• daniiel

Någon som tar Cerazette?

Tanken är att jag ska börja äta det idag, pga mina svåra PMS-besvär.

Någon som tar/har tagit det och kan ge några synpunkter?

Både positiva och negativa mottages tacksamt.

• Svar på tråden Någon som tar Cerazette?
  • Anonym (inga problem)
    daniiel skrev 2011-11-16 11:46:05 följande:
    Det verkar ju onekligen som att det är väldigt stort spann på hur man mår av dessa piller. Ganska extremt åt alla håll :P
    Tja min barnmorska varnade för alla möjliga problem med de här pillren (tror hon tyckte jag var jobbig som inte ville äta vanliga p-piller som "alla andra") men jag upplevde dem inte alls som ett problem. Så det är nog väldigt individuellt, som sagt.

I ditt fall tycker jag det verkar som en bra idé att prova. Antingen funkar det bra eller så fortsätter du må dåligt. Låter inte så kul kanske men det finns ju en chans att det blir bättre och det lär ju inte kunna bli sämre om du redan mår så dåligt?
  • Anonym

Jag har tagit dem i 2 omgangar, forsta gangen fick jag sluta pga humorsvangningar och nedstamdhet. Var mycket yngre da, sa gjorde ett nytt forsok flera ar senare, men slutade igen pga okad acne plus att jag tappade har! (inte allt forstas, men drog ur en mkt storre mangd hartussar nar jag borstade haret, vilket var otrevligt!)
    Personligen kom jag till en punkt dar jag tyckte det var lite obehagligt att inse hur mycket dessa sma hormoner man stoppar i sig faktiskt paverkar en. Praktiskt ar det med p-piller, javisst, men ater inga alls numera.

• daniiel
    JNT skrev 2011-11-16 11:50:08 följande:
    Jag har ätit dem, blev väldigt deprimerad. Till saken hör att jag inte tål några preventivmedel med hormoner, då de alla påverkar mig psykiskt.
    Usch då :/ Var det därför du prövade Cerazette? För de har väl väldigt låg hormondos?

Hm. Det är ju just depression jag vill få bort och detta var tydligen det bästa (enda) alternativet förutom SSRI-preparat.
  • daniiel
    Anonym (inga problem) skrev 2011-11-16 11:52:55 följande:
    Tja min barnmorska varnade för alla möjliga problem med de här pillren (tror hon tyckte jag var jobbig som inte ville äta vanliga p-piller som "alla andra") men jag upplevde dem inte alls som ett problem. Så det är nog väldigt individuellt, som sagt.

I ditt fall tycker jag det verkar som en bra idé att prova. Antingen funkar det bra eller så fortsätter du må dåligt. Låter inte så kul kanske men det finns ju en chans att det blir bättre och det lär ju inte kunna bli sämre om du redan mår så dåligt?
    Okej, men det är ju jätteskönt att de funkar så bra för dig :)

Nej, precis, anringen mår jag bättre eller så blir det väl ingen skillnad, förutom att jag kanske får några extra biverkningar som kan påverka. Jag hoppas på att dessa ska funka, för det lät på läkaren som att ifall dessa funkar, så är det väldigt mycket bättre än alternativen (SSRI).
  • daniiel
    Anonym skrev 2011-11-16 11:53:03 följande:
    Jag har tagit dem i 2 omgangar, forsta gangen fick jag sluta pga humorsvangningar och nedstamdhet. Var mycket yngre da, sa gjorde ett nytt forsok flera ar senare, men slutade igen pga okad acne plus att jag tappade har! (inte allt forstas, men drog ur en mkt storre mangd hartussar nar jag borstade haret, vilket var otrevligt!)
    Personligen kom jag till en punkt dar jag tyckte det var lite obehagligt att inse hur mycket dessa sma hormoner man stoppar i sig faktiskt paverkar en. Praktiskt ar det med p-piller, javisst, men ater inga alls numera.
    Ah okej, vad hemskt det låter med håret. Jag vill inte börja tappa hår! Har tappat nog mkt än sedan jag fick dottern, behöver inte bli av med mer :P

Ptja, för min del är det inte just preventivdelen jag är ute efter, så tar jag inte detta, så byter jag ju inte till något annat p-piller. Det skulle väl på sätt och vis, för min del, vara mer praktiskt med något annat, men dessa verkar vara det jag få bäst effekt av, förutsatt att jag inte får massa negativa biverkningar.
  • JNT

Nej, det var för att ha som preventivmedel. Jag har fått prova flera olika både p-piller och mini-piller och när jag inte ens tålde Cerazette gav de upp att försöka med hormoner. Jag har haft depressioner till och från under stora delar av livet och ätit SSRI-preparat också.

Varför vill du inte ta antideppressiva? Är det pga biverkningarna? Dessa försvinner i regel efter 4-5 veckor ungefär. Som med allt annat gäller det att hitta ett preparat som fungerar för en själv och nu för tiden så finns det flera olika med olika biverkningar inom det här området också. Någon särskild biverkning du är rädd för?

• daniiel
    JNT skrev 2011-11-16 12:05:58 följande:

Nej, det var för att ha som preventivmedel. Jag har fått prova flera olika både p-piller och mini-piller och när jag inte ens tålde Cerazette gav de upp att försöka med hormoner. Jag har haft depressioner till och från under stora delar av livet och ätit SSRI-preparat också.

Varför vill du inte ta antideppressiva? Är det pga biverkningarna? Dessa försvinner i regel efter 4-5 veckor ungefär. Som med allt annat gäller det att hitta ett preparat som fungerar för en själv och nu för tiden så finns det flera olika med olika biverkningar inom det här området också. Någon särskild biverkning du är rädd för?

Jag vet inget alls om de preparaten, vi gick inte in så mkt på det, eftersom han tyckte att jag skulle pröva cerazette först och om inte det funkar, så skulle vi träffas igen och då gå igenom de andra alternativen. Dock förklarade han det som att just nu är mitt liv svart och vitt, med till största delen svarta perioder. Om cerazette funkar, så får jag till största delen vita perioder. På antideppressiva kan det istället bli konstant grått. Alltså, förutsatt att cerazette funkar, så ska det tydligen vara på det jag ska känna mig mest som mig själv.
  • LL 2010

Hej,

Jag har ätit det i ca 3-4 år och är jättenöjd. Har ett par lingonveckor om året, thats it! Hur bekvämt som helst. Ville inte ha för mycket underliga ämnen i kroppen , så tänkte ha p-ring men cerazette passar mig jättebra.
    Jag tycker tvärtom än ovanstående kommentar - ta in antidepressiva i onödan. Det är PMS-besvär, inte depression vad jag förstår av ditt inlägg.

Hur somhelst, jag hoppas du kommer fram till något som passar dig!

• daniiel
    LL 2010 skrev 2011-11-16 12:13:51 följande:
    Hej,

Jag har ätit det i ca 3-4 år och är jättenöjd. Har ett par lingonveckor om året, thats it! Hur bekvämt som helst. Ville inte ha för mycket underliga ämnen i kroppen , så tänkte ha p-ring men cerazette passar mig jättebra.
    Jag tycker tvärtom än ovanstående kommentar - ta in antidepressiva i onödan. Det är PMS-besvär, inte depression vad jag förstår av ditt inlägg.

Hur somhelst, jag hoppas du kommer fram till något som passar dig!
    Okej, skönt att höra att det finns några som är nöjda också :)

Nja, det är depression och ångest som är orsakad av svåra PMS-besvär, kallat PMDS-besvär. Så det är behandling av just symptomen på depression och ångestattacker jag ska äta det för. Det behandlas ju vanligtvis av tex Cerazette och i många fall just antidepressiva, då inte p-piller passar och fungerar för alla.
Svar på tråden Någon som tar Cerazette?