Någon som tar Cerazette?
Tanken är att jag ska börja äta det idag, pga mina svåra PMS-besvär.
Någon som tar/har tagit det och kan ge några synpunkter?
Både positiva och negativa mottages tacksamt.
Tanken är att jag ska börja äta det idag, pga mina svåra PMS-besvär.
Någon som tar/har tagit det och kan ge några synpunkter?
Både positiva och negativa mottages tacksamt.
För mig var inte Cerazette bra. Jag blev väligt sur och lättirriterad och tappade sexlusten helt. Det blev inte bättre efter ett tag heller som det ibland kan bli när kroppen väl vant sig. Jag har ätit diverse olika p-piller och inget har funkat sådär jättebra, så sen över ett år kör vi istället säkra perioder, och kondom när det är osäkert. Har däremot kompisar som ätit Cerazette och tyckt att de funkat jättebra! Vi är ju alla så olika :)
När jag åt cerazette hade jag ingen mens men jag extremt jätte dåligt den dagen då min mens skulle ha varit. Detta problem uppstod ca 6 mån efter att jag hade börjat med dem. Jag kommer tydligt ihåg att min chef trodde att jag var gravid. Jag tappade också matlusten - vilket sitter i fortfarande fast jag har bytt piller. Jag tycker dock fordarande om mat men jag har blivit kräsnare. Annars har jag mått bara bra i övrigt. :)
Mådde skulle det naturligtvis stå. Sedan har jag aldrig haft PMS eller någon depression.
Ja, det verkar ju som att alla reagerar väldiga olika på tabletterna. Jag hoppas ju såklart att jag ska klara mig undan alla hemskheter och bara bli bättre av dom :P
Det här kan låta lite suspekt med tanke på att du inte tror på naturläkemedel. MEN jag har som jag skrev tidigare haft problem med depressioner och någonting som jag kan tipsa om (som jag använder för tillfället) är 5HTP.
http://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan
Det är ett milt antidepressiv ej receptbelagt medicin som även hjälper sömnen. Jag har personligen aldrig märkt av några biverkningar och det har ökat mitt välbefinnande.
Tror att det kan vara något som är värt att testa innan man går på såpass mycket hormoner som ppiller eller receptbelagda antidepressiva.
Det här kan låta lite suspekt med tanke på att du inte tror på naturläkemedel. MEN jag har som jag skrev tidigare haft problem med depressioner och någonting som jag kan tipsa om (som jag använder för tillfället) är 5HTP.
en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan
Det är ett milt antidepressiv ej receptbelagt medicin som även hjälper sömnen. Jag har personligen aldrig märkt av några biverkningar och det har ökat mitt välbefinnande.
Tror att det kan vara något som är värt att testa innan man går på såpass mycket hormoner som ppiller eller receptbelagda antidepressiva.
Som jag sa så är det ett milt antideppressivt vilket gör att det naturligtvis inte "räcker" för alla.
Jag tror att du blandar ihop det med 5HT http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin kanske även med att det var ett problem med tryptonfan för ca 10 år sedan men det har senare visat sig att det inte var tryptofanet som var farligt utan en biprodukt från ett speciellt företag i kina som producerade det.
5HTP/oxitriptan är en aminosyra som påverkar serotonin nivåerna på så sätt att det hjälper din kropp att tillverka serotonin den är ett mellansteg i processen för att tillverka serotonin, du får liknande effekt om du äter mängder av choklad el ost.
Många antidepressiva påverkar just serotoninnivåerna(det förkortningen SSRI står för är selektiva serotonin återupptagshämmare).
Anledningen till att en möjlig men obevisad biverkning av överdosering uppges vara hjärtproblem är att man vet att väldigt höga mängder serotonin kan skada hjärtat. Men som många antidepressiva påverkar serotoninet och används ändå.
Jag blir lite förvånad över din inställning att du föredrar receptbelagda mediciner eftersom anledningen till att de är receptbelagda är just att det finns fler allvarliga biverkningar och därför behöver kontrolleras.
Oj där försvann lite radbrytningar. Sorry
Nej, jag är 99% säker på att jag inte blandar ihop det.
Ptja, alla är vi olika. Jag tycker inte om att experimentera med saker och tar helst inte ens en alvedon eller ipren när jag har hög feber. Dock så är det så att jag tar hellre något under "kontrollerade former" än att pröva mig fram hemma, även om det påstås ha mindre biverkningar och vara mindre farligt. Jag är nämligen inte övertygad om att det stämmer.
Skönt att det funkar för dig, men jag vill helst inte pröva.
Det är naturligtvis helt upp till dig.
Anledningen att jag tror att du blandar ihop det är eftersom amfetamin påverkar dopamin och noradrenalin och att då ta 5HTP för att slippa avtändning skulle vara ganska rejält korkat eftersom det påverkar helt olika kemikalier i hjärnan och därför inte skulle ha någon som helst effekt.
En liten parentes är att de antidepressiva som främst skrivs ut för svår pms är de som hämmar serotonin upptagningen.