade min andra son i mars förra året så växte inte min mage som det skulle och i samma veva hade jag hade ett tillväxt-UL inplanerat sedan tidigare då min första son var lite liten när han föddes. När jag var på detta i v.34 så var min son 36% mindre än vanligt och de kollade då flödet till moderkakan och det var där problemet låg. Jag blev inlagd på förlossningen direkt och fick mäta ctg-kurvor 2ggr/dag och två dagar senare plockade de ut honom med snitt. Han mådde bra inne i magen men de bedömde att han skulle klara sig bättre utanför. 
    han vägde då 1560g och var 41cm lång. Vi fick ligga på Neo strax över 2 veckor och hade hemsjukvård där ifrån i ca 2 v efter det innan vi blev utskrivna. Idag är han en pigg och busig 13,5 månders grabb :) 

  • Äldre 7 Apr 14:08
    #96
    AnnelieK skrev 2014-04-07 10:46:06 följande:

    När jag väntade min andra son i mars förra året så växte inte min mage som det skulle och i samma veva hade jag hade ett tillväxt-UL inplanerat sedan tidigare då min första son var lite liten när han föddes. När jag var på detta i v.34 så var min son 36% mindre än vanligt och de kollade då flödet till moderkakan och det var där problemet låg. Jag blev inlagd på förlossningen direkt och fick mäta ctg-kurvor 2ggr/dag och två dagar senare plockade de ut honom med snitt. Han mådde bra inne i magen men de bedömde att han skulle klara sig bättre utanför. 
    han vägde då 1560g och var 41cm lång. Vi fick ligga på Neo strax över 2 veckor och hade hemsjukvård där ifrån i ca 2 v efter det innan vi blev utskrivna. Idag är han en pigg och busig 13,5 månders grabb :) 


    Oj! Dramatiskt värre! Hoppas att jag slipper det.. Det låter gnälligt men jag har inte tid att gå hem tidigare från jobbet. Men kanske borde se till att det inte skulle vara omöjligt om det skulle krävas. Det är ju trots allt bara ett jobb medan det här är ett litet liv.. Vi får se vad de säger på fredag efter ny mag-mätning! Skönt att höra att det gick bra för er åtminstone!
  • Äldre 7 Apr 19:23
    #97

    Jag lääängtar efter att skaffa barn, även om själva produceringsprocessen är rolig :p, men så är det där med att helst ha ett jobb som man gå tillbaka till... Men jag känner mig så gammal. Sen mellanstadiet har jag sagt att jag ska gifta mig när jag är 23 och få mitt första barn när jag är 24, för så var det för min mamma. Men jag gifte mig när jag var 25 och blir 28 i sommar. Plus att mina två barn ska komma med 3 år mellan innan jag blir 30. Det är lite kört för att den planen ska lyckas, inte så lite heller. 

    :) 

  • Äldre 7 Apr 21:36
    #98
    niriel skrev 2014-04-07 14:08:23 följande:
    Men kanske borde se till att det inte skulle vara omöjligt om det skulle krävas. Det är ju trots allt bara ett jobb medan det här är ett litet liv.. 
    Hehe jag tror det börjar vara dags för det, ja. Ibland väljer dom ju att dyka upp lite oväntat. Vår första dotter föddes i v.36 och andra i v.34. Både gångerna har vi blivit kvar längre än väntat på BB (och även på barnavdelningen). Den här graviditeten var jag även inlagd före själva förlossningen. 

    Hoppas att det går bra på fredag! 
  • Äldre 7 Apr 21:42
    #99
    TheD skrev 2014-04-07 19:23:24 följande:

    Jag lääängtar efter att skaffa barn, även om själva produceringsprocessen är rolig :p, men så är det där med att helst ha ett jobb som man gå tillbaka till... Men jag känner mig så gammal. Sen mellanstadiet har jag sagt att jag ska gifta mig när jag är 23 och få mitt första barn när jag är 24, för så var det för min mamma. Men jag gifte mig när jag var 25 och blir 28 i sommar. Plus att mina två barn ska komma med 3 år mellan innan jag blir 30. Det är lite kört för att den planen ska lyckas, inte så lite heller. 

    :) 


    Jag har hela tiden sagt att jag ville ha första barnet när jag var 22, andra när jag var 24 och tredje när jag var 27. Ja, och gifta mig där i krokarna. Fick första barnet när jag var 19år och nu andra när jag var 26 (fyllde 27 två veckor senare) och något tredje barn blir det inte! Gifte mig visserligen när jag var 24, så det prickade jag in rätt bra :P

    Varken med första eller nu med andra har jag haft jobb före eller efter, men det struntar jag då rent utav i! Vi har det bra ändå och jag tycker det är väldigt bra att kunna vara hemma så pass mkt med barnen. Ja, även maken tycker det, tur det :P Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det betyder inte att det inte kan bli bättre än man tänkte sig :)

    Det är ju bara att kicka igång bebisverkstaden :D 
  • Äldre 7 Apr 21:49

    :) Mm, men jag vill ha sommarbarn så en riktigt produktion får vänta till höstmånaderna hehe. Den första vill jag helst få i juni. Ja, kontrollfreak! Det har jag redan erkänt i flera trådar haha

  • Äldre 7 Apr 21:56

    Ingen av våra har varit planerade, utan har bara dykt upp :P Båda två vinterbarn, vilket jag själv alltid avskytt att vara under min uppväxt. "Alla andra" hade så roliga utomhuskalas på sommaren och fick roliga sommarpresenter, jag fick längdskidor!

    Ett juni-barn blir väl toppen det :) Bättre än juli eller augusti, för det är nog ingen höjdare att vara höggravid mitt i sommaren. Och jag som hela tiden tänker kalas, tänker att alla är bortresta då också :P


  • Äldre 7 Apr 22:00

    Jag är julibarn och det var underbart att slippa kalas haha. Jag hade det iofs i de tidiga åren och alla kom. Men jag hade inte kalas varje år. Var ju tvungen att bjuda alla i klassen. Det var en tjej när jag gick i 1:a och 2:a klass som jag inte gillade. Älskar att fylla år på sommaren :) 

    Engelska Skolan ska öppna här nu och det ser jag fram emot. Så läneg det är som på andra ställen som har bra omdöme osv. Ska ställa mina barn i kö direkt efter produktionens början ;) 

  • Äldre 7 Apr 22:02

    Det kommer ju inte bli en strippa iaf ;) som en hint till maken din vad gäller namn haha

  • Äldre 7 Apr 22:02
    daniiel skrev 2014-04-07 21:56:11 följande:

    Ingen av våra har varit planerade, utan har bara dykt upp :P


    Som ett brev på posten :)
  • Äldre 7 Apr 22:08

    Raka motsatsen här då, jag älskar kalas, har alltid gjort! :D Något som verkar ha smittat av sig på vår dotter, som faktiskt nöjt bjuder in hela klassen på sina kalas än så länge hehe Dom är 32 barn, uppdelat på 1A och 1B, men alla är förvånandsvärt goda vänner :)

    Ja, det är väl lite skralt av den skolan i norr? Finns väl ingen alls norr om Sundsvall tror jag. Men dom ska väl öppna på flera orter nu under året? Både i Luleå och Umeå, så lite för långt för oss. Nu är jag ändå sådär lite lagomt emot friskolor av alla dess slag, så för min del spelar det ingen roll :P


  • Äldre 7 Apr 22:12

    Jag gillar mer reglerna och att det är tuggummiförbud, ingen keps osv. Jag har alltid velat gå på Internat sen liten flicka men det kostar ju en slant. Och nej, jag kommer inte skicka iväg våra barn till internat. jag vill vara delaktig och se vad som sker med läxor, uppsatser och andra roliga skoluppgifter. 

    En kvinna i klassen har sin ena son på Engelska Skolan och killen stortrivs! Mamman är också nöjd med hur skolan fungerar och det är bra. Får se när det öppnar i Falun. Blir till hösten tror jag. 

  • Äldre 7 Apr 22:12

    Jag gillar mer reglerna och att det är tuggummiförbud, ingen keps osv. Jag har alltid velat gå på Internat sen liten flicka men det kostar ju en slant. Och nej, jag kommer inte skicka iväg våra barn till internat. jag vill vara delaktig och se vad som sker med läxor, uppsatser och andra roliga skoluppgifter. 

    En kvinna i klassen har sin ena son på Engelska Skolan och killen stortrivs! Mamman är också nöjd med hur skolan fungerar och det är bra. Får se när det öppnar i Falun. Blir till hösten tror jag. 

Svar på tråden Någon fler som väntar smått? :)