Någon som tar Cerazette?
Tanken är att jag ska börja äta det idag, pga mina svåra PMS-besvär.
Någon som tar/har tagit det och kan ge några synpunkter?
Både positiva och negativa mottages tacksamt.
Tanken är att jag ska börja äta det idag, pga mina svåra PMS-besvär.
Någon som tar/har tagit det och kan ge några synpunkter?
Både positiva och negativa mottages tacksamt.
PDSM Wiki
"Sjukdomen är generellt sett behandlingskrävande. Det finns idag inget botemedel, men vissa behandlingar lindrar
symtomen. Ett svenskt forskarlag arbetar sedan ett antal år med att ta fram PMDD-medicin. Ambitionen är att starta
ett fas II‐program år 2012.
Vilken behandling som fungerar varierar från person till person. I viss mån förekommer behandling med p-piller.
Minipiller, som enbart innehåller progesteron, kan dock förvärra PMDD-symtomen, eftersom kvinnor med PMDD
är överkänsliga för såväl det egna progesteronet som för tillfört gestagen. Om P-piller skall användas måste det
därför vara ett östrogen-dominerat P-piller eller ett P-piller som innehåller det nya, fjärde generationens
gestagen, drospirenon. Det finns två sådana P-piller på den svenska marknaden: Yasmin och YAZ. De
hjälper vissa kvinnor, medan andra mår ännu sämre av dem. Skälen till detta är inte helt utredda.
En del kvinnor har nytta av antidepressiva läkemedel i form av selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI).
Dessa påverkar ett ämne i hjärnan som kallas serotonin. Framför allt citalopram och escitalopram har visat sig
fungera effektivt.
Hur läkemedlet ska tas beror på preparat och person. Vissa kvinnor behöver endast medicineras medan symtomen uppträder, andra uppnår bäst effekt genom att ta medicinen varje dag."
Cerazette bipacksedel:
"Cerazette innehåller små mängder av en sorts kvinnligt könshormon, gestagenet desogestrel. Därför kallas
Cerazette för ett minipiller. I motsats till kombinerade p-piller så innehåller minipiller inte något östrogen som
komplement till gestagenet. "
Det är naturligtvis helt upp till dig.
Anledningen att jag tror att du blandar ihop det är eftersom amfetamin påverkar dopamin och noradrenalin och att då ta 5HTP för att slippa avtändning skulle vara ganska rejält korkat eftersom det påverkar helt olika kemikalier i hjärnan och därför inte skulle ha någon som helst effekt.
En liten parentes är att de antidepressiva som främst skrivs ut för svår pms är de som hämmar serotonin upptagningen.
Efter barnafödande fick jag helvetiska pms-besvär. Hela månaden var skit. Svåra pms-besvär med illamående, mensvärk, mådde fruktansvärt vid ägglossning. Nu har jag ätit Cerazette i ett halvår och är jättenöjd. Tog ett par månader att börja trivas med dem, men pms-besvären blev bättre direkt. Hade lite mens första tiden, räckte med trosskydd. Nu är det helt borta, men det är viktigt att ta pillret samma tid annars kommer det lite.
Dock minskad sexlust, men jag mår så bra så det väger upp på den biten också
Lycka till!
Jag åt cerazette o var mycket nöjd med dom. Inga humörsvängningar, stabil menscykel, ingen mensvärk. Jag har haft problem med akne i alla år, men det blev bättre med cerazette. Jag var skeptiskt innan jag började med dom eftersom de är minipiller o man hör ju så mycket skräckhistorier om såna, men ja tyckte de va bra.
Sen vet jag däremot inte hur de påverkar kroppen när man ska sluta med dom, om man har svårare att bli gravid, nån som har nån tanke om det?
Jag äter Cerazette och de är verkligen helt fantastiska. Har inte haft mens sen jag började med dem för några år sedan och jag har inte haft några biverkning - vilket jag har haft med p-piller.
Med p-piller har jag alltid haft några månader där jag mått skit men som sagt inte haft detta problem med cerazette. Dock verkar väldigt olika från person till person hur de mått.
Hej!
Jag äter cerazette sen flera år tillbaka.Dom passar mej jätte bra.Mår inte dåligt alls funkar perfekt.Jag har ingen mens heller.
Haha skönt att det trillar in några som är nöjda också :)
Jag menar inte tills mensen försvinner, för som jag förstått det, är det bara för 25% av kvinnorna som mensen faktiskt försvinner helt. För vissa blöder längre, vissa blöder oftare osv.
Jag tänkte mer på något symptom alls, för tydligen är ju de (ca) 3 första månaderna som en inkörsperiod och man kan då märka av diverse biverkningar. Tänkte när man kunde börja känna av sådant, om det är direkt, eller om man måste ha tagit dom i någon/några veckor innan.
Jag åt Cerazette några år sedan, dom fungerade rätt bra och mensen kom exakt som den brukade göra innan. Men sen kände jag att humöret gick upp och ner, blev ofta ledsen och kände mig nere. Då tyckte barnmorskan att jag skulle byta, fick Mini Pe och dom var helt utan biverkningar - underbara! Men nu har jag haft p-stav i två år och den är nog den bästa, mensen är regelbunden och allt sådant :)
Har ätit Cerazette i flera år och är supernöjd! Fick dem eftersom jag mådde dåligt av vanliga p-piller. Kände inte av någon PMS alls och hade regelbunden mens hela tiden, bortsett från första två månaderna tror jag då det var inkörsperiod. Jag är supernöjd! Nu är det bebisverkstad på gång men när det förhoppningsvis har blivit en bebis så ska jag lätt gå tillbaka till dem ;)
Nu är ju liksom PMS-besvären tillbaka ;)
Jag har ätit Cerazette i nästan tre år innan jag böt till Mini-Pe.
Jag personligen tyckte inte om Cerazette, fick humörsvängningar,svettades mer än vanligt,arg och deprimerad för minsta lilla så jag kontaktade min barnmorska och fick byta till Mini-Pe. Men det positiva med Cerazette och Mini-Pe var att mensen försvann helt så den slapp man men jag tyckte att jag vart ännu mer deprimerad av Mini-Pe så jag rådfrågade min fästman hur vi skulle göra så jag slutade helt med mina p-piller.
Idag mår jag mycket bättre,inga humörsvängningar men får släng av PMS men har inte fått regelbuden mens ännu men den kommer tillbaka så småningom. Det är svårt att tips om vilka p-piller som är bra,det bästa är att prata med sin gynekolog/barnmorska
Jag har ätit Cerazette i flera års tid och det funkar superbra. Ingen mens, förutom när jag glömmer att ta pillret med mer än säg 5 timmar... då kan det komma litegrann. Men aldrig som tidigare då min mens var ganska riktig.
Den enda jag har märkt av som biverkning är att jag ibland kan börja gråta, för absolut ingenting. Tidigare fattade jag inte vad det berodde på tills jag pratade med några andra tjejkompisar som också åt cerazette och dom sa samma sak. Men det är inte så att jag känner mig deppig, utan det känns skönt att gråta, och det känns bra nu när jag vet anledningen till att det händer.
Hej igen!
Pratade med en barnmorska o hon sa att cerazette är ofta inget första val utan de får man om man har hjärt-kärlsjukdomar i närmaste familjen. De är ju totalt östrogenfria.
Jag åt dom, inga bekymmer då iaf. Vet dock inte om bristen på östrogen nu försvårar vår barnverkstad...