Alyllyra skrev 2013-09-25 15:54:19 följande:
Jag skulle inte säga att möhippan tillhör "förberedelserna" till bröllopet. Såg det mer som ett "avbrott" och en chans att få tid att umgås med mina vänner och göra något annat, men det är jag det :)
Man har absolut rätt att säga ifrån om man inte vill ha en möhippa, men eftersom man inte kan bestämma över andras beteende så kan man inte heller bestämma över detta bara för att "det är MITT bröllop". Dina vänner mister inte rätten till sina handlingar bara för att det är bröllop på gång (däremot kan de halvt om halvt mista förståndet, men det är inte samma sak...). Och alltså har de lika stor rätt att vilja fira dig som du har att inte vilja bli firad.
Det TS har blivit tvingad till är (om jag har förstått det rätt, rätta mig om jag har fel!) en dag med aktiviteter - som verkar ha varit roliga - och en middag med några av sina vänner. De tvingade henne alltså att äta.
Att det sen inte blev på det sättet som TS hade önskat har hon självklart all rätt att vara besviken över, men det är knappast själva aktiviteten som verkar ha varit det jobbiga utan snarare avsaknaden av vissa delar av kompisgänget.
Nä jag håller med om att möhippa inte är någon förberedelse men hittade inte rätt ord när jag ville få fram själva poängen.
Jag tycker såklart att vännerna har full rätt att
vilja fira henne men tycker inte att det är tvunget att göra slag i saken för det. Dessutom tycker jag inte man måste ställa upp med god min. Nu är väl min mening en mer allmän eftersom det finns flera liknande trådar här på BT. så lite of topic är kanske mina åsikter.
Sen så verkar det ju faktiskt inte som att TS tyckte middagen var så rolig, då tror jag inte att hon hade velat gå därifrån direkt efter. Och sen så är det
alltid så att nej är ett nej, man kan självklart inte styra över andras handlingar men de betyder inte att de har rätten att göra vad dom vill bara för att dom tycker sig ha "rätten" till att ordna en möhippa.