• eml33h

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag behöver nån annans syn på en sak..

Upplägget är detta:

Vi har gjort två typer av inbjudningar:

En som går till närmaste familjen som inkluderar vigsel, middag och fest.

En annan som går till släkt, vänner som inkluderar vigsel och fest.

Vi ska alltså bara bjuda familjen på middag på restaurang och festen kommer sedan att vara i lokal på ett annat ställe och då får även de övriga komma.

Min m2b tycker att det känns dumt att dela upp på det viset, och att det blir så mycket fram och tillbaka, samt att de övriga gästerna måste vänta flera timmar mellan vigsel och fest.

Vi vill inte ha kuvertavgift och det finns ingen möjlighet att bjuda alla 90 pers på middag.

Är mitt upplägg helt åt skogen eller?!
    Ska jag försöka övertala min m2b att detta är helt ok, eller måste jag vika mig?

• Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
  • javas

Vi hade tänkt göra så först.
    Men sen ångra jag mig =)
    Alla som vi ska bjuda bor dock på samma ort så det hade inte varit några problem för dom att åka hem en stund.
    Men istället gjorde vi som så att vi tog ut dom som är närmast.
    Vi kommer nu bli 45st.
    Vi valde en enklare middag.
    Det kommer bli snittar till förrätt, grillspett o potatisgratäng, bröllopstårta till dessert. För detta betalar vi 160krpp
    men det är hämtpris, vi kommer alltså äta i lokalen festen ska vara.
    Man behöver inte bjuda hela släkten enligt mig. Jag bjuder dom i släkten jag umgås med.
    De som gratulerar mig på födelsedagen,de jag gratulerar. Känns bara märkligt och bjuda folk jag inte umgås med.

• Marjasinus

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men så länge vigseln och festen hålls på en sådan plats att det går enkelt och snabbt att ta sig dit/därifrån så ser jag inga problem med upplägget. Om ni dessutom gräver lite så ni kan tipsa gästerna om restauranger/aktiviteter så kan dom nog ha en trevlig stund.

Men jag tycker ni ska försöka ha en förmiddagsvigsel och sedan ha festen lite senare på kvällen så ni verkligen ger gästerna en chans att göra nånting. En paus på 3-4 timmar där man inte hinner dra igång nånting utan bara går och väntar kan kännas tråkigt. 

Dock ser jag ju att det är väl mer än 50% som reagerar över upplägget så ni kanske måste räkna med att ni tappar gäster på det här upplägget. Jag hade dock, som sagt, inte haft något problem med att vara gäst på ett sådant upplägg - men jag hade inte kört på det själv. Hade vår budget inte tillåtit att bjuda alla så hade vi kört mysmiddagen med de närmaste kvällen innan och bjudit på enklare mat och fest. 

• Darling Daisy

TS: 
    Jag hoppas att du inte blir ledsen/tar illa upp över att du får många svar som tycker "tvärt om" mot vad du tycker. 

Att några personer på ett internetforum inte gillar ditt förslag betyder ju inte att ert bröllop blir dåligt. Era gäster kanske tycker att det är ett jättebra upplägg! 

Det är bara ni som känner era vänner och släktingar och därmed vet vad de kommer att säga om ert föreslagna upplägg. Om du och din blivande är överens om att era gäster kommer att gilla upplägget, så ska ni självklart köra på detta. Är ni osäkra, så kolla runt lite m vänner och släktingar.

Om det är en ekonomisk fråga så är kanske kuvertavgift ett bra alternativ, även om ni inte gillar det. Om det i en inbjudan står tydligt något i stil med "för att vi ska kunna bjuda så många som vi vill, behöver vi ta ut en kuvertavgift... Vi skulle bli lyckliga om ni kunde komma, men måste pga kostnaderna be om en kuvertavgift... Vi vill inte ha några presenter, men ber er om en kuvertavgift..." så skulle jag personligen inte tycka att det var konstigt att betala lite för maten/festen.

• daniiel
    eml33h skrev 2012-08-30 07:43:53 följande:

Får väl göra en egen speciell inbjudan till övriga gäster.

"Vi har gift oss! Kom och festa med oss kl 19! Vigseln är ju ändå inte så viktig, men den börjar kl 15 för den som vill."

Jag tycker det är jättetråkigt att så många här verkar tycka att det är viktigare att bli inbjudna på en fest än att närvara vid själva vigseln. Om något, så bjud in till vigseln och nämn även att de som vill får vara med på en fest under kvällen. Personligen tycker jag att vigseln är mkt viktigare att närvara vid.

Alternativt, ha en kvällsvigsel. Fotas försr, ät sedan middag med familjen och ha vigseln efter det med fest direkt efter. Då blir det ingen väntan för gästerna mellan vigsel och fest och alla övriga gäster har ätit middag före vigseln, förhoppningsvis.
  • snowstars

Håller med daniiel, jag skulle personligen bli jätteledsen om jag fick en inbjudan där det stod "välkommen på fest, vi gifte oss tidigare samma dag men du var inte nog viktig för att få vara med där". Eller ja, det skulle det ju inte stå men så skulle jag tolka det. Jag skulle dessutom inte komma långt ifrån för att vara med på en fest.

Tycker att TS ska resonera med sin blivande och kanske personer runt omkring för att komma fram till vad ni tycker blir bäst. Som sagt innan, så länge man planerar och informerar borde det inte vara problem .

• eml33h

Vi kommer att köra på detta upplägg.

Kan släkt och vänner inte "offra" sig, och försöka sysselsätta sig själv ett par timmar och tackar nej av den anledningen, ja då är vi väl inte tillräckligt viktiga för dem helt enkelt.

Kommer att lägga krutet på att så många som möjligt kommer till vigseln, då det känns viktigast för oss, för det är då vi visar vår kärlek till varandra. Vad kan vara finare, personligare och mer rörande att bli inbjuden till, än det?!
    Säkerligen inte att bara få komma på fest, äta och dricka sig full (helt gratis!) Det kan man göra på nyårsafton!

• kramen
    eml33h skrev 2012-08-30 09:38:42 följande:

Kan släkt och vänner inte "offra" sig, och försöka sysselsätta sig själv ett par timmar och tackar nej av den anledningen, ja då är vi väl inte tillräckligt viktiga för dem helt enkelt.

Kommer att lägga krutet på att så många som möjligt kommer till vigseln, då det känns viktigast för oss, för det är då vi visar vår kärlek till varandra. Vad kan vara finare, personligare och mer rörande att bli inbjuden till, än det?!
    Säkerligen inte att bara få komma på fest, äta och dricka sig full (helt gratis!) Det kan man göra på nyårsafton!
    Skönt att ni har bestämt er ! Lycka till och ha en fantastisk bröllopsdag !
  • daniiel
    Tummen upp, jag håller med dig! Det kommer nog bli jättebra, lycka till och hoppas att ni får en underbar bröllopsdag :)
  • Pertinax

Jag blev ju bara bjuden på festen, inte vigseln, och hade hellre blivit bjuden på båda. Med en övertydlig inbjudan har man ju faktiskt möjlighet att tacka nej och man känner att "det här vill jag inte vara med om". Och det handlar ju faktiskt inte om så lång väntetid. Och som någon nämnt tidigare så är ju majoriteten av gästerna sådana som inte var bjudna på middagen, i mitt fall var det tvärt om och då kände man sig lite utanför. När vi kom till festen hade de dessutom redan gått tipspromenad och hållit talen osv, vilket var lite tråkigt. Men det lät det ju som att ni tänkte ha allt sånt på festen om jag förstått rätt.

Festen vi var på började med brudparets första dans. Efter ett tag blev det tårta och sen dukade de upp en stor kall buffé med sallader, kallskuret ost och kex osv vilket var mycket uppskattat.

Har ni vigsel och fest centralt? Vet inte om jag läst vilken stad det handlar om. Bara så att det verkligen finns nånstans för gästerna att ta vägen utan att det behöver bli allt för krångligt.

kramen skrev 2012-08-29 16:53:38 följande:
    Jag tycker så här... man blir bjuden på vigsel middag och fest.

Eller man blir bjuden på festen... Tycker det är konstigt att ha "väntetid", medans andra äter gott så jag jag inte bjuden. Känns jättedumt enligt mig

Att "bara" bara bli bjuden till festen/brölloptårta tycker jag ändå är okej.... då behöver den person inte vänta utan får en tid när Tårta serveras och man behöver inte anmäla sig /OASA...

Jag skulle inte vilja bli bjuden på vigsel + fest.
  • Marjasinus
    Härligt att se att folk väljer att köra på det upplägg som de själva vill ha och låta gästerna anpassa sig eller gilla läget.
Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!