Marjasinus skrev 2012-08-30 11:17:42 följande:
1. Klädkod är aldrig ett krav, det är tänkt som en tjänst till gästen, ett hjälpmedel för att man ska veta vilken "finhetsgrad" man kan förvänta sig.
2. Jag har inte sagt att man aldrig kan ställa krav på sina gäster men jag tycker att det här är ett av de högre.
3. Fast jag har aldrig hört talas om att man nöjer sig med ett sådant uppehåll, då brukar det leda till att man byter kyrka, festlokal eller datum.
4. Att dela in bröllopsgästerna i en A-del och en B-del som avgör vilka av dagens aktiviteter man får vara med på tycker jag är oartigt.
5. Jag tycker det är helt okej att ha bara vigsel och fest men jag tycker att man får tänka till hur gästernas dag ser ut rent praktiskt och anpassa sig efter det. Bara vigsel och fest så kanske man har en sen vigsel och fest direkt? Sålänge man tänkt igenom upplägget ordentligt och tar hänsyn till sina gäster så finns där inget upplägg som i sig är fel.
6. Tycker faktiskt inte det har ett skit att göra med att bli struken medhårs men om man bjuder in människor för att man tycker om dem så förstår jag inte varför man på vilje gör det obekvämt för dem att delta när det finns andra sätt att lösa det på.
7. TS har fått en hel del förslag på hur hon hade kunnat lägga upp det som fortfarande inkluderar måltid med bara familjen, vigsel och fest med alla men hon verkar inte vara så intresserad av dessa alternativ. Det finns andra sätt att lösa det på med familjelunch före, familjemiddag före och en sen vigsel, familjemiddag kvällen före, familjebrunch dagen efter. Eller versionen där alla får möjlighet att komma på middagen men får bekosta sin mat själva.
8. Jag skulle aldrig bli besviken på en vän som inte ville strosa runt i en småstad i 2 h i mars i festkläder för att jag skulle få det exakt som jag ville.
9.För de som bor i samma stad ja, för de som bor på hotell ja men om man kör dit i flera timmar och planerar att köra hem på kvällen så lär man väl inte göra ett stålmannen ombyte i bilen.
Jag tycker detta påminner om situationer där brudparet vill ta ut en kuvertavgift men bara av en del av gästerna, vilket jag också tycker är fel, antingen bjuder man eller så låter man bli men man särbehandlar inte gästerna. Man måste inte bjuda på mat heller men då får man anpassa upplägget efter det, jag tycker inte gäster ska behöva "offra" sig.