• eml33h

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag behöver nån annans syn på en sak..

Upplägget är detta:

Vi har gjort två typer av inbjudningar:

En som går till närmaste familjen som inkluderar vigsel, middag och fest.

En annan som går till släkt, vänner som inkluderar vigsel och fest.

Vi ska alltså bara bjuda familjen på middag på restaurang och festen kommer sedan att vara i lokal på ett annat ställe och då får även de övriga komma.

Min m2b tycker att det känns dumt att dela upp på det viset, och att det blir så mycket fram och tillbaka, samt att de övriga gästerna måste vänta flera timmar mellan vigsel och fest.

Vi vill inte ha kuvertavgift och det finns ingen möjlighet att bjuda alla 90 pers på middag.

Är mitt upplägg helt åt skogen eller?!
    Ska jag försöka övertala min m2b att detta är helt ok, eller måste jag vika mig?

• Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
  • Emsie
    Pertinax skrev 2012-08-30 10:13:22 följande:
    Men jag tycker faktiskt att det här är ett mycket bättre sätt än att ta 300 kr per person i kuvertavgift för att faktiskt få råd att bjuda alla man vill. Det finns MASSOR med folk som jag hade velat bjuda på vårt bröllop om vi hade haft obegränsad budget. Nu nöjde vi oss istället med 50 gäster för det var vad vi hade råd med. Men på det här sättet kan ju fler vara med och dela dagen.
    Då tycker vi helt enkelt olika. Jag hade tyckt att det var roligare att delta på ett bröllop där jag betalat kuvertavgift eller fått betala för min egen middag på restaurangen än att gå på ett bröllop som jag bara får vara med på delar av.
  • Emsie
    Marjasinus skrev 2012-08-30 10:18:31 följande:
    Se möjligheterna, inte problemen! 
    Emsie skrev 2012-08-30 10:06:16 följande:
    Har man inte råd får man göra på nått annat sätt eller vänta tills man sparat ihop pengarna tycker jag. Man kan gifta sig på så många olika sätt så man borde kunna få till nått som känns bra för alla inblandade.
    Det är väl precis det som de har gjort. På något annat sätt.
    Ja, det går säkert lösa på nått bra sätt. Jag håller med om att man ska se möjligheter och inte problem men det är en sak att tänka på innan om man vill ha det upplägget och jag blev lite nyfiken på hur det skulle gå till.

Jo, det är sant :P fast jag tänkte väl mer att det finns lösningar som jag som gäst skulle uppskattat mer än det sätt hon beskrev. Jag vill inte klanka ner på TS val och jag ser nu att hon har bestämt sig och det kommer säkert bli bra. De vet ju bäst vad de vill ha och känner ju sina gäster bäst.
  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2012-08-30 13:21:19 följande:
    Tja, vi får väl konstatera att vi står väldigt långt ifrån varandra här. TS verkar ha bestämt sig och ytterligare metadiskussion tror jag det finns andra trådar för.

Let's agree to disagree

• Juli2013

Det kanske är för sent att komma med råd i just det här fallet men som tips till andra som kanske funderar på samma sak så kan jag berätta om ett bröllop vi var på förra året. Ungefär hälften av gästerna blev inbjudna till vigsel, middag och fest, och hälften endast till vigsel och fest.

I stort sett ingen av de som var bjudna endast till vigsel och fest kom - jag känner en av dem och hon menade att hon tappade lusten totalt eftersom inbjudan fick henne att känna sig som B-laget som ska stå och vänta medan A-laget äter middag, och sedan får de på nåder vara med efteråt. Så de skippade vigsel, ja allt.

Det var inte riktigt vad bruden hade hoppats på men jag förstår hur man kan känna sig som gäst, jag hade nog gjort likadant (vi var bjudna även på middagen)
    Så det blev en tråkig vändning på det hela!

• snuttitess

Mitt råd är att göra som vi bara bjuda in de närmaste som man har råd med. Jag hade inte gått på ett sånt bröllop om jag inte bodde i samma stad, men är eran dag och ni ska göra som ni vill och att närva på vigseln är de viktigaste anser jag och inte festen :).

Eller ha buffe eller billigare alternativ till middag i lokalen så alla kan vara med. 

• Shining
    daniiel skrev 2012-08-30 08:46:48 följande:
    Jag tycker det är jättetråkigt att så många här verkar tycka att det är viktigare att bli inbjudna på en fest än att närvara vid själva vigseln. Om något, så bjud in till vigseln och nämn även att de som vill får vara med på en fest under kvällen. Personligen tycker jag att vigseln är mkt viktigare att närvara vid.

Alternativt, ha en kvällsvigsel. Fotas försr, ät sedan middag med familjen och ha vigseln efter det med fest direkt efter. Då blir det ingen väntan för gästerna mellan vigsel och fest och alla övriga gäster har ätit middag före vigseln, förhoppningsvis.
    TS, jag älskar bröllop och det ska mycket till innan jag skulle "rynka på näsan" åt ett annolunda upplägg. Jag tycker det är så kul när brudpar väljer som de vill, det gjorde vi och det tycker jag även ni ska göra. Oavsett hur man väljer så finns det tyckande och tänkande kring val som är olik andras, så är det bara...
    Vad ni bör bestämma är ju om ni vill dinera med gästerna eller inte. Om ni inte vill det så kör på upplägget som du tänkt dey med väntetiden eller fundera på daniiels förslag om kvällsvigsel, det  gillar jag skarpt! Upplägget: fotas - middag med familj - vigsel - fest - Att inte fler tänkt på det Om du TS är tydlig i inbjudan som du nämnt tidigare, att ni serverar tårta, så ser ju gästerna till att de ätit före vigseln ... Hur ni än gör så all lycka till 
  • Annamolly

TS, du bad ju om rad. Om andras asikter, narmare bestamt. Men jag tycker att det verkar som om du mest blir irriterad nar dessa skiljer sig fran dina egna? Eller kanske det var sa att du tyckte att alla dom som inte holl med hade sa daliga argument att du insag att ditt upplagg faktiskt var bra? Och det var ju bra det, i sa fall. For da har du ju fatt hjalp med beslutet.

Sjalv tycker jag att det hade varit battre att ha middagen dagen innan eller vid nagot annat tillfalle, istallet for att bjuda in gasterna, be dom gora nagot annat medan ni ater och sedan far dom komma tillbaka pa kvallen igen.

Sjalv skulle jag inte vilja krava att folk reser for min skull, koper nya klader for min skull, tar en hel dag ur sina antagligen ganska upptagna liv med egna bekymmer och saker som ska goras for min skull, kanske koper en present till mig, och sa far dom ingenting att ata utan maste kosta pa en middag sjalva ocksa. Visst, det ar klart det ar jatteviktigt och ett privilegium att dom far narvara pa er vigsel, men jag tycker man ska respektera sina gaster och se till deras behov som tack for att dom kommer. I manga andra lander skulle man nog hellre laga mat sjalv och ha brollopet hemma snarare an att lata gasterna fixa sin egen middag. 

Annars tycker jag nog att kuvertavgift, vilket jag inte heller gillar som koncept, vore OK. Det ar val sana har tillfallet det ar till for: nar man har sa manga att bjuda att det blir for dyrt med middag.

Det var min asikt. (Om du har andrat dej och inte langre vill ha den kan du ju ignorera den.)

• Anneli256
    eml33h skrev 2012-08-30 11:07:07 följande:

Anledningen att jag skrev så (ironiskt) var att jag inte riktigt förstår varför festen skulle vara mycket viktigare än vigseln.

Vi tänker inte tvinga nån att gå på det ena eller det andra.
    Vi ger dem bara en möjlighet att komma, på vigseln, på festen, både och, eller helt enkelt stanna hemma.
    Oavsett vad de väljer så är det deras beslut och det tänker inte vi må dåligt över.

Förstår dessutom inte varför 7 timmars väntetid skulle vara bättre än 2½ timmars väntetid?
    Särkilt i en mindre stad där det inte finns så mycket att göra på lördagar.
    2½ timme är inget besvär, det är den tid det tar att ta sig från kyrkan, till ett matställe, äta, betala, ta på sig jackan, gå ut, sätta sig i bilen och ta sig till festlokalen.

känns som du redan har din uppfattning klar. Jag förstår inte varför du ställer frågan? var det för att överbevisa för din partner att "alla " andra tycker det är ok. Personligen så hade jag nog tvekat, beroende på vem det var, hur långt man hade att resa osv. Om man startar en tråd och frågar hur folk tänker då kanske man borde försöka ta till sig dom svar man får. Tror inte att någon här säger vad dom tycker bara för att ställa till det för dig / er. Ni har fått många kloka råd och förslag. Sedan är det ert val hur ni gör. Men med tanke på antalet gäster så får ni räkna med att det kommer att vara dom som inte tycker upplägget känns speciellt lockande.

Dessutom så känns det som att du inte heller förstår din blivande MAKEs uppfattning .. eftersom han tydligen inte heller tycker det är bra upplägg. Det är nog honom du ska försöka prata med och komma överens med.. det är ju faktiskt hans bröllop också. Eller ska han bara behöva ge efter för att DU inte förstår??? För till syfvende och sist så är det din man du ska gifta dig med. Det upplägg du pratar om är DITT upplägg inte ert eftersom du själv skriver att han inte tycker det är bra. Det är där du måste börja TS, prata med din blivande. KOMPROMISSA med honom.. Lycka till.

• Marjasinus
    Anneli256 skrev 2012-08-31 08:31:19 följande:

Dessutom så känns det som att du inte heller förstår din blivande MAKEs uppfattning .. eftersom han tydligen inte heller tycker det är bra upplägg. Det är nog honom du ska försöka prata med och komma överens med.. det är ju faktiskt hans bröllop också. Eller ska han bara behöva ge efter för att DU inte förstår??? För till syfvende och sist så är det din man du ska gifta dig med. Det upplägg du pratar om är DITT upplägg inte ert eftersom du själv skriver att han inte tycker det är bra. Det är där du måste börja TS, prata med din blivande. KOMPROMISSA med honom.. Lycka till.

Om två personer som skall gifta sig med varandra har olika åsikter i en fråga är det väl jättesunt att man kollar med utomstående för att bredda vyerna lite. TS har ju fått mycket input.

Men klanka inte ned på henne för att hon ställer frågan trots att hon själv har en stark övertygelse (och nu även verkar ha vunnit diskussionen på hemmaplan). Och bara för att man väljer att köra på med sin idé trots vissa varningens finger i den här tråden så betyder det ju inte att man inte tagit deras åsikter i beaktning och övervägt för- och nackdelar.

Egentligen är det väldigt få frågor kring ens eget bröllop som angår främligar, det skulle vara ett väldigt tomt forum om alla bara satt hemma och diskuterade med sina blivande istället. 
  • lovis80

Vi blev bjudna på ett bröllop för något år sedan med liknande upplägg, dock inte bara familjen utan även närmaste vännerna bjudna på middagen. Vi var alltså bjudna på vigsel och festen. Vi hade inga problem med detta och förstod att brudparet hade en budget och att pengarna inte räcker hur långt som helst.

Vi var några par som gick ut och käkade tillsammans ist och gick sedan gemensamt till festen på kvällen. Det var dock några gäster som tackade nej till bröllopet pga detta. Larvigt i mina ögon, man går väl inte på bröllop för att bli bjuden på ditt och datt man går väl dit för att fira brudparet.

• Anneli256
    Marjasinus skrev 2012-08-31 10:04:35 följande:
    Om två personer som skall gifta sig med varandra har olika åsikter i en fråga är det väl jättesunt att man kollar med utomstående för att bredda vyerna lite. TS har ju fått mycket input.

Men klanka inte ned på henne för att hon ställer frågan trots att hon själv har en stark övertygelse (och nu även verkar ha vunnit diskussionen på hemmaplan). Och bara för att man väljer att köra på med sin idé trots vissa varningens finger i den här tråden så betyder det ju inte att man inte tagit deras åsikter i beaktning och övervägt för- och nackdelar.

Egentligen är det väldigt få frågor kring ens eget bröllop som angår främligar, det skulle vara ett väldigt tomt forum om alla bara satt hemma och diskuterade med sina blivande istället.
    Det var inte min mening att klanka på ts och om hon uppfattade mitt inlägg så då ber jag om ursäkt. Visst om dom BÅDA vill ha det så då är det upp till dom. Men faktum kvarstår att dom kommer att få olika reaktioner från dom inbjudna med tanke på hur många personer dom tänkt bjuda. Statistiskt sett så skulle det förvåna mig väldigt mycket om alla deras gäster tyckte samma sak. Initiallt så hade även hennes blivande man en avvikande åsikt än vad hon själv hade.TS skriver att hon behöver höra andras åsikt och jag undrar bara varför hon vill ha det. Visst hade det blivit ganska tomt som du säger på denna typ av forum om man skötte alla diskussioner hemma..Personligen så om jag väljer att ställa en fråga så är det för att få input, att kanske få nya ideer. Ibland blir man hemmablind. Men det kändes inte som att TS avsikt var att få ideer eller input utan bara att stärka sin egen ide hur det skulle vara. Jag och min make hade olika åsikter i någon fråga, jag ställde den här... men då var jag också öppen för att ändra min egen åsikt- inte bara att understödja den. Det är det som enligt min åsikt är skillnaden. Kanske jag bedömt det fel- men du säger det själv- verkar ha vunnit diskussionen på hemmaplan!!! I ettf förhållande, oavsett om det är kärlek eller vänskap så handlar det inte om att vinna eller inte vinna enligt min åsikt utan det handlar om att kompromissa!!! Det är ibland svårt för vissa..om det gäller TS vet jag inte... men om det gör det.. då kanske hon och andra som har den åsikten. DVS jag ska VINNA detta.." jag ska till varje pris få igenom min åsikt.."då tycker jag iaf att man borde ställa sig själv frågan varför gör jag detta. Hur viktigt är det. Finns det en möjlighet ett kompromissa. Nu säger jag inte att det är så i TS fall, men personligen vet jag flera förhållanden där det i majoriteten av fallen är den ena av parterna som ger efter för "husfridens" skull. Enligt mig så är det ett stort NO NO.
  • eml33h

Det har ingenting att göra med att "vinna".. jag är faktiskt tacksam över att folk har skrivit här, även om en del varit lite väl hårda i sina formuleringar. Så vi har vänt och vridit på upplägget tack vare alla "råd" här...

Och nu har jag och min m2b kommit överens om hur vi ska göra, och är övertygade om att det kommer att bli det allra bästa för både oss och gästerna.
    Det kommer att bli alldeles underbart och bra, och nu kan vi lägga den här diskussionen bakom oss och istället fokusera på andra saker, som att välja klänning, vilket jag ska göra inom kort : )

• Sara 120707
    Anneli256 skrev 2012-09-01 16:50:33 följande:
    Jag och min make hade olika åsikter i någon fråga, jag ställde den här... men då var jag också öppen för att ändra min egen åsikt- inte bara att understödja den. Det är det som enligt min åsikt är skillnaden. Kanske jag bedömt det fel- men du säger det själv- verkar ha vunnit diskussionen på hemmaplan!!! I ettf förhållande, oavsett om det är kärlek eller vänskap så handlar det inte om att vinna eller inte vinna enligt min åsikt utan det handlar om att kompromissa!!! Det är ibland svårt för vissa..om det gäller TS vet jag inte... men om det gör det.. då kanske hon och andra som har den åsikten. DVS jag ska VINNA detta.." jag ska till varje pris få igenom min åsikt.."då tycker jag iaf att man borde ställa sig själv frågan varför gör jag detta. Hur viktigt är det. Finns det en möjlighet ett kompromissa. Nu säger jag inte att det är så i TS fall, men personligen vet jag flera förhållanden där det i majoriteten av fallen är den ena av parterna som ger efter för "husfridens" skull. Enligt mig så är det ett stort NO NO.
  • Anneli256
    eml33h skrev 2012-09-01 17:01:02 följande:

Det har ingenting att göra med att "vinna".. jag är faktiskt tacksam över att folk har skrivit här, även om en del varit lite väl hårda i sina formuleringar. Så vi har vänt och vridit på upplägget tack vare alla "råd" här...

Och nu har jag och min m2b kommit överens om hur vi ska göra, och är övertygade om att det kommer att bli det allra bästa för både oss och gästerna.
    Det kommer att bli alldeles underbart och bra, och nu kan vi lägga den här diskussionen bakom oss och istället fokusera på andra saker, som att välja klänning, vilket jag ska göra inom kort : )

Va bra! och som jag sa så var det definitivt inte min mening att klanka på dig. Önskar dig din blivande o gästerna en underbar dag
  • Marjasinus
    Anneli256 skrev 2012-09-01 16:50:33 följande:
    Kanske jag bedömt det fel- men du säger det själv- verkar ha vunnit diskussionen på hemmaplan!!! I ettf förhållande, oavsett om det är kärlek eller vänskap så handlar det inte om att vinna eller inte vinna enligt min åsikt utan det handlar om att kompromissa!!!
    Om min sambo vill ha blått färgtema och jag vill ha rött på vårat bröllop. Ska vi köra lila då menar du?

Ibland kan man mötas på halva vägen, ibland är det antingen eller. Man lägger fram sina argument, man diskuterar och man kommer fram till ett beslut. Om beslutet blir det jag hävdade från början kan jag väl se det som att jag vann diskussionen. I längden vinner man lika mycket som man förlorar så det blir ju en sorts kompromissande över tid - men om man har en övertygelse så är det ju inget fel att gå på för att få igenom den.
  • Anneli256
    Marjasinus skrev 2012-09-02 14:36:48 följande:
    Om min sambo vill ha blått färgtema och jag vill ha rött på vårat bröllop. Ska vi köra lila då menar du?

Ibland kan man mötas på halva vägen, ibland är det antingen eller. Man lägger fram sina argument, man diskuterar och man kommer fram till ett beslut. Om beslutet blir det jag hävdade från början kan jag väl se det som att jag vann diskussionen. I längden vinner man lika mycket som man förlorar så det blir ju en sorts kompromissande över tid - men om man har en övertygelse så är det ju inget fel att gå på för att få igenom den.

.. det verkar som du inte är "jätteung" utan jag tror du har lite livserfarenhet och då är det bara löjligt att skriva som du gör "köra med lila då"...spydighet passar sig liksom inte. Om du inte förstår hur jag menar skriv det då istället för att "spela" dum för det tror jag inte du är... Du har säkerligen precis som jag och många andra stött på folk som har det så som jag syftar på. Dvs att man gör allt / kör över sin partner för att vinna. Men om man "väljer" att missförstå ett inlägg trots att jag försökt vara övertydlig.. ja då finns det inte mycket att göra åt tyvärr.. Du är ju definitivt inte rätt person att peka finger och säga att jag klankar på TS när du själv beter dig så som du gör med mitt inlägg. Inte bra att kasta sten i glashus min vän :)

• Grodprinsens brud

Jag skulle nog åka på ett sådant bröllop om det var på hemmaplan så att jag kunde åka hem och äta mellan vigsel och fest men jag skulle inte åka långt och tvingas betala en restaurangenota däremellan utöver allt annat som man betalar inför någons bröllop.. Är man till råga på allt ett par eller ännu värre en familj med barn så blir det dyyyrt att åka någonstans och äta t.ex en lördageftermiddag och i ärlighetens namn så vill man inte kliva in finklädd på en korvmoj eller McDonalds heller.. 

• Marjasinus
    Anneli256 skrev 2012-09-02 15:42:40 följande:

.. det verkar som du inte är "jätteung" utan jag tror du har lite livserfarenhet och då är det bara löjligt att skriva som du gör "köra med lila då"...spydighet passar sig liksom inte. Om du inte förstår hur jag menar skriv det då istället för att "spela" dum för det tror jag inte du är... Du har säkerligen precis som jag och många andra stött på folk som har det så som jag syftar på. Dvs att man gör allt / kör över sin partner för att vinna. Men om man "väljer" att missförstå ett inlägg trots att jag försökt vara övertydlig.. ja då finns det inte mycket att göra åt tyvärr.. Du är ju definitivt inte rätt person att peka finger och säga att jag klankar på TS när du själv beter dig så som du gör med mitt inlägg. Inte bra att kasta sten i glashus min vän :)

Den enes lustighet den andres spydighet. Underfundighet är visserligen knepigt att få fram i skriven text men det underlättar ju om läsaren tar på sig de lite mer avslappnade glasögonen. Jag upplever inte att det är jag av oss två som väljer att missförstå.
Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!