• Millan77

Troligtvis ingen möhippa för mig:(

Vi åker snart iväg o gifter oss, min M2B kommer att få en svensexa den 26/1. Men jag kommer nog inte få en möhippa

Min kompis har sagt ifrån när jag berättade att min gubbe skulle få en svensexa.

Jag skulle faktiskt bli lessen om jag inte fick någon form av möhippa, kan ju bara vara en tjejmiddag eller en utekväll på stan.

Ville nog bara skriva av mig o kolla hur många som kanske inte fått någon?

En uppgiven blivande fru

• Svar på tråden Troligtvis ingen möhippa för mig:(
  • Anonym (jag)

Jag förstår att du är ledsen och besviken.

Men jag tänker också så här, att om ett brudpar åker iväg och gifter sig på egen hand utan att några vänner är bjudna (om jag förstått det rätt?) så kanske deras vänner tänker att brudparet inte vill ha någon svensexa/möhippa. Man kanske har valt bort den stora bröllopsfesten för att man inte gillar hela "bröllopsgrejen" och då vill man kanske inte heller bli hippad. Jag säger inte att det är så här det är för dig, men det kan vara så som dina vänner tänker.

Jag var till exempel bjuden till ett "hemligt" bröllop där bara den närmaste familjen var bjudna, och ens visste om bröllopet. Jag var en av två kvinnliga gäster i samma generation som bruden - skulle vi i sådana fall ha ordnat en egen möhippa för henne bara vi två? Absolut hade vi kunnat göra det. (Det gjorde vi inte.) Att ringa in hela vänskapskretsen hade ju inte låtit sig göras eftersom bröllopet var hemligt.

Nu är ju inte ert bröllop hemligt men jag vet faktiskt inte själv hur jag skulle göra som vän till en brud som väljer att åka iväg på sitt bröllop. Fast visst, säger de att de förväntar sig (!) en stor fest efteråt kan man ju anta att de också kunde "bjuda tillbaka" på en möhippa liksom.

Sen kan det kännas grymt orättvist att din man får en svensexa... Och det kan ju bero på massor av saker - du skriver att din vän har mycket med sitt liv - har många av era bekanta barn är det ju tyvärr mammor som generellt tar större ansvar för barn och hem = mindre tid att ordna möhippa. Du kanske, precis som jag, har ett väldigt utspritt kompisgäng där alla inte känner varandra och då blir det ju också svårare att få ihop en möhippa. Och det ÄR svårt att få ihop en möhippa - bara att hitta en dag när alla kan, och förstås bruden och någon (helst brudgummen) kan ta hand om barnen är svårt när alla har så pressade kalendrar.

Mitt tips är att du bjuder in dina tjejkompisar till en härlig tjejkväll efter bröllopet. Jag tror att det är svårt för vänner att veta hur de ska göra med "okonventionella" bröllop som ert. Kan det vara en okej lösning? Det finns ju flera brudar här på Bröllopstorget som ordnat egna tjejkvällar före eller efter bröllopet i stället för möhippa.

• MariaochDaniel

Håll oss uppdaterade efter helgen, så håller jag tummarna att du får din hippa eller i alla fall något liknande. =)

• kärlekensbrudpar

Trist om man inte frå sin möhippa :/...kram

• Millan77
    kärlekensbrudpar skrev 2013-02-05 22:02:23 följande:
    Trist om man inte frå sin möhippa :/...kram

Ja.

Då ska jag hålla utkik efter en hippa utifall att då =) Ska också på mässan.

Den var visst förra helgen

• Millan77

Det blev ingen möhippa:( Jag pratade med min kompis om det i onsdags o sa att jag faktiskt ville haft en o hon sa bara "det kan jag förstå. Men du e ju inte hemma o gifter dig"

• MariaochDaniel

Jag är så ledsen för din skull! Det är ingen ursäkt att ni åker iväg och gifter er, tycker jag.

Sörj det en stund, och försök sedan att lägga det bakom dig. Och se fram emot bröllopet och resan! Se framåt.

Låt framrutan vara större än backspegeln som min moster brukar säga! =)
    Lycka till och ha ett underbart bröllop!

• PiaB

Ledsen för din skull eftersom du ville det så gärna. Jag vet inte själv hur jag hade gjort med en kompis som skulle resa bort och gifta sig. Om jag visste att hon ville ha en hippa skulle jag såklart ha ordnat något, men nu hade du ju inte sagt det till dina vänner.

Jag har sagt till de jag tror kan ordna något vad jag vill och framförallt vad jag inte vill, OM de ordnar något. Vilket för mig absolut inte är nödvändigt.

Förra gången jag gifte mig, -90, gjorde vi det i samband med dotterns dop. Ingen visste något, vi hade bjudit till dop. Då var det några kompisar som sa "men nu kunde vi ju inte hippa dig när vi inte visste, men det går ju att göra efteråt så du kommer inte undan". Det blev aldrig någon, och det gjorde mig ingenting, men det kändes onödigt att de sa så kan jag tycka.

Som sagt, sura ett tag över det, och gå vidare. Gläd dig åt resan och bröllopet

• johannaochdennis

usch va tråkigt!!! Förstår mycket väl om du blev ledsen! :(

• Millan77

O nu åker vi imorgon o jag har dragit på mig den där mannliga influensan.

Fy vad dålig jag känner mig. finns det verkligen ingenting man kan göra. Kul att åka till Jamaica med feber hosta o värdels snor i näsan. Fick dessutom hörselgångsinflammation i torsdags o fick tigga till mig medicin på FB eftersom örondropparna var slut i hela landet.

Det känns nästan som om ÖDET vill bestämma något här....

• FruForsmark

Stackare! En olycka kommer ju sällan själv. Krya på dig och ta dig till doktorn och KRÄV diverse dunderkurer. Ibland går det faktiskt att skjuta upp lidandet en dag trots att det inte är att rekomendera.. och tur i oturen är att det verkar som att ni inte kommer ha fest för en massa folk så du slipper ju ta hänsyn till andras välbefinnande utan kan fokusera på dig och familjen. Kanske en klen tröst just nu men ändå.

• PiaB

Testa echinacea brus! Finns i mataffärer och funkar superbra på mig. Det botar inte men lindrar de värsta symptomen. Hjälpte t.o.m. när jag hade svininfluensa. Det bästa är att börja vid första förkylningstecknet men det hjälper efteråt också. Och så är det bara att ta värktabletter och nässpray och tänka positivt

Svar på tråden Troligtvis ingen möhippa för mig:(