• daniiel

Någon som tar Cerazette?

Tanken är att jag ska börja äta det idag, pga mina svåra PMS-besvär.

Någon som tar/har tagit det och kan ge några synpunkter?

Både positiva och negativa mottages tacksamt.

• Svar på tråden Någon som tar Cerazette?
  • JNT

Vill bara förtydliga att jag absolut inte tycker man ska ta antidepressiva i onödan!! Menade bara om du har Cerazette och SSRI att välja på och Cerazette inte skulle fungera...

• daniiel
    JNT skrev 2011-11-16 12:21:07 följande:
    Vill bara förtydliga att jag absolut inte tycker man ska ta antidepressiva i onödan!! Menade bara om du har Cerazette och SSRI att välja på och Cerazette inte skulle fungera...
    Så är ju läget, det är ju just det jag har att välja på, så jag förstod precis vad du menade :)
  • JNT

Det stämmer att man kan känna det konstant grått på antidepressiva, absolut, det har jag själv upplevt. Men om man hittar det rätta preparatet för just sig själv är min upplevelse att livet blir mer vitt än svart. Men det är ju en hel djungel med alla dessa preparat. För min del var det Fluoxetin som till sist fungerade, en av de få antidepressiva som man dessutom inte går upp i vikt av. Jag åt dem tillsammans med Voxra (påverkar noradrenalinet i hjärnan och gör att man blir piggare) under en längre period och är numera medicinfri sedan ett par månader tillbaka. Mitt liv som det är nu är ungefär som det var när det var vitt med medicinen, mina svarta stunder är utbytta mot mer grå, så de djupa dalarna är borta.

Jag har förresten hört att flera blivit hjälpta av akupunktur, har du testat det? Alltid skönt att slippa stoppa i sig piller, så hittar man en annan väg är det ju alltid bättre. Jag hittade dock inget annat som fungerade för mig.

• 120530

Jag har ätit dem i ca 6 månader och är jättenöjd. Började för att jag hade väldigt mycket mensvärk, nu får jag ingen mens alls = ingen mensvärk, Fungerade ifrån dag 1!

• daniiel
    JNT skrev 2011-11-16 12:29:12 följande:

Det stämmer att man kan känna det konstant grått på antidepressiva, absolut, det har jag själv upplevt. Men om man hittar det rätta preparatet för just sig själv är min upplevelse att livet blir mer vitt än svart. Men det är ju en hel djungel med alla dessa preparat. För min del var det Fluoxetin som till sist fungerade, en av de få antidepressiva som man dessutom inte går upp i vikt av. Jag åt dem tillsammans med Voxra (påverkar noradrenalinet i hjärnan och gör att man blir piggare) under en längre period och är numera medicinfri sedan ett par månader tillbaka. Mitt liv som det är nu är ungefär som det var när det var vitt med medicinen, mina svarta stunder är utbytta mot mer grå, så de djupa dalarna är borta.

Jag har förresten hört att flera blivit hjälpta av akupunktur, har du testat det? Alltid skönt att slippa stoppa i sig piller, så hittar man en annan väg är det ju alltid bättre. Jag hittade dock inget annat som fungerade för mig.

Okej. Ja, det är klart att det förmodligen är så, att det är olika från person till person vad som fungerar och inte och att man måste försöka ta reda på det :) Men just eftersom jag inte vet något, så tänkte jag att som han förklarade, lät cerazette som något jag kanske skulle pröva ge en chans först :)

Vad skönt att du lyckades hitta något som fungerade för dig och ännu bättre att du nu klarar dig helt utan :) Det måste ju vara helt otroligt skönt. Om jag skulle börja ta något sånt där, så skulle jag ju dock få äta det resten av livet mest troligt. Så är det ju dock även med cerazette, att jag kommer behöva äta det.. alltid. Ja, fram till klimakteriet antar jag. Eftersom det påverkas av ägglossningen och menscykeln, så antar jag att det försvinner när man slutar ha mens.

Nåja, skönt att höra någon som har positiva saker att säga om antideppressiva också, för förr eller senare lär jag ju ta sådana ändå, även om cerazette skulle funka. Vi vill ju trots allt gärna fösöka få ett barn till :)
  • JNT

Jag tycker du gör helt rätt i att ge cerazette en chans! Uppenbarligen är det ju många som mår bra av dem och förhoppningsvis kommer du också göra det. :) Lycka till!

• daniiel
    JNT skrev 2011-11-16 13:24:58 följande:
    Jag tycker du gör helt rätt i att ge cerazette en chans! Uppenbarligen är det ju många som mår bra av dem och förhoppningsvis kommer du också göra det. :) Lycka till!
    Ja, det är bara att hålla tummarna, tack :)
  • 1700tal

Visst verkar det fungera för vissa men är det inte oroväckande många som påpekar de negativa psykiska bieffekterna?

Har du testat naturpreparat? Eller att radikalförändra kost och livsstil?

Jag har extrem pms som har blivit gradvis värre de sista åren. Är verkligen på sista randen nu. Tycker kosten och framförallt motionen gör störst skillnad. Har ätit antidepp men inte för pms. Aldrig igen! Däremot går de allmänna svackorna för min del mest med årstiderna och gör sen djupdykningar vid pms. Ett helvete på jorden kan man säga...

Många (icke yrkesmän) har tipsat om p-piller osv men med tanke på mitt "sköra" (i brist på bättre ord) inre så skulle jag aldrig våga prova ett sånt laborerande. Men det är jag det...

Men vad har du testat innan? Känns som piller borde va sista utvägen liksom. Men det kanske det är för din del?

• daniiel
    1700tal skrev 2011-11-16 15:28:38 följande:

Visst verkar det fungera för vissa men är det inte oroväckande många som påpekar de negativa psykiska bieffekterna?

Har du testat naturpreparat? Eller att radikalförändra kost och livsstil?

Jag har extrem pms som har blivit gradvis värre de sista åren. Är verkligen på sista randen nu. Tycker kosten och framförallt motionen gör störst skillnad. Har ätit antidepp men inte för pms. Aldrig igen! Däremot går de allmänna svackorna för min del mest med årstiderna och gör sen djupdykningar vid pms. Ett helvete på jorden kan man säga...

Många (icke yrkesmän) har tipsat om p-piller osv men med tanke på mitt "sköra" (i brist på bättre ord) inre så skulle jag aldrig våga prova ett sånt laborerande. Men det är jag det...

Men vad har du testat innan? Känns som piller borde va sista utvägen liksom. Men det kanske det är för din del?

Just detta som jag upplevar behandlas med just p-piller eller antidepressiva. Personligen tycker jag inte om att experimentera med naturläkemedel, som ofta bara kostar massa pengar och har ingen som helst effekt. Har prövat ett par olika sorter ändå, men ingen effekt. Jag vågar nog förlita mig mer på de beprövade behandlingsmetoderna med mediciner som är beprövade med goda resultat (inte alltid, men i många fall).

För min del är det svårt att ändra tex kost och motionsvanor då min svackor (ca 2-3veckor/månad) handlar om just den saken att jag tappar all aptit och lust att ens stiga upp ur sängen, än midre gå utanför dörren. För mig blir det inte bättre/sämre med vissa årstider, det spelar ingen roll om jag den veckan jag mår bra tar promenader varje dag och äter extremt nyttigt osv. Jag säger inte att det jag upplever är värre än det du upplever, men alla upplever vi saker olika osv. Det läkaren sa var att eftersom jag har såna svåra symptom på just detta som det handlar om, så är medicinering för majoriteten av alla som lider av detta den enda utvägen.

Jag tvivlar inte på att livsstilsförändringar kan göra stor skillnad för många, men för att jag ens ska kunna komma dit och kunna göra det, så måste jag först ha någon annan hjälp. Så vitt jag vet dock, så behöver de allra flesta som mår som jag pga samma anledningar medicinering ändå, det räcker liksom inte med allt det andra.
  • annelie1981

Åååå håravfallet var alltså en biverkning av pillrena...skönt att få svar på det, trodde jag höll på att bli fintskallig där ett tag =) Tur att jag slutade med dem då....

Anonym skrev 2011-11-16 11:53:03 följande:
    Jag har tagit dem i 2 omgangar, forsta gangen fick jag sluta pga humorsvangningar och nedstamdhet. Var mycket yngre da, sa gjorde ett nytt forsok flera ar senare, men slutade igen pga okad acne plus att jag tappade har! (inte allt forstas, men drog ur en mkt storre mangd hartussar nar jag borstade haret, vilket var otrevligt!)
    Personligen kom jag till en punkt dar jag tyckte det var lite obehagligt att inse hur mycket dessa sma hormoner man stoppar i sig faktiskt paverkar en. Praktiskt ar det med p-piller, javisst, men ater inga alls numera.
Svar på tråden Någon som tar Cerazette?