• Äldre 19 Aug 09:56
    18286 visningar
    73 svar
    73
    18286

    Femtvådieten

    Jag är egentligen emot i stort sett allt som har med dieter att göra - förutom denna. Jag har nu läst in mig på femtvådieten som verkar hur bra som helst och något man kan hålla på med länge - utan att tappa suget!
    Att experter inom området även berättar att dieten kan förebygga bland annat åldersrelaterade sjukdomar, cancer och demens gör ju bara saken bättre!

    Jag tänker börja denna veckan - och mitt mål är inte bara bröllopsfiguren, den är snarare ett delmål Drömmer
    Nej, målet är långsiktigt. Jag vill kämpa bort min övervikt, bli normalviktig, kunna springa lätt och långt, känna mig sund, fräsch och finare!

    För er som inte känner till femtvådieten kan jag förklara den väldigt kort. Man äter som vanligt fem dagar i veckan och fastar två dagar! Med fasta menar man att man håller sig under 500 kalorier som kvinna och 600 kalorier som man. Dessa dagar ska inte vara i rad och man kan välja vilka dagar man vill, utefter vad som passar en varje vecka.

    Jag har mätt midjemåttet idag och kommer blogga om hur det går med dieten och träning. Jag följs så gärna åt här ifall någon vill haka på, eller har erfarenheter av femtvådieten!

    För mig är det nytt med att räkna kalorier så det blir en utmaning men jag är så taggad! Skrattande

    Hoppas någon vill haka på! :D

  • Svar på tråden Femtvådieten
  • Äldre 10 Nov 21:14
    #61

    Testar en ny grej i november och ev december. Kör strikt mån-fre em, varav mån och tors är 500 dagar. Tis och ons äter jag mer men fortfarande "samma" mat och hållpunkter. Blir ca 800kcal istället. Körde nu i veckan och kändes inte alls så jobbigt som jag trodde. I helgen har vi unnat oss men det ska vara helt fritt! Så får vi se hur mycket man går ner på det! :) hoppas på ca 1kg/v och funkar det blir det fortsättning efter nyår!

  • Äldre 11 Nov 11:09
    #62
    frkmaria: Du tar en risk där. När man går ner så mycket i kaloriintag så kan kroppen efter ett tag "stänga av" och liksom hålla hårt i alla kalorier den får in, för den tolkar det som att du är inne i en period där det inte finns tillräckligt med mat. Och alltså måste man spara och lagra mer än man brukar göra.
    Och det kan ta lång tid att få kroppen att inse att man inte svälter längre (efter att man slutat svälta sig).
    Jag skulle nog lagt mig högre dom dagar som inte hör till "2-biten" än 800 kalorier. Men ätit mycket grönsaker mm. Rejäla portioner men kalorisnåla. Kanske typ 1500 kalorier om dagen  
    Läs mer här om olika kalorinivåer:
    http://www.folkhalsoguiden.se/Publikationer/497/490/3213/3360/

    Risken du tar med att strypa kalorierna så mycket - så länge. Är alltså att du istället börjar gå upp i vikt, eller landar på en platå som du inte kan gå ner från, utan måste gå upp - för att kroppen ska fatta att du inte svälter längre. 
  • Äldre 11 Nov 14:13
    #63

    Jag har kört 5:2 i ca 2 månader och gått ner ca 6 kg. Så jag är nöjd med 5:2 som metod. Men vill gå ner mer inför bröllopet (gravidkilona ska bort!!) så nu slår jag på med träning också. Om jag har tur och fortsätter gå ner 3 kg/månad och inte planar ut i viktminskning så blir det ju en hel del med tanke på att bröllopet är om ett halvår. Och tro mig jag har å ta av... Så hoppas på att mer träning och fortsatt 5:2 funkar för mig. Motion och kost är ju rätt väg enligt mig. Har kört bantning med pulverdiet innan och vet att det funkar men kroppen tar så mycket stryk av de. Men tycker 5:2 känns rätt så lätt med, däremot märker jag att jag lätt tänker "men jag va ju duktig igår så då kan jag gott få ta en kaka idag..." gäller att få bort de tankarna :) Är gärna med i denna tråden och peppar varandra :)

  • Äldre 13 Nov 08:34
    #64

    Jag har funderat på att börja med 5:2 med allevo shakes på fastedagarna. Någon som gjort så?


     


    Får man fråga vad ni vägt innan ni började med 5:2? =)


     


    Jag gifter mig i juni 2014 och har en vilja att gå från 79 kg till 65 kg tills dess, dvs 14 kg. Skulle då hamna på ett BMI på 22,5 vilket är mitt mål. Jag har redan min perfekta klänning men det fattas ca 8-10 cm runt midjan... Klänningen går att sy om men jag vill vänta och se om jag klarar det!


     


    Jag har beställt allevo shakes och kommer nog börja nästa vecka, ska försöka hänga med i tråden också =)

  • Äldre 13 Nov 10:09
    #65

    Hänger med på den här tråden och låter mig inspireras. Har tränat sedan slutet av september ca två-tre dagar i veckan om man slår ut det... Det blir alltså planerad träning i två månader och har gått ner ungefär 2,5 kg. Ingen bantning men har för sökt att hålla koll på vad jag stoppar i mig, undvika bröd och onödiga kolhydrater samt att ta den där portionen extra. Det jag har märkt är att kroppen har format om sig lite och att jag nu kan dra igen skärpet till det sista hålet utan att jag drar in magen. Vilket jag tycker är lite egendomligt då jag inte har gått ner så mycket i vikt. Dat var också lustigt att jag första månaden gick upp ett par kilon, men det verkar ha varit vatten som kroppen samlade på sig innan den vande sig... Har funderat på det och kommit fram till att jag säkert var uttårkad innan jag började med träningen och när jag väl började träna hårdare så drack jag också mer vatten och kroppen var tvungen att ställa om sig... Var av att den först samlade vatten som den nu har gjort sig av med innan den kunde börja förbränna dessa 2,5kg. Vad tror ni? Kan det vara en teori som stämmer?

  • Äldre 14 Nov 14:06
    #66

    En kanske lite dum fråga: Men när väger ni er? Jag har stora problem med att jag pendlar +-2 kg hela tiden, när på dygnet ska man väga sig för att det ska stämma? Vissa skriver att de gått ned 0,4 kg, är inte det lite svårt att se? Jag har aldrig hållt på och vägt mig tidigare då jag alltid varit normalviktig, förutom nu då....

  • Äldre 14 Nov 15:32
    #67

    Nu är jag inte alls överviktig, snarare tvärtom. Jag väger mig alltid på morgonen innan frukost. Och när jag väger mig så har jag bara underkläder på mig. Och är barfota. Vet inte om det har någon betydelse. Men så gör jag. Och det fungerar för mig.

  • Äldre 14 Nov 15:36
    #68

    Även om jag inte skall gå ner i vikt direkt. Så går jag alltid upp i vikt då jag har min mens.

  • jools
    Äldre 14 Nov 20:09
    #69
    sandrahs skrev 2013-11-14 14:06:42 följande:

    En kanske lite dum fråga: Men när väger ni er? Jag har stora problem med att jag pendlar +-2 kg hela tiden, när på dygnet ska man väga sig för att det ska stämma? Vissa skriver att de gått ned 0,4 kg, är inte det lite svårt att se? Jag har aldrig hållt på och vägt mig tidigare då jag alltid varit normalviktig, förutom nu då....


    Jag pendlar också +- 2kg, går upp runt mens framförallt. Men kan skilja två kg från dag till dag också, antar att det handlar om vätska då. Så jag kan aldrig se riktigt vad jag gått ner baserat på veckobasis, utan får kolla mer på en längre period.
    Men nu har jag kört 5:2 i fem veckor och har gått ner ca 3-4 kg. Jag har pga av olika anledningar inte rört mig alls under denna perioden, inte ens promenerat men ska bli ändring på det nu!

    Till bröllop i februari vill jag gå ner fyra kg till. Vägde 75 när jag startade och vill gå ner till 68 kg. Jag är 174 cm lång.
  • Äldre 14 Nov 20:23
    #70

    Jag tror att så länge man gör likadant varje gång man väger sig, så att man inte väger sig med kläderna på ena gången och sedan utan en annan och tillexempel altid före frukost på morgonen... ja då borde det ju vara relativt säkert. Sedan brukar i alla fall jag tänka som så att +-2 kg kan bero på vad som ligger i magen och hur vätske balansen ser ut i kroppen... Jag måttar min vikt från det jag startar under en vecka och ser var jag medelmässigt ligger i vikt under veckan och sedan kollar jag hur mycket jag minska i vikt utifrån det.

  • Äldre 15 Nov 06:41
    #71

    Tjuvstartade innan jag fick hem allevo-produkterna på onsdagen med 800 kcal (försökte på 500 men jag drack nog för lite vatten) och igår bytte jag ut lunchen mot en färdigblandad nutrilett-shake, låg på ca 1500 kcal vid dagens slut.Provade att väga mig nu på morgonen och vågen visade 78,0 kg (vägde 79,4 kg i tisdags)! Även om det kanske inte kommer visa sig så fort då det säkert är mycket vatten som försvunnit, så känns det ändå som en liten motivation att fortsätta. Det kommer bli spännande att väga sig efter en vecka!  

  • Äldre 15 Nov 11:02
    #72
    sandrahs skrev 2013-11-14 14:06:42 följande:

    En kanske lite dum fråga: Men när väger ni er? Jag har stora problem med att jag pendlar +-2 kg hela tiden, när på dygnet ska man väga sig för att det ska stämma? Vissa skriver att de gått ned 0,4 kg, är inte det lite svårt att se? Jag har aldrig hållt på och vägt mig tidigare då jag alltid varit normalviktig, förutom nu då....


    Jag brukar väga mig på morgonen efter veckans första fastedag. Se till att gå på toa först och vara naken/i underkläder så väger man så lite som möjligt + att då blir förutsättningarna det samma varje vecka. :)
  • Sessan­67
    Äldre 7 Jan 08:43
    #73

    Har lyckats hålla 2-dagarna över hela julen, trots ledighet och gått ned ett kilo till Sakta, men säkert rullar det på nu, 6 kilo sedan starten i mitten på augusti.


    Hur går det för er andra?

Svar på tråden Femtvådieten