• Csve

    Brudföljets kläder...Hur gör ni?

    Brudgum: Ljus kostym.. Kräver det ljusa skor eller kan han ha sina svarta finskor? Ska marskalkerna ha likadana kläder som brudgummen? Hur mycket har ni matchat hela brudföljet? Är inte intresserad av vad seden säger utan just hur ni gjort/ ska göra.

  • Svar på tråden Brudföljets kläder...Hur gör ni?
  • lillasofie

    Vi kommer färgmatcha en del, tycker det ser fint ut


    Jag ivory klänning, ev svart bolero och rosa gerbera.


    Tärnan svart klänning, rosa gerbera och ev nåt mer rosa.


    Maken kommer ha mörk kostym, vit skjorta, väst (vet ej vilken färg än. Svart? Vet inte vad man "brukar" ha ), rosa kravatt och en rosa gerbera


    Marsalken har mörk kostym och rosa slips. Rosa gerbera


    Sönerna rosa fluga och hängslen. Blir nog svarta byxor och vit skjorta.


     

  • SandraElisabet

    Vi har inte bestämt någon klädkod etc för vårt bröllop blir förmodligen sommaren 2014.

    Men hade jag varit TS hade jag kört på ljusa eller bruna skor då jag personligen tror att den förgkombinationen hade varit jättefint till resten av temat med grönt. Glad Kanske ett par nya (och inte så dyra) tygskor i härlig matchande färg??

  • Fröken Finemang

    han: svart kostym, rosa slips, svarta fejk converse
    hon: vit lång klänning med släp, rosa rosor i buketten och ev rosa converse eller svarta..

    tärnorna: har känning som jag valt. ena betalar sin egen den andra betalar vi, båda är i spets, en rosa och en i svart. de har svarta ballerina skor.

    näbbarna har likdana kläningar och likadana skor.  , så jag o mannen kommer matcha varann, tärnorna varann, näbbarna varann. 

    marsalk kommer matcha ha den kostym han själv har. ochslipe som matchar färgtemat. turkos förmodligen. eller färgglad skjorta och svart slips.  


  • Fjärilen

    Så här såg vi ut:



    Bruden: Ivoryklänning

    Brudgummen svart kostym och turkos slips.

    Brud näbben: Kritvit klänning. Köpte vi.

    Brudtärnan: Turkosklänning. Köpte vi.

    Marskalken: Sin egen grå kostym. Turkos slips. Slipsen köpte vi.
  • Csve

    Fjärilen: Fina! Vi kommer köpa alla kläder förutom marskalkernas. Ni som köpt tärnornas klänningar, köpte ni även skor till då eller fixade dom det själva?

  • Chicita

    Vi hade ju inget färgtema direkt, utan vi hade istället temabröllop (medeltid).
    Marskalkerna matchade maken väldigt väl. Makens kläder var lite mer påkostade, men annars hade dom i princip likadana kläder.
    Mina tärnor fick välja modell och färg i princip helt fritt (bara det var en 1300-talsmodell på klänningen) och så hade jag önskemålet att något skulle vara grönt.
    Men vilken nyans av grön var helt upp till dom.

    Det blev en guldgrönbrun nyans kan man säga. I vissa ljus skimrade det lite grönt, och i andra ljus såg det brunt ut med guldinslag...
    Våra tjej-näbbar skulle egentligen inte ha matchat, men jag fick mer tyg över när jag sydde min klänning än vad jag räknat med så jag kunde sy deras i samma tyg så dom fick vara "prinsessor" med krona på huvudet och allt. För att det skulle bli lite skillnad så fodrade jag deras klänningar med olika färger. Och den lille "prinsen" fick en vinröd dräkt. Det viktigaste var att han var fin och trivdes, inte att han matchade resten i färger.



     
  • filibustern
    Chicita skrev 2013-02-04 10:50:07 följande:
    Vi hade ju inget färgtema direkt, utan vi hade istället temabröllop (medeltid).
    Marskalkerna matchade maken väldigt väl. Makens kläder var lite mer påkostade, men annars hade dom i princip likadana kläder.
    Mina tärnor fick välja modell och färg i princip helt fritt (bara det var en 1300-talsmodell på klänningen) och så hade jag önskemålet att något skulle vara grönt.
    Men vilken nyans av grön var helt upp till dom.

    Det blev en guldgrönbrun nyans kan man säga. I vissa ljus skimrade det lite grönt, och i andra ljus såg det brunt ut med guldinslag...
    Våra tjej-näbbar skulle egentligen inte ha matchat, men jag fick mer tyg över när jag sydde min klänning än vad jag räknat med så jag kunde sy deras i samma tyg så dom fick vara "prinsessor" med krona på huvudet och allt. För att det skulle bli lite skillnad så fodrade jag deras klänningar med olika färger. Och den lille "prinsen" fick en vinröd dräkt. Det viktigaste var att han var fin och trivdes, inte att han matchade resten i färger.

     



     


    så himla fint! och kul!
  • FruForsmark

    Syns kanske inte jättebra på den här bilden. Men vårt tema var ljusrosa.


    Jag hade bukett med ljusrosa och rosa rosor och pioner samt ljusrosa knappnålsrosor i håret (syns ej så bar här här). Tärnorna hade exakt samma ljusrosa sidenklänningar med tunnt chiffongtyg över. Ena valde axelband och den andra avstod. Båda hade ljusa skor och båda hade en större vit ros i handen med bladverk i kyrkan. Maken hade mörkblå kostym med vit väst och kravatt och näsduk samt rosa nappnålsros. Bestman hade svart kostym med vit väst och kravatt i vitt med gröna mönster samt liknande näsduk samt vit knappnålsros.


  • FruForsmark
    daniiel skrev 2013-02-03 12:37:57 följande:
    Maken, brudgummen, hade svart kostym, vit skjorta, rosa väst och kravatt samt svarta "converse". Marskalkerna hade också svart kostym och vi skjorta, men "bara" rosa slips, samt svarta "converse". Dom var alla ganska lika varandra alltså, men maken lite mer uppklädd :)


    Brudnäbben


    Vad snyggt!! Fjäderbuketter? Jätte coolt och genomtänkt!
  • Fjärilen
    Csve skrev 2013-02-04 10:23:00 följande:
    Fjärilen: Fina! Vi kommer köpa alla kläder förutom marskalkernas. Ni som köpt tärnornas klänningar, köpte ni även skor till då eller fixade dom det själva?
    Tack:) Det blev faktiskt bättre än jag trodde. Det enda som vi försökte matcha var färgen med slipsarna och tärnklänningen. Sedan att klänningen hade ett grått band under midjan som matchade marskalkens kostym gjorde det hela super :)

    Vi köpte inte skor till varken brudnäbben eller tärnan.

    Jag tycker det fungerar med ljuskostym och mörka skor. Om inte svarta så är bruna snygga med.
    tinyurl.com/am8c9zs
    media.theknot.com/ImageStage/Objects/0003/0048646/large_image.jpg
    enadmin.onccc.com/UserFiles/Image/Della/2ryan.jpg
  • daniiel
    FruForsmark skrev 2013-02-04 11:07:10 följande:
    Vad snyggt!! Fjäderbuketter? Jätte coolt och genomtänkt!
    Tack :) Hehe ja, ingen av dom blommorna jag ville ha fanns i agusti, så jag valde att skippa blommor helt då. Beställde fjäderbuketter från USA istället. I min och dotterns är det pärlor också, men det syns inte på bilderna. Makens corsage beställde jag också, den matchade min bukett. Marskalkarnas gjorde jag själv, så dom skulle matcha tärnorna :)

    Vissa tycker det ser ut som dammvippor och tycker det är jättefult, men jag tycker buketterna gjorde sig riktigt bra faktiskt :)

    Måste bara få säga också att du hade väldigt fin brudklänning, vacker brud! :)
  • jimmyojennifer

    Jag kommer ha en vit brudklänning. Det är "tubtop" stil på den. Min m2b kommer ha vit kostym, svarta converse och grönkravatt. Våra marskalker kommer ha svartkostym (som dom får stå för själva) och grön kravatt som vi betalar skor är valfritt. Jag kanske protesterar mot löparskor eller foppa tofflor annars så är det okej vilket som =)


    Våra tärnor kommer ha gröna "tubtop" klänningar i chiffong, dessa köper vi. Skor, assesoarer, frisyr osv är valfritt.

  • tagetuss

    Brudgummen och bestmannnen kommer vara identiska i svart smoking med gröna västar, detta hyr vi.


    Jag kommer ha en sweetheart neckline spetsklänning i ivory med ett brunt sidenband i midjan och tärnan har en sweetheart neckline klänning i samma bruna tyg som på mitt band. Vi betalar allt utom tärnans skor.


    Så vi kommer matcha men hade jag inte beställt custommade kinaklännig så hade vi inte matchat så väl.


    Vårt färgtema är grönt och brunt

  • FruForsmark
    daniiel skrev 2013-02-04 13:26:23 följande:
    Tack :) Hehe ja, ingen av dom blommorna jag ville ha fanns i agusti, så jag valde att skippa blommor helt då. Beställde fjäderbuketter från USA istället. I min och dotterns är det pärlor också, men det syns inte på bilderna. Makens corsage beställde jag också, den matchade min bukett. Marskalkarnas gjorde jag själv, så dom skulle matcha tärnorna :)

    Vissa tycker det ser ut som dammvippor och tycker det är jättefult, men jag tycker buketterna gjorde sig riktigt bra faktiskt :)

    Måste bara få säga också att du hade väldigt fin brudklänning, vacker brud! :)
    Tycker det var jätte tufft! och det matchade ju så bra enligt bilderna. :) tack så mycket och detsamma!
  • SandraElisabet
    daniiel skrev 2013-02-04 13:26:23 följande:
    Tack :) Hehe ja, ingen av dom blommorna jag ville ha fanns i agusti, så jag valde att skippa blommor helt då. Beställde fjäderbuketter från USA istället. I min och dotterns är det pärlor också, men det syns inte på bilderna. Makens corsage beställde jag också, den matchade min bukett. Marskalkarnas gjorde jag själv, så dom skulle matcha tärnorna :)

    Vissa tycker det ser ut som dammvippor och tycker det är jättefult, men jag tycker buketterna gjorde sig riktigt bra faktiskt :)

    Måste bara få säga också att du hade väldigt fin brudklänning, vacker brud! :)
    Jag gillar verkligen fjäderbukett-idéen!! Tycker att det är sååå fint! :)
  • daniiel
    FruForsmark skrev 2013-02-04 18:36:14 följande:
    Tycker det var jätte tufft! och det matchade ju så bra enligt bilderna. :) tack så mycket och detsamma!
    Tack :)
    SandraElisabet skrev 2013-02-05 21:02:10 följande:
    Jag gillar verkligen fjäderbukett-idéen!! Tycker att det är sååå fint! :)
    Tack :)

    Det är ju lite annorlunda om inte annat ;P Och ingen blev nog direkt förvånad över att vi valde något som är lite mer annorlunda.
Svar på tråden Brudföljets kläder...Hur gör ni?