• eml33h

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag behöver nån annans syn på en sak..

Upplägget är detta:

Vi har gjort två typer av inbjudningar:

En som går till närmaste familjen som inkluderar vigsel, middag och fest.

En annan som går till släkt, vänner som inkluderar vigsel och fest.

Vi ska alltså bara bjuda familjen på middag på restaurang och festen kommer sedan att vara i lokal på ett annat ställe och då får även de övriga komma.

Min m2b tycker att det känns dumt att dela upp på det viset, och att det blir så mycket fram och tillbaka, samt att de övriga gästerna måste vänta flera timmar mellan vigsel och fest.

Vi vill inte ha kuvertavgift och det finns ingen möjlighet att bjuda alla 90 pers på middag.

Är mitt upplägg helt åt skogen eller?!
    Ska jag försöka övertala min m2b att detta är helt ok, eller måste jag vika mig?

• Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
  • ClaraH

Jag tycker att det är OK att "bara" bli bjuden på festen och inte på middagen, när det är så många gäster det gäller. Jag var på ett liknande bröllop dår det endast var vi och några par till som inte fick komma på middagen. Då var fler personer än endast familjen på middagen. Det kändes däremot inte så bra.

• eml33h

Va skönt att jag inte är helt ute och cyklar : )

Vi har skrivit i inbjudan att vigseln är kl 15 och att vi kommer att fira kärleken med en fest med start kl 20. Borde inte kunna misstolkas va?

Enbart våra familjer blir 35 pers, så tanken var att vi skulle ha en "lugn stund" tillsammans med dem först. Till saken hör att våra familjer knappt har träffats så vi tänkte att det kunde vara ett ypperligt tillfälle för dem att lära känna varandra lite bättre, innan festen startar och ingen hinner prata i lugn och ro utan att bli störda.

• niriel

Nu måste jag kanske anmäla en något avvikande åsikt.. Vi var på ett liknande bröllop för ett par år sedan där vi åkte ganska långt för att vara med på min makes kusins bröllop. Vi var bjudna på vigseln och mingel, sedan var det middag för närmaste familjen. Det blev lite småstyltigt, att åka fyra-fem timmar för att vara med på en vigsel innebär att man inte riktigt har möjlighet att åka hem efteråt, det var väldigt lite att få ett kycklingspett och två små snittar under minglet så de flesta (vänner, släkt) var rätt hålögda när det var dags för gruppfotografering efter minglet. Och sedan fick vi sköta oss själva, alltså hitta någonstans att äta, få i oss mat och sedan däcka på hotellet där vi enligt brudparet skulle bo (svindyrt).

Så: jag har inga personliga goda erfarenheter av det här upplägget. Det är inget jag rekommenderar, men är ni så många som 90 personer kan det kanske vara svårt att bjuda alla på "traditionell" fest med middag och hela köret. Jag hade, som vän, känt mig lite sårad över att få vara med på vigsel och fest men inte vara bjuden på middag, och en middag med familjen kanske tar längre tid än en middag som vännerna får ordna med själva, så det kanske blir glapp i tidschemat när festen ska börja.

Utifrån mina erfarenheter skulle jag rekommendera er att tänka ett varv till, eventuellt göra som någon ovan sa och låta gäster betala själva om de vill vara med på middagen så att de som verkligen vill har möjlighet. Eller så kan det här konceptet fungera skitbra för er och det blir världens bästa fest, det är ju också en möjlighet!

• eml33h

Tycker att folk borde förstå att man inte kan bjuda alla på middag, det är helt enkelt inte ekonomiskt hållbart.
    Visst, det finns ju möjlighet att dom får komma till restaurangen och äta, problemet är dock att den resturangen endast har beställning som måste göras senast en vecka i förväg, och vi har ett "vip" rum som endast rymmer 40 gäster, med våra familjer så är den kvoten nästan fylld.

Hm.. tur det är ett bra tag kvar innan inbjudningarna ska skickas, känns som att det här kommer ta evigheter att få till på rätt sätt!

Det man dock ska ha i åtanke, som många har påpekat i andra inlägg, detta är VÅR dag! Man har tillåtelse att vara lite självisk faktiskt. Det är omöjligt att tillgodose allas behov..

• snowstars

Jag tror att om man planerar bra är det här ett upplägg som funkar lika bra som nåt annat. Till exempel kanske man kan tipsa om restauranger i olika prisklasser (för de som inte kommer från stan). Se till att någon finns på plats att möta tidiga gäster vid feslokalen (så de inte behöver stå ute och frysa i en halvtimme) etc. Om man ändå visar att man tänkt på sina övriga gäster tror jag inte att det är något problem.

Det ät omöjligt att låta alla få hela sin vilja igenom och det är ni som bestämmer upplägget, men för att ER dag ska bli bra är det viktigt att gästerna också har det bra.

• eml33h

Givetvis vill vi att alla ska vara nöjda, i den mån det går!
    Ska bolla vidare med min m2b, tillslut kommer vi nog fram till något bra.
    Tusen tack allihop för era kloka råd!

• snowstars

En sak till jag tänkte på; det kan kanske vara bra att tipsa om saker man kan göra/ställen man kan vara på medan man väntar. För de som inte bara vill hem och slappa (som jag skulle ha gjort, haha). Alltså av typen: XX är öppet mellan X & X och brukar vara trevligt att ta en drink på. Tror i och för sig att gästerna kan roa sig själva men just att hitta bra ställen kan vara en hjälp.

För övrigt finns det ju en del som gifter sig tidigt på dagen och sedan har middagen senare på kvällen. Där blir det ju också ett "glapp" för gästerna och det brukar gå bra. Så länge man planerar och informerar tror jag att det mesta löser sig.

• Pekkiisch4

Nu har inte jag läst vad övriga skrev men kan berätta från min erfarenhet.

Jag var bjuden till ett sådant bröllop. Min kusin gifte sig och hade middagen på en resturang och vi andra skulle vänta 7 timmar till festlokalen. Jag uppskattade inte det här alls, dels för att vi tyckte det var extremt lång tid att vänta, och ingenstans att ta vägen. Det spöregnade och alla affärer i staden var stängda. Det enda som var öppet var en gocart hall, men jag föreslår inte den aktiviteten i kostym och klänning..

Dessutom tyckte jag att det var jobbigt med att en stor del av gästerna redan fått fördrinkar, mat och blivit lite varma i kläderna, ( lulliga ). Alla tal var på middagen och inte festen osv..

Vi andra som satt och åt på ett hamburgare hak och kände oss ganska fåniga i finkläder där inne. Vi var inte direkt många utan fler var på middagen. 
    Vi kände det skulle bli konstig stämning på festen för oss, "ni var inte med på middagen?"
    Vi var dem enda på min morbors sida och kusiner till bruden som inte var bjudna medans kusiner och plastkusiner var bjudna till middagen från hennes mans sida. Vi kände oss ganska ledsna och överflödiga. Kändes som dem bara bjöd oss för presenterna..

Vi hade inget hotellrum eller liknande att fördriva tiden i då vi bor 15 mil bort och tänkte åka hem på kvällen/natten.. så vi valde faktiskt att lämna bröllopet..

Idag har inte vi någon kärvänlig kontakt direkt. Dels min mormor skämms över deras upplägg osv. men  informationen till oss var inte glasklar att det skulle vara väntetid osv utan var väldigt rörig. så mitt tips är att vara övertydliga i inbjudan i såna fall.

• Freksta

Vi tänkte göra så men kändes dumt att bara bjuda vissa på middag, många hade åkt 80 mil enkel resa för våran skull. Så vi grillade kyckling och kött på spett, hade potatissallad, sallad, baguette och tårta det gick på runt 3000 till 65 gäster och vi gjorde all mat dagen innan förutom att grilla som vi gjorde samma dag. Vårat bröllop gick på inte ens på 20 tusen och vi hyrde en otroligt fin lokal och pyntade den superfint Skrattande

Alla gör som dom vill och känner för, men för långväga gäster kanske det inte är så kul att sitta och glo i väggen i flera timmar och vänta på att festen ska börja. Vi ville vara med alla våra gäster hela dagen så då fixade vi mat som inte blev för dyr och som räckte och blev över Skrattande

• eml33h

Det kommer handla om MAX 3 timmar väntetid.
    Vi kommer äta varmrätt med familjen på restaurangen, sen är tanken att tårtan skall förtäras på festen tillsammans med övriga gäster.
    Så en idé är vigsel kl 15-16. Middag kl 17-18.30. Fest kl 19.
    Är jag en tidsoptimist eller?
    Å en fråga till: när har man tid med fotografen? Före eller efter kyrkan?!

Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!