• eml33h

HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!

Jag behöver nån annans syn på en sak..

Upplägget är detta:

Vi har gjort två typer av inbjudningar:

En som går till närmaste familjen som inkluderar vigsel, middag och fest.

En annan som går till släkt, vänner som inkluderar vigsel och fest.

Vi ska alltså bara bjuda familjen på middag på restaurang och festen kommer sedan att vara i lokal på ett annat ställe och då får även de övriga komma.

Min m2b tycker att det känns dumt att dela upp på det viset, och att det blir så mycket fram och tillbaka, samt att de övriga gästerna måste vänta flera timmar mellan vigsel och fest.

Vi vill inte ha kuvertavgift och det finns ingen möjlighet att bjuda alla 90 pers på middag.

Är mitt upplägg helt åt skogen eller?!
    Ska jag försöka övertala min m2b att detta är helt ok, eller måste jag vika mig?

• Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!
  • Emsie

Jag skulle inte tycka att det var så kul med en paus mitt på dagen oavsett om jag bor i närheten eller inte. Jag skulle ju inte direkt fixa mig iordning, gå på en vigsel för att sen åka hem och träna/röja hemma/träffa nån kompis och sen fixa mig en gång till för att åka iväg igen. 3-4 h är hinner man inte mycket på om man ska transportera sig och äta. Då blir det bara dötid, hela dagen kommer gå till bröllopet ändå. Hade det varit min typ 90:e bästa kompis skulle jag nog inte gå på ett sånt bröllop. Skulle det däremot vara en av mina närmsta vänner skulle jag självklart gå utan att säga något men jag skulle tycka att det var lite tråkigt.

Jag tycker personligen att det i regel är under middagen på bröllop som det är trevligast och man får lära känna brudparet mer genom tal osv och få kontakt med personer som man inte kände innan som man sitter vid. Om folk bara kommer till festen tror jag att det lätt blir att folk hänger med de som de redan känner vilket kanske inte ger den bästa festen speciellt om de tär en del som inte känner så många andra medan det är några starkt sammansvetsade gäng sen tidigare.

Vad jag förstod skulle tal och sånt sparas till festen men hur ska det lösas rent praktiskt? Blir det inte att ta död på stämningen lite att stänga av musik och så för att ha tal då?

Sen har jag svårt för att folk ska göra så mycket av sina bröllop när de inte har pengar till det och det skulle jag uppleva att det var om jag blev bjuden på ett sånt bröllop, brudparet vill äta restaurangmat men vill ha ett stort bröllop, (mycket presenter?) men har inte råd att betala för det. Har man inte råd får man göra på nått annat sätt eller vänta tills man sparat ihop pengarna tycker jag. Man kan gifta sig på så många olika sätt så man borde kunna få till nått som känns bra för alla inblandade.

Jag tycker inte att bara för att det är "VÅR" dag så får vi göra som vi vill gäller full ut. Eller jo, man får alltid göra som man vill men man får räkna med att alla inte håller med eller gör som man skulle vilja. 

Jag skulle faktiskt hellre betala kuvertavgift även om det inte är något jag skulle göra själv. Eller förslaget med ett kvällsbröllop, middag med familjen innan och fest direkt efter tycker jag lät väldigt bra!

• Pertinax
    Emsie skrev 2012-08-30 10:06:16 följande:
    Sen har jag svårt för att folk ska göra så mycket av sina bröllop när de inte har pengar till det och det skulle jag uppleva att det var om jag blev bjuden på ett sånt bröllop, brudparet vill äta restaurangmat men vill ha ett stort bröllop, (mycket presenter?) men har inte råd att betala för det. Har man inte råd får man göra på nått annat sätt eller vänta tills man sparat ihop pengarna tycker jag. Man kan gifta sig på så många olika sätt så man borde kunna få till nått som känns bra för alla inblandade.
    Men jag tycker faktiskt att det här är ett mycket bättre sätt än att ta 300 kr per person i kuvertavgift för att faktiskt få råd att bjuda alla man vill. Det finns MASSOR med folk som jag hade velat bjuda på vårt bröllop om vi hade haft obegränsad budget. Nu nöjde vi oss istället med 50 gäster för det var vad vi hade råd med. Men på det här sättet kan ju fler vara med och dela dagen.
  • Marjasinus
    Vad jag förstod skulle tal och sånt sparas till festen men hur ska det lösas rent praktiskt? Blir det inte att ta död på stämningen lite att stänga av musik och så för att ha tal då?
    Se möjligheterna, inte problemen! 
    Har man inte råd får man göra på nått annat sätt eller vänta tills man sparat ihop pengarna tycker jag. Man kan gifta sig på så många olika sätt så man borde kunna få till nått som känns bra för alla inblandade.
    Det är väl precis det som de har gjort. På något annat sätt.
  • Sara 120707
    eml33h skrev 2012-08-30 07:43:53 följande:

Får väl göra en egen speciell inbjudan till övriga gäster.

"Vi har gift oss! Kom och festa med oss kl 19! Vigseln är ju ändå inte så viktig, men den börjar kl 15 för den som vill."

Är inte det här lite magstarkt? Du startade en tråd för att få åsikter på ert upplägg och det fick du. Ungefär 40% tycker det funkar bra 60% tycker inte det.

Jag upplever det som att du kräver en hel del av dina gäster och att då bli upprörd om de endast kommer till festen (eller vigseln) tycker jag är en konstig inställning. Ni prioriterar att få en lugn middag medans era gäster står och väntar och om de då väljer att inte stå att vänta tycker jag inte ni ska döma dem, alla har olika prioriteringar, vad är det som säger att era är mer rätt än deras?

Om man har en lång restid så känns det säkert inte super att gå på en halvtimmes vigsel och sedan smiter ni och de får lulla runt i finkläder i tre timmar innan festen.

Vill ni köra på det upplägget så gör det men guilta inte eventuella gäster som väljer att bara gå på det ena eller det andra!

• eml33h

Anledningen att jag skrev så (ironiskt) var att jag inte riktigt förstår varför festen skulle vara mycket viktigare än vigseln.

Vi tänker inte tvinga nån att gå på det ena eller det andra.
    Vi ger dem bara en möjlighet att komma, på vigseln, på festen, både och, eller helt enkelt stanna hemma.
    Oavsett vad de väljer så är det deras beslut och det tänker inte vi må dåligt över.

Förstår dessutom inte varför 7 timmars väntetid skulle vara bättre än 2½ timmars väntetid?
    Särkilt i en mindre stad där det inte finns så mycket att göra på lördagar.
    2½ timme är inget besvär, det är den tid det tar att ta sig från kyrkan, till ett matställe, äta, betala, ta på sig jackan, gå ut, sätta sig i bilen och ta sig till festlokalen.

• Sara 120707
    eml33h skrev 2012-08-30 11:07:07 följande:

Anledningen att jag skrev så (ironiskt) var att jag inte riktigt förstår varför festen skulle vara mycket viktigare än vigseln.

Vi tänker inte tvinga nån att gå på det ena eller det andra.
    Vi ger dem bara en möjlighet att komma, på vigseln, på festen, både och, eller helt enkelt stanna hemma.
    Oavsett vad de väljer så är det deras beslut och det tänker inte vi må dåligt över.

Förstår dessutom inte varför 7 timmars väntetid skulle vara bättre än 2½ timmars väntetid?
    Särkilt i en mindre stad där det inte finns så mycket att göra på lördagar.
    2½ timme är inget besvär, det är den tid det tar att ta sig från kyrkan, till ett matställe, äta, betala, ta på sig jackan, gå ut, sätta sig i bilen och ta sig till festlokalen.

Men det är ju din värdering, någon annan kanske tycker att om man träffas sällan och åkt långt så är det viktigare att få gratulera ordentligt och umgås en längre stund vilket festen ger möjlighet till.

Jag har inte sagt att 7 h väntetid skulle vara bättre så jag antar att det inte är riktat mot mig.

Värt att tänka på är också att en middag kan dra ut mer på tiden än man räknar med och blir det då 3,5 h så blir det ganska länge.

Något annat att tänka på är kanske att ha så låg klädkod som möjligt eftersom det kan bli sjukt obekvämt att gå och käka pizza(tex) i långklänning

• Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2012-08-30 10:55:08 följande:

Jag upplever det som att du kräver en hel del av dina gäster och att då bli upprörd om de endast kommer till festen (eller vigseln) tycker jag är en konstig inställning. Ni prioriterar att få en lugn middag medans era gäster står och väntar och om de då väljer att inte stå att vänta tycker jag inte ni ska döma dem, alla har olika prioriteringar, vad är det som säger att era är mer rätt än deras?

Alla tillställningar innebär ju att man på olika sätt ställer krav på gästerna. Man har klädkod, man har tider att förhålla sig till, bordsplacering, rökning inne/ute, barntillåtet eller inte. I det sammanhanget är det ju bara ett ytterligare krav att vuxna människor ska kunna roa sig på egen hand ett slag.

Ett sånt här uppehåll hade man kunnat få ändå av många olika orsaker, som t ex att kyrkan var bokad så man fick ta en tidigare tid och festlokalen inte var tillgänglig föränns senare. Det hade också kunnat vara så att _ingen_ blev bjuden på middag utan att upplägget var vigsel och fest. Hade det varit OK? Eller är det just för att det finns en del av bröllopet som man inte får vara en del av som är problemet?

När ni pratar låter det som att ni har 15-20 bröllopsinbjudningar varje år och att det är upp till brudparet att smeka er medhårs tillräckligt för att ni ska vilja gå. Åtminstone för mig handlar det bara om ett par enstaka tillfällen varje år och då har jag verligen inget problem med att anpassa mig efter vad de lyckliga tu har beslutat sig för. Och jag tycker faktiskt att de har rätt att bli besvikna på mig om jag backar ur p g a upplägget.

Jag kan se otroligt många fördelar med detta också. Här finns ju faktiskt möjligheten att ha olika klädkod på vigsel och fest t ex. Det är faktistk skönt att slippa partajja i finkostymen.
  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2012-08-30 11:17:42 följande:

1. Klädkod är aldrig ett krav, det är tänkt som en tjänst till gästen, ett hjälpmedel för att man ska veta vilken "finhetsgrad" man kan förvänta sig.

2. Jag har inte sagt att man aldrig kan ställa krav på sina gäster men jag tycker att det här är ett av de högre.

3. Fast jag har aldrig hört talas om att man nöjer sig med ett sådant uppehåll, då brukar det leda till att man byter kyrka, festlokal eller datum.

4. Att dela in bröllopsgästerna i en A-del och en B-del som avgör vilka av dagens aktiviteter man får vara med på tycker jag är oartigt.

5. Jag tycker det är helt okej att ha bara vigsel och fest men jag tycker att man får tänka till hur gästernas dag ser ut rent praktiskt och anpassa sig efter det. Bara vigsel och fest så kanske man har en sen vigsel och fest direkt? Sålänge man tänkt igenom upplägget ordentligt och tar hänsyn till sina gäster så finns där inget upplägg som i sig är fel.

6. Tycker faktiskt inte det har ett skit att göra med att bli struken medhårs men om man bjuder in människor för att man tycker om dem så förstår jag inte varför man på vilje gör det obekvämt för dem att delta när det finns andra sätt att lösa det på.

7. TS har fått en hel del förslag på hur hon hade kunnat lägga upp det som fortfarande inkluderar måltid med bara familjen, vigsel och fest med alla men hon verkar inte vara så intresserad av dessa alternativ. Det finns andra sätt att lösa det på med familjelunch före, familjemiddag före och en sen vigsel, familjemiddag kvällen före, familjebrunch dagen efter. Eller versionen där alla får möjlighet att komma på middagen men får bekosta sin mat själva.

8. Jag skulle aldrig bli besviken på en vän som inte ville strosa runt i en småstad i 2 h i mars i festkläder för att jag skulle få det exakt som jag ville.

9.För de som bor i samma stad ja, för de som bor på hotell ja men om man kör dit i flera timmar och planerar att köra hem på kvällen så lär man väl inte göra ett stålmannen ombyte i bilen.

Jag tycker detta påminner om situationer där brudparet vill ta ut en kuvertavgift men bara av en del av gästerna, vilket jag också tycker är fel, antingen bjuder man eller så låter man bli men man särbehandlar inte gästerna. Man måste inte bjuda på mat heller men då får man anpassa upplägget efter det, jag tycker inte gäster ska behöva "offra" sig.

• eml33h

Våra gäster är inte så himla "om sig och kring sig" så det ska nog gå alldeles utmärkt!

Dessutom känner ca 80 % varandra sedan tidigare så det ska nog inte bli några problem att hitta vare sig middagssällskap eller någon att prata med.

Men för att blidga alla "halvneggon" så kommer vi skriva en notis i inbjudan att det kommer att vara en fest som alla är välkomna på om intresse finns.
    Däremot tänker jag inte skriva att dom är bjudna till fest, men för de som är intresserade så viger vi oss kl 15..

Punkt.

• Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2012-08-30 11:47:06 följande:
    Tja, vi får väl konstatera att vi står väldigt långt ifrån varandra här. TS verkar ha bestämt sig och ytterligare metadiskussion tror jag det finns andra trådar för.
Svar på tråden HJÄLP! Bjuda till fest men inte middag?!