• eml33h

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag behöver nån annans syn på en sak..

Upplägget är detta:

Vi har gjort två typer av inbjudningar:

En som går till närmaste familjen som inkluderar vigsel, middag och fest.

En annan som går till släkt, vänner som inkluderar vigsel och fest.

Vi ska alltså bara bjuda familjen på middag på restaurang och festen kommer sedan att vara i lokal på ett annat ställe och då får även de övriga komma.

Min m2b tycker att det känns dumt att dela upp på det viset, och att det blir så mycket fram och tillbaka, samt att de övriga gästerna måste vänta flera timmar mellan vigsel och fest.

Vi vill inte ha kuvertavgift och det finns ingen möjlighet att bjuda alla 90 pers på middag.

Är mitt upplägg helt åt skogen eller?!
    Ska jag försöka övertala min m2b att detta är helt ok, eller måste jag vika mig?

• Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
  • kramen
    eml33h skrev 2012-08-29 17:25:44 följande:

Så du menar att jag ska bjuda till festen men inte till vigseln?
    Det är väl ändå den som är det viktigaste?! Att man står inför familj och vänner och visar sin kärlek till varandra...

Nåja, folk kanske tycker mat är viktigare..

Personligen så tycker jag  det.  Men alla gör ju såklart det som passar bäst för dem. Finns måga variianter och lösningar, för mig är det viktigt att alla gäster känner sig välkomna, och känner att brudparet uppskattar dem.
  • Bobou

En annan sak att tänka på är vilken tid gästerna måste åka hem. Om det är så att de flesta kan stanna till efter midnatt är det ju inga problem med en fest som börjar klockan åtta, men om det är som i min bekantskapskrets just nu, att de flesta har små barn och vill åka hem ganska tidigt, ja då är det lite väl sent. I synnerhet om det skulle vara så att dessa personer har en restid hem på någon timme (beror ju på vilken stad ni är i).

Fundera på det, så att det inte blir så att gästerna bara kan stanna på festen i en eller två timmar, för i så fall finns det en stor risk att många tackar nej. Och jag säger absolut inte att det är fel med fest klockan åtta! För ett par år sedan hade det funkat hur bra som helst, och det kommer att funka igen, bara inte just dessa småbarnsår.

• Sara 120707

Jag säger som flera andra här nja....

Jag hade som gäst inte uppskattat att få vänta i flera timmar mellan vigseln och festen.

Det finns ju som andra föreslagit här ovanför flera lösningar som skulle tillåta en middag/lunch/brunch med bara familjen men där gästerna slipper väntetiden.

Annars kan det ju vara ett alternativ att på inbjudan skriva som någon föreslagit "Vi bjuder på fest kl XXX, vigseln sker i YY kyrka kl YYY för de som vill delta"

Hade jag blivit bjuden på ett bröllop med ett sådant upplägg så hade jag troligtvis valt att gå på antingen vigseln eller festen och en inbjudan av den typen(ovan) ger ju möjligheten att göra så utan att känna sig guiltad.

Att strosa runt en sen eftermiddag i mars är ju inte det roligaste man kan göra, särskilt inte i finkläder om det är snö och slask.

Att bjuda 90 pers på en måltid av enklare typ behöver ju inte bli så väldigt dyrt.

Tror ni kanske ska fundera en gång till och se om ni kan komma på något liknande koncept som inte gör att gästerna behöver vänta.

• Sara 120707

Jag vill bara förtydliga att jag inte har någonting emot att bjuda på fest men inte middag men det är väntetiden jag inte hade uppskattat.

• Shining
    eml33h skrev 2012-08-29 12:37:33 följande:
    Så man skulle alltså, te.x,  kunna skriva:

Dinera tillsammans med oss på Restaurangen kl 17, detta bekostar ni själva.
    Meddela vilken rätt ni önskar, se bif. meny.
    Vill ni äta någon annanstans går det givetvis också bra.
    Närliggande alternativ är restaurang 1, pizzeria 2, hamburgerhak 3 osv..

Kl. 19 ses vi på Lokalen där tårtan skall förtäras och sedan festar vi loss ´til the break of dawn.
    Ja, varför inte?  Alla måste ju äta innan festen på ett eller annat sätt och detta kan ju vara ett alternativ så alla får vara med i hela upplägget... Om ni vill att gästerna är med under middagen så är restauranger allmänt väldigt hjälpsamma när det gäller stora sällskap med att ställa bord intill varandra osv.  Det går ju att hålla väldigt enkelt om man så önskar. Ni behöver ju inte ens säga till restaurangen att det är bröllopsmiddag om ni inte vill... Va tydliga till gästerna att ni lägger krutet på festen och endast kommer att dinera på restaurangen i all enkelhet, ingen underhållning, inga tal osv. Ni behöver inte ens förbeställa mat om ni inte vill utan detta kan ju alla välja, beställa och betala själva väl på plats. Huvudsaken att bord är bokade så ordnar sig resten...
  • kramen
    eml33h skrev 2012-08-29 12:37:33 följande:
    Så man skulle alltså, te.x,  kunna skriva:

Dinera tillsammans med oss på Restaurangen kl 17, detta bekostar ni själva.
    Meddela vilken rätt ni önskar, se bif. meny.
    Vill ni äta någon annanstans går det givetvis också bra.
    Närliggande alternativ är restaurang 1, pizzeria 2, hamburgerhak 3 osv..

Kl. 19 ses vi på Lokalen där tårtan skall förtäras och sedan festar vi loss ´til the break of dawn.
    detta upplägg hade jag gillat bäst !! Då känner alla lika mkt värda ! Skönt å få välja egen mat oxå ! Då blir maten god för alla och en trvlig stund !
  • Strawberry
    daniiel skrev 2012-08-29 17:44:55 följande:
    Jag måste bara få fråga vad det är för fel att dela upp gästerna, då de gäster som får middag är föräldrar, syskon med respektive, mor- och farföräldrar samt de närmsta gemensamma vännerna? Jag tycker och tror nog att de allra flesta skulle förstå den uppdelningen och inte ta det minsta illa upp. Man kan omöjligt tillhöra allas närmsta familj och vängrupp, utan att för den delen bli bitter och sur för att man inte gör det.

Jag håller dock med om att det finns gott om andra lösningar, men jag tycker verkligen inte att lösningen TS kommit på är sämre än någon annan lösning.
    Att ha olika saker för den närmsta familjen och övriga gäster är okej, men då ska det enligt mig vara särskilt ifrån själva festen och inte mitt i allt. Att medvetet baka in ett moment då Brudparet pausar från alla "B-gäster" tycker jag är fel. Och sen till den stora frågan, vilka av gästerna är tillräckligt nära för att få höra till de närmsta? TS skriver ju att det skulle vara drygt 25 personer på middagen och det borde då ikludera fler än "bara" mamma, pappa, svärfar, svärmor och eventuella syskon..?
  • eml33h

Vi har två par föräldrar, 7 syskon med respektive å 14 syskonbarn. Räkna på det om du kan!

• Fjärilen

Personligen om jag hade blivit bjuden på ett sådant bröllop, så hade jag funderat på om jag verkligen ville gå eller inte. För som Sara skriver så hade jag tyckte det vore trist att vänta, speciellt om det var i en liten stad.

Däremot så tycker jag att det är bättre att bara bjuda in till festen. Sedan är det gästernas beslut om de vill gå på vigseln eller inte.

Lycka till med planerandet.

• eml33h

Får väl göra en egen speciell inbjudan till övriga gäster.

"Vi har gift oss! Kom och festa med oss kl 19! Vigseln är ju ändå inte så viktig, men den börjar kl 15 för den som vill."

Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!