• Csve

    Brudföljets kläder...Hur gör ni?

    Brudgum: Ljus kostym.. Kräver det ljusa skor eller kan han ha sina svarta finskor? Ska marskalkerna ha likadana kläder som brudgummen? Hur mycket har ni matchat hela brudföljet? Är inte intresserad av vad seden säger utan just hur ni gjort/ ska göra.

  • Svar på tråden Brudföljets kläder...Hur gör ni?
  • lurigmumin

    Min sambo kommer att ha frack och hans marskalk kommer attt ha uniform då han är yrkesmilitär. Min klänning är lång och min tärna har även hon lång klänning. Så de matchar väl oss kan man nog säga efter som uniformen och den långa klänningen räknas som högtidsdräkt. För övriga gäster har vi klädsel kavaj så vi går väl emot vad seden säger. 

    Vad gäller ljusa skor har jag inget bra svar. Jag tycker man får göra som man vill. Jag tror det är mer rätt med svarta skor så dem kan han absolut ha om de ni tycker dem passar till.  

    Jag tycker inte brudföljet måste matcha oss utan mest varandra. Om marskalken inte ville ha uniform så hade det nog blivit kavaj och då hade tärnan nog haft kort klänning. 

  • filibustern

    vi kommer nog göra så att dom brudföljet får ha vilken kostym/klänning de vill. ev. kommer vi be att det går i en viss färg, enligt vårt tema, men annars spelar det ingen roll... 

  • Tuvestam

    Mina tärnor får välja klänningar efter "våra färger" om det sen är eb lång eller kort spelar inte så stor roll :)

  • daniiel

    Maken, brudgummen, hade svart kostym, vit skjorta, rosa väst och kravatt samt svarta "converse". Marskalkerna hade också svart kostym och vi skjorta, men "bara" rosa slips, samt svarta "converse". Dom var alla ganska lika varandra alltså, men maken lite mer uppklädd :)

    Maken



    Marskalkarna


    Jag hade en lång brudklänning i ivory med svart band i midjan och svart spetsbolero samt svarta pumps. Tärnorna hade exakt likadana kläder. En vadlång ljusrosa klänning med svart band i midjan och svart bolero samt svarta pumps, dom hade till och med likadana hårspännen, örhängen och armband. Dottern, som var brudnäbb, hade en vit klänning med ljusrosa blommor och rosa band i midjan, samt rosa skor och rosa diademt med en rosett.

    Jag, bruden.


    Tärnorna


    Brudnäbben


    Vi hade alltså temafärgerna rosa, svart och vit. Vi gjorde något som vissa tycker är superlöjligt och onödigt, vi valde att följa färgtemat ganska noga och matchade oss och brudföljet väldigt mkt, i samråd med brudföljet såklart. Vi betalade tärnornas klänningar, boleros, hårspännen och smycken samt marskalkarnas slipsar och skor. Ja, samt buketter och corsager. Och ju större krav man har på brudföljets klädsel, desto mer bör man betala som brudpar.

    Jag tycker inte att brudföljet nödvändigtvis måste matcha, alls. Det viktigaste är att alla, brudpar och brudfölje, känner sig fina och bekväma. Vill man matcha, så gör det. Vill man inte, så gör det inget. Det man dock kan tänka på, är väl att brudföljet bör följa klädkoden för bröllopet.

    Och jag har ingen aning om vad som gäller angående skorna egentligen. Du kan säkert hittra regler om du googlar, men du var inte så intresserad av det egentligen, så jag svarar vad jag tycker istället. Jag tycker att din blivande kan välja skor efter vad han tycker är snyggast :) Vill han ha sina svarta finskor, så kör på det! Jag tvivlar på att någon gäst kommer sitta under vigseln och tänka på huruvida han har "rätt" skor eller inte.
  • afturelding

    Mina tärnor får välja själva (i teorin...) eftersom att de betalar, men jag har sagt att de helst ska vara lila och inte för pråliga eftersom att min klänning är ganska enkel.

    Marshalken kommer troligtvis ha en svart kostym med svarta skor, precis som brudgummen fast utan väst. De kommer även ha olika corsage, så att min sambos matchar min bukett och marshalkens matchar tärnornas.

  • SaraJoakim

    Vi informerade våra tärnor om att de fick betala sina egna klänningar redan i samband med att de blev tillfrågade. Vi sa att vi hade önskemål/riktlinjer men att de fick vara med och välja. Vi sa att vi ville ha enklare men fina klänningar som de skulle kunna använda igen och de tyckte de var en självklarhet eftersom de skulle vart finkläda i vilket fall (vilket de inte var för oss) så vi hade tur!
    Våra tärnor matchar temat "lantligt / chabby" i knälång tunna tidlösa ljustrosa klänningar, jättevackra. Precis som min klänning har de sweetheart-cut etc. :) Killarna kommer ha vad kostym de har men matcha slipsar/fluga/kravatt. Kostym känns som ett absolut för stort krav för oss iom att de kan bli mkt dyrare än klänningar, frågar ngn säger vi hur m2b ska se ut så får de välja sen :) Barnen i följets mamma vill matcha m2b, så vi blir nog ett ganska matchande följe trots allt.. :) Jag tycker inte det är tramsigt som ngn sa att folk kan tycka, utan tycker det kan vara jättefint när det är enhetligt :) Men för oss styr budget den frågan eftersom vi inte tänkt betala allas kläder själva.

  • TheD

    Maken och marsalk hade frack. Maken med vit ros och lila detlajer runt om och marslak hade lila ros mev ita detaljer... Syrran, tärnan, hade lila klänning med lila blommor och jag hade ivt klänning med vit blommor. Punkt slut! ;) Var ingen snack om att tärnan skulle ha lila klänning då bröllopet gick i lila och vitt. Jag och maken hade hittat modeller som vi tyckte var okej för tärnan och sen kom hon med en bild och frågade om den var okej och det var den. Brudklänning och tärnklänning med blev sedan uppsydda :)

  • ThereseV

    Vi har inte bestämt helt 100, men det lutar åt att brudgumen ska ha frockcoat med väst och cravatt i ljusa neutrala färger. Marskalkar ska ha mörk kostym med slips som matchar färger på tärnornas klänningar. Färgen har vi inte helt bestämt, men det lutar åt någon rosa eftersom jag ska ha det i buketten. Då matchar jag och min sambo färgmässigt i kläder och följet matchar färgen på våra blommor (förutom näbben som är vit:)) . Hysteriskt matchande här haha.

  • Csve

    Vad roligt att så många matchar ändå!


    vi har tänkt såhär..
    brudgum: Ljus (sandbeige) kostym med väst i samma färg, vit skjorta och äppelgrön kravatt.
    Tärnor: knälånga klänningar i äppelgrönt
    brudnäbbar: flickorna vit klänningar med äppelgrönt band, pojken likadant som brudgummen (detta är våra egna barn)


    Och jag hade tänkt mig en klänning i ivory, gärna med äppelgröna små detaljer, antingen nån brodyr upptill, på släpet eller gröna skor!


    Och nånstans har jag läst att om man har ljus kostym ska även skorna vara ljusa, men jag började undra för jag vet inte om jag någonsin sett det?

Svar på tråden Brudföljets kläder...Hur gör ni?