• Jalle

Trädgårdsbröllop, TIPS!!

Vi ska ha vigsel hemma i vår trädgård och sedan festen i en lokal i närheten. Festen och dukningen har jag stenkoll på men.....HUR GÖRA I TRÄDGÅRDEN??? Jag har funderat och grunnat på; Hur dekorera? Musik? Ingång? Vart gästerna ska stå? Vart ska VI stå? Ska vi stå på något, matta? Om det regnar? Brudskål? Mm mm mm...  Tankarna snurrar och jag får ingen ordning på hur vi ska göra så ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAMT! Gärna bilder och tips på hemsidor/bloggar där man kan få inspiration.

• Svar på tråden Trädgårdsbröllop, TIPS!!
  • Jalle

Ja, vi har också planerat färdigt det mesta. Nu är det bara några skyltar som ska målas och lite mer tygremsor som ska rivas. Vi ska ha remsor i taket i ladan också, så det går åt en del. Engagerade min 13-åring idag, han tyckte att det var sådär roligt..... Mitt huvudbry nu är hur vi ska få till allt dagen innan och på bröllopsdagen. Allt som ska dekoreras, dukningen, björkar som ska tas mm mm. Får göra ett körschema helt enkelt. Ska du också göra din bukett själv, Green?

• Solstice

Vi känner också lite så att just nu så är det bara till att vänta till veckan innan med allt som skall göras då- pyntning, montera upp tält. bord och stolar. Börjar också bli lite stressad över själva bröllopsdagen hur allt ska lösa sig då med mat och annat.

Det mesta annat är klart- ska plasta in ett par skyltar bara.

Satt och gjorde 50 st vindsnurror som vi ska ha som "altargång" eftersom jag kände att rosblad inte skulle funka.

• Tokig

Vi ska gifta oss i trädgården till det ställe där vi ska ha middagen sen.

Min klänning har ett litet släp. Hur gör man då? Eller man bara struntar i det och låter den falla i gräset?

Det finns typ som bänkar men inget annat och sen en utsikt mot sjön... har ni tips på dekoration?

• Green

Planen är att jag ska göra min brudbukett och dekorationer och ärebåge själv.
    Det gäller nog att planera exakt när jag ska göra allting?!
    Hade ju varit snyggt om man blev sen från frisören och stressade och glömde buketten Skäms

• Jalle
    Tokig skrev 2012-06-11 16:20:58 följande:

Min klänning har ett litet släp. Hur gör man då? Eller man bara struntar i det och låter den falla i gräset?

Det finns typ som bänkar men inget annat och sen en utsikt mot sjön... har ni tips på dekoration?
    Ett alternativ är ju att du har en snodd eller ett band i släpet som du fäster runt handleden, så som man har när man dansar. Eller att du har släpet över ena armen när du går och sedan bara låter det falla i gräset när du kommer fram till vigselplatsen. Jag hade nog gjort det senare.
    Green skrev 2012-06-11 17:31:05 följande:

Planen är att jag ska göra min brudbukett och dekorationer och ärebåge själv.
    Det gäller nog att planera exakt när jag ska göra allting?!
    Hade ju varit snyggt om man blev sen från frisören och stressade och glömde buketten Skäms

Ja, jag håller på att tänka ut en detaljerad plan så att det inte blir stressigt. Tänker plocka blommorna tidigt på morgonen och låta dem stå i vatten i kylskåpet medans jag är hos frisören. har läst någonstans att det är viktigt att de får stå och dra upp vatten en stund. Sen tänker jag binda ihop dem mellan frisör och påklädning. Vi gifter oss 16.00 och har 2 minuters resväg mellan hemma (som också är vigselplats) och frisör så jag tycker att jag borde hinna. Ska knåpa ihop en corsage till m2b också. Jag ska framförallt ha ringblommor i buketten (mina favoritblommor), sen lutar jag mot brudslöja och vita rosor. Kanske något blått också.....får se vad som blommar. Vi har vitt/mörkblått/orange/gult som färgtema.
  • Pyttsan
    Tokig skrev 2012-06-11 16:20:58 följande:

Min klänning har också ett litet släp, i den finns både en länk som man kan ha runt handen, men det gillar inte jag. Sen finns det 2 länkar till, på undersidan av klänningen. Ena är just under rumpan och andra en bit nedanför. När man knyter ihop dem som lyfts släpet. Säg till dem som syr klänningen att du vill ha såna band isydda! Hakar på utsidan håller inte alls lika bra. 

På min systers bröllop stod de med vacker utsikt bakom sig, enda dekorationen vi gjorde var att slå ner 2 björkslanor på var sin sida om dem, det ramade in lite. Tycker egentligen inte att det behövs nånting, enkelt är vackert! 
  • Willow

Borjar kanna mig lite orolig nu. Jag ska ju inte ha tradgardsbrollop - men blommorna till hela brollopet, dekoration och buketter var tankt skulle komma fran min kara mors tradgard.
    Jag kopte massvis av luktartor till min mamma som hon har satt och forsokt odla i vaxthuset for att flytta ut. Men det har vart sa kallt hittills att det gatt helt fel, fast dem forsokt isolera och varma vaxthuset for att slippa frost. En del har inte alls kommit, andra har skjutit ivag och blivit langa men alldeles for tunna och 'gängliga'. Och det ser inte ut som att det kommer finnas mycket andra vaxter och blommor att ta av tills brollopet heller. Mamma ar bosatt i Halsingland och brollopet ar 14 juli, sa inte sa lang tid. Ar det nan som har nat tips pa hur vi kan fa luktarterna att vaxa till sig till dess?

• Green

Det är långt till den 14 Juli!
    Svärmor fyller år då och hon har alltid luktärter som blommar.
    Vi bor i Skåne men luktärterna är sådda på friland och får sköta sig själv. Här är dom inte mycket för världen just nu heller.
    Lite gödning eller gödselvatten är ju aldrig fel.

• Willow
    Green skrev 2012-06-15 19:43:53 följande:
    Det är långt till den 14 Juli!
    Svärmor fyller år då och hon har alltid luktärter som blommar.
    Vi bor i Skåne men luktärterna är sådda på friland och får sköta sig själv. Här är dom inte mycket för världen just nu heller.
    Lite gödning eller gödselvatten är ju aldrig fel.
    Fast Skane ar ju valdigt langt fran Halsingland (luktarterna brukar komma i slutet av juli augusti normalt har uppe), men det kanske gar anda...  Far val hoppas pa att dem tar sig lite grann och ska saga till mamma att godsla dem lite extra. Tack!
  • delly

vilken bra tråd.. fick lite idér nu till mitt bröllop den 11/8 vi ska ha våran i trädgården & efter ska vi grilla (håller tummar & tår för fint väder)

• delly

har ni något bra tips/bilder om det skulle regna, man ska nog ha en plan B...

• Jalle

Välkommen till tråden, delly! Vi gifter oss helgen före er, den 4/8. Det kommer helt enkelt INTE att regna, det har jag bestämt! Nej, skämt å sido. Vi har en stor altan som vi, vigselförättaren och musikerna kan stå på. Gästerna får stå ute då de inte får plats, men då har vi skrivit i inbjudan att de ska ha paraply med sig om vi har otur med vädret. Vi har ju bara vår vigsel utomhus, festen håll i en lada i närheten. Så 20-25 min ute får vi klara av. Värre om man ska ha hela festen ute. Partytält har ni väl redan tänkt på. Viktigt att tänka på om det blir mycket regn är att gräsmattan kan bli väldigt geggig. Jag vet att det längre upp i tråden har diskuterats om både plankor/skivor och mattor. Vore jag er så skulle jag också satsa på att köpa in billiga fleccefiltar som gästerna kan låna när det blir kyligt. Kanske hänga en i temafärgen (om ni har sådana) på varje stol. Blir snyggt, behöver du inga stolsöverdrag. Finns filtar från typ 10 kr på ställen som Ikea, Jysk och Rusta. Lycka till!

• delly

Jalle: jo jag har med bestämt att det ska vara fint väder . Vi har en altan som vi tänkte sitta & äta på . Vi tänkte ha både vigsel & maten ute.Det blir inte mycket till fest, vi hade ett tag tänkt smyga i väg, men då vet vi att någon blir lite putt på oss.. Vi kommer bara att vara ca 15-20 st. plats inne för dem har vi inte . Det blir nog att inhandla ett mindre partytält att ställa på den delen av altanen som inte finns tak på så att vi får vigas där under. Filtar ska inhandlas med. .. blir att tänka till lite.....

• Green

Nu har jag varit i farten igen Oskyldig
    Jag har haft en tanke som jag inte framfört för att jag insåg att sambon skulle få ännu fler gråa hår men ......när jag var hemma hos föräldrarna så frågade min pappa om jag inte skulle ta hem vagnen?
    Yes! det är ju det jag vill!! Vi har en hyftsat välhållen skånsk-åkvagn som står i ena ladan. Hade varit ursnyggt att ha den stående i trädgården.
    Plan B är att ta hem släden istället, den är mindre.
    Både vagnen och släden är från sent 1800-tal.
    Har selar, huvudlag, draglinor och allt kvar också.

Passade på att ta hem ett par gamla stallfönster i gjutjärn när jag ändå höll på.
    Dom ska hänga på planket in till grannen, det är så fult så nåt får man göra åt eländet. Ett par snygga fönster borde pigga upp!

Svar på tråden Trädgårdsbröllop, TIPS!!